Keventämällä samaan lopputulokseen? urheiluyläkoulun soveltuvuuskokeet

Tutkimuksen tavoite oli tutkia urheiluyläkoulun valtakunnallisten soveltuvuuskokeiden keventämistä tarkastelemalla sukupuolten välisiä eroja ja soveltuvuuskokeiden osioiden välisiä yhteyksiä. Lisäksi tarkasteltiin eri lajiryhmien sijoittumista soveltuvuuskokeiden lopputuloksissa. Motorisia perustai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kalari, Tanja
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83581
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoite oli tutkia urheiluyläkoulun valtakunnallisten soveltuvuuskokeiden keventämistä tarkastelemalla sukupuolten välisiä eroja ja soveltuvuuskokeiden osioiden välisiä yhteyksiä. Lisäksi tarkasteltiin eri lajiryhmien sijoittumista soveltuvuuskokeiden lopputuloksissa. Motorisia perustaitoja ja liikuntakykyisyyttä mitattiin seitsemässä osiossa (kestävyys, voima, välineenkäsittelytaito, tasapainotaidot ja rytmi, liikkumistaidot ja nopeus, liikkuvuus, koulukohtainen). Aineisto kerättiin Tampereella urheiluyläkoulun soveltuvuuskokeiden yhteydessä tammi- helmikuussa 2022. Tutkittavia oli yhteensä 195, joista 94 poikaa ja 101 tyttöä. Tulosten analyysissä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, keskihajonnan tarkastelua, Levenen testiä, riippumattomien otosten t-testiä ja yksisuuntaisen varianssianalyysin monivertailutestiä ja prosenttiosuuksien tarkastelua. Soveltuvuuskokeisiin osallistuneista hakijoista pojat olivat tyttöjä parempia kestävyyden- (p < 0,05), välineenkäsittelytaitojen- ja koulukohtaisen testin osioissa (p < 0,01). Tytöt olivat poikia parempia tasapainotaitojen ja rytmin- sekä liikkuvuuden osioissa (p< 0,01). Pojilla havaittiin vahvaa korrelaatiota kestävyys- ja voimaosion (r = 0,588, p < 0,01), kestävyys- ja koulukohtaisen osion (r = 0,621, p<0,01) ja tasapainotaito ja rytmi- sekä liikkuvuusosion (r = 0,504, p < 0,01) välillä. Tytöillä korrelaatio oli vahvaa voima- ja liikkumistaitojen osion (r = 0,548, p < 0,01) välillä. Tytöt saivat parhaat pisteet liikkuvuusosiosta, pojat liikkumistaitojen osiosta. Jalkapalloilijoiden suhteellinen osuus nousi sadan ja 50 parhaan hakijan joukossa verrattuna otokseen. Soveltuvuuskokeen eri osioissa mitattiin samoja liikuntakykyisyyden ja motoristen perustaitojen osa-alueita. Pudottamalla osioiden määrä neljään katetaan motoristen taitojen ja liikuntakykyisyyden mittaaminen monipuolisesti. The purpose of this study was to examine lightening of the aptitude tests of the Sports focused secondary school by looking at gender differences and connections between items. In addition, the study looked at the placement of six main groups in the final results of aptitude tests. Basic motor skills, motor abilities and perceptual motor skills were measured for items of endurance, strength, manipulative skills, stability and rhythm, locomotor skills and speed and movement. In addition, a school-specific item for games skills was used. The data was collected with the national aptitude test in January and February 2022 in Tampere. The sample size was 195 of which 101 girls and 94 boys. The analysing method used were Pearson's correlation coefficient, standard deviation, Levene test, the independent samples t-test, one-way variance analysis for multivariate comparison and percentage. Boys were more successful in items of endurance (p > 0,05), manipulative skills and in school-specific item (p < 0,01). The girls were more successful in stability and rhythm along with movement (p < 0,01). In boys found strong correlation between the items of endurance and strength (r=0,588, p<0,01), endurance and school-specific item (r=0,621, p<0,01) and between stability and rhythm along with movement (r=0,504, p<0,01). In girls found strong correlation between items of strength and locomotor skills (r=0,548, p<0,01). Girls got their best points in the item of movement, boys in the item of locomotors skills. Percentage of soccer players increased among top 100 and top 50 in final results. Different items of the aptitude test measured the same subdivision of motor abilities and basic motor skills. Decreasing the number of items to four covers measurement of the motor abilities and basic motor skills versatilely.