Mentorointi hoitotyössä dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021

Mentorointi on luottamuksellinen vuorovaikutussuhde, jossa tarkoituksena on ammatillinen kasvu ja kehittyminen, sekä yhdessä oppiminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten mentorointia on hyödynnetty hoitotyössä ja millaisiin tarpeisiin sillä on vastattu vuosina 2000–2021. Tutkimuksen aine...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyppönen, Eini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83580
_version_ 1826225803385372672
author Hyppönen, Eini
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hyppönen, Eini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hyppönen, Eini Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hyppönen, Eini
datasource_str_mv jyx
description Mentorointi on luottamuksellinen vuorovaikutussuhde, jossa tarkoituksena on ammatillinen kasvu ja kehittyminen, sekä yhdessä oppiminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten mentorointia on hyödynnetty hoitotyössä ja millaisiin tarpeisiin sillä on vastattu vuosina 2000–2021. Tutkimuksen aineisto kerättiin Sairaanhoitaja-lehtien artikkeleista. Analysoitavaksi valikoitui mentorointiin liittyvät artikkelit (n=37). Tutkimus toteutettiin dokumenttianalyysina. Analysointi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla pelkistämällä ja luokittelemalla. Analyysin pohjalta hahmottui käsitys, kuinka mentorointia on hyödynnetty hoitotyössä ja millaisiin tarpeisiin sillä on pyritty vastaamaan. Tutkimuksessa selvisi, että mentoroinnin tarpeet nousevat yksilön omista osaamisen, kehittymisen ja ammatillisen kasvun tarpeista tai työyhteisön tai organisaation kehittämisen tarpeista. Hoitotyössä mentorointi tapahtui yleensä parimentorointina. Ryhmämentorointia oli käytössä harvoin. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin huomio, että mentoroinnilla vastattiin psykologisiin perustarpeisiin, vaikka se ei ole ollut lähtökohtana mentoroinnille. Sairaanhoitajat kokivat heidän osaamis- ja kehittymistarpeista lähtevän mentoroinnin merkityksellisenä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että mentoroinnilla pystytään vastaamaan sellaiseen osaamisen ja kehittämisen tarpeeseen, mihin formaalilla koulutuksella ei pystytä. Lisäksi Mentoroinnin avulla voidaan lisätä sairaanhoitajien sisäistä motivaatiota, hyvinvointia ja työtyytyväisyyttä.
first_indexed 2022-10-18T20:00:59Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valkonen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hypp\u00f6nen, Eini", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-18T06:36:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-18T06:36:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83580", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mentorointi on luottamuksellinen vuorovaikutussuhde, jossa tarkoituksena on ammatillinen kasvu ja kehittyminen, sek\u00e4 yhdess\u00e4 oppiminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten mentorointia on hy\u00f6dynnetty hoitoty\u00f6ss\u00e4 ja millaisiin tarpeisiin sill\u00e4 on vastattu vuosina 2000\u20132021. \nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin Sairaanhoitaja-lehtien artikkeleista. Analysoitavaksi valikoitui mentorointiin liittyv\u00e4t artikkelit (n=37). Tutkimus toteutettiin dokumenttianalyysina. Analysointi tehtiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla pelkist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ja luokittelemalla. Analyysin pohjalta hahmottui k\u00e4sitys, kuinka mentorointia on hy\u00f6dynnetty hoitoty\u00f6ss\u00e4 ja millaisiin tarpeisiin sill\u00e4 on pyritty vastaamaan.\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 mentoroinnin tarpeet nousevat yksil\u00f6n omista osaamisen, kehittymisen ja ammatillisen kasvun tarpeista tai ty\u00f6yhteis\u00f6n tai organisaation kehitt\u00e4misen tarpeista. Hoitoty\u00f6ss\u00e4 mentorointi tapahtui yleens\u00e4 parimentorointina. Ryhm\u00e4mentorointia oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 harvoin. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tehtiin huomio, ett\u00e4 mentoroinnilla vastattiin psykologisiin perustarpeisiin, vaikka se ei ole ollut l\u00e4ht\u00f6kohtana mentoroinnille. Sairaanhoitajat kokivat heid\u00e4n osaamis- ja kehittymistarpeista l\u00e4htev\u00e4n mentoroinnin merkityksellisen\u00e4.\nTulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 mentoroinnilla pystyt\u00e4\u00e4n vastaamaan sellaiseen osaamisen ja kehitt\u00e4misen tarpeeseen, mihin formaalilla koulutuksella ei pystyt\u00e4. Lis\u00e4ksi Mentoroinnin avulla voidaan lis\u00e4t\u00e4 sairaanhoitajien sis\u00e4ist\u00e4 motivaatiota, hyvinvointia ja ty\u00f6tyytyv\u00e4isyytt\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-18T06:36:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-18T06:36:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Mentorointi hoitoty\u00f6ss\u00e4 : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210184900", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hoitoty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83580
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/34ed2c06-dfe2-4b23-a229-6b1b77d2bddc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210184900.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hyppönen, Eini Mentorointi hoitotyössä : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021 Aikuiskasvatus Adult Education 102 mentorointi hoitotyö
title Mentorointi hoitotyössä : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021
title_full Mentorointi hoitotyössä : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021
title_fullStr Mentorointi hoitotyössä : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021 Mentorointi hoitotyössä : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021
title_full_unstemmed Mentorointi hoitotyössä : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021 Mentorointi hoitotyössä : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021
title_short Mentorointi hoitotyössä
title_sort mentorointi hoitotyössä dokumenttianalyysi sairaanhoitaja lehden artikkeleista vuosilta 2000 2021
title_sub dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021
title_txtP Mentorointi hoitotyössä : dokumenttianalyysi Sairaanhoitaja-lehden artikkeleista vuosilta 2000-2021
topic Aikuiskasvatus Adult Education 102 mentorointi hoitotyö
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus hoitotyö mentorointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83580 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210184900
work_keys_str_mv AT hyppöneneini mentorointihoitotyössädokumenttianalyysisairaanhoitajalehdenartikkeleistavuosilta20