Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa
Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa. Tutkimuksen tutkimusotteena käytettiin laadull...
Main Author: | |
---|---|
Other Authors: | , , , , , |
Format: | Bachelor's thesis |
Language: | fin |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83607 |
Summary: | Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa.
Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia
positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä
varhaiskasvatuksen pedagogisessa toiminnassa.
Tutkimuksen tutkimusotteena käytettiin laadullista eli kvalitatiivista
tutkimusotetta ja metodologisena lähestymistapana fenomenologiaa.
Tutkimukseen osallistui varhaiskasvatuksessa työskenteleviä
varhaiskasvatuksen opettajia ja varhaiskasvatuksen lastenhoitajia sekä
muutama muu kasvatus- ja opetusalalla työskentelevä työntekijä.
Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselynä ja analysoitiin sisällönanalyysin
keinoin.
Tutkimustuloksista selvisi, että tutkimukseen osallistuneet tiesivät
positiivisesta pedagogiikasta ja käyttivät sitä pedagogisessa toiminnassaan.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemukset positiivisen
pedagogiikan käyttämisestä sisälsivät hyviä ja huonoja kokemuksia ja
positiivista pedagogiikkaa käytettiin osana varhaiskasvatuksen pedagogista
toimintaa tietoisesti tai tiedostamatta. Tutkimuksen merkitys korostui tärkeänä
ja ajankohtaisena lapsille annettavan palautteen laadun ja merkityksen vuoksi
|
---|