Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta

Korkeakouluopiskelijat istuvat vuorokaudessa keskimäärin yli 7 tuntia, jota pidetään terveyden kannalta haitallisena. Fyysisellä aktiivisuudella voidaan vähentää mielenterveyden sekä tuki- ja liikuntaelimistön oireita, parantaa kardiometabolista terveyttä sekä energiatasoa. Tämän tutkimuksen tark...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Spring, Linda
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83575
_version_ 1828193053936975872
author Spring, Linda
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Spring, Linda Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Spring, Linda Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Spring, Linda
datasource_str_mv jyx
description Korkeakouluopiskelijat istuvat vuorokaudessa keskimäärin yli 7 tuntia, jota pidetään terveyden kannalta haitallisena. Fyysisellä aktiivisuudella voidaan vähentää mielenterveyden sekä tuki- ja liikuntaelimistön oireita, parantaa kardiometabolista terveyttä sekä energiatasoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sedentaaristen (7,0–16,65 t/vrk:ssa) korkeakouluopiskelijoiden fyysistä aktiivisuutta ja istumismäärien yhteyttä liikkumismääriin. Lisäksi selvitettiin, onko liikkumismäärätuloksissa eroja sukupuolten ja korkeakoulusektorien (AMK/YO) välillä. Tutkimuksen aineisto koostui Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksen vuoden 2016 osa-aineistosta. Mukana olivat ne opiskelijat (n = 2 246), jotka ilmoittivat istuvansa vähintään 7 tuntia vuorokaudessa. Nukkumisaikaa ei laskettu mukaan istumisajaksi. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS tilasto-ohjelmalla khii toiseen neliötesteillä ja Cramerin V:llä. Sedentaaristen opiskelijoiden mediaani-istumisaika vaihteli 10,5 tunnista 11 tuntiin vuorokaudessa. Vaikka valtaosa opiskelijoista hyötyliikkui 15–60 min/vrk:ssa, niin melkein kymmenesosa hyötyliikkui alle vartin päivässä, kun taas reilu kymmenes hyötyliikkui päivittäin yli tunnin. Pidempikestoinen hyötyliikkuminen oli naisilla (> 30 min/vrk:ssa) miehiä yleisempää ja AMK-opiskelijoilla (> 60 min/vrk:ssa) YO-opiskelijoita yleisempää. Reilu puolet opiskelijoista harrasti ≥ 30 min/krt kohtuukuormitteista kuntoliikuntaa 2–6 krt/vk:ssa. Reilu kymmenesosa ei harrastanut kuntoliikuntaa lainkaan tai hyvin harvoin. Vain harva kuntoliikkui päivittäin. Sukupuolten ja korkeakoulusektorien välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja kuntoliikunnassa. Opiskelijoiden hyöty- ja kuntoliikunta yhdistettiin kolmiluokkaiseksi kokonaisliikkumiseksi. Reilu neljäsosa liikkui vähän ja harvoin eli hyötyliikkuivat < 30 min/vrk:ssa ja kuntoliikkuivat harvoin tai ei lainkaan. Vajaa kolmannes liikkui paljon ja usein eli hyötyliikkuivat päivittäin > 30 min ja kuntoliikkuivat ≥ 2 krt/vk. Vajaa puolet liikkui jonkin verran eli sijoittuivat liikkumismäärältään kahden edellisen välille. Miehet olivat todennäköisemmin vähän ja harvoin liikkuvia ja naiset paljon ja usein liikkuvia. Korkeakoulusektorien välillä eroa oli vain jonkin verran liikkuvissa, jossa YO-opiskelijoiden liikkuminen oli AMK-opiskelijoita yleisempää. Kun istumismääriä tarkasteltiin suhteessa kokonaisliikkumiseen, havaittiin alle mediaanin istuvien joukossa paljon ja usein liikkumisen olevan yleisempää, kun taas mediaanin tai yli istuvien joukossa vähän ja harvoin liikkuminen oli yleisintä. Molemmissa ryhmissä jonkin verran liikkuminen oli toisiksi yleisintä. Sedentaaristen opiskelijoiden fyysisessä aktiivisuudessa havaittiin eroja. Huolestuttavinta on, että vähintään joka neljäs korkeakouluopiskelija istui paljon (> 7 t/vrk:ssa) ja liikkui vain vähän ja harvakseltaan, mitä voidaan pitää terveyden kannalta haitallisena. Korkeakouluopiskelijoiden sedentaarisuutta pitäisi vähentää sisällyttämällä liikkuminen ja istumisen tauottaminen osaksi oppilaitosten opetussuunnitelmia ja kursseja sekä tarjoamalla liikkumista tukevia opiskeluympäristöjä. Students of institutes of higher education sit approximately over 7 hours per day which is harmful to the health. It is possible to reduce mental health and musculoskeletal symptoms as well as to improve cardio metabolic health and energy level by being physically active. The aim of this study was to research physical activity of sedentary (sitting 7–16,65 hours/day) students of institutes of higher education and find out if there were any differences between sex or institutes of higher education. In addition, the connection between the number of sedentary hours and the amount of physical activity was examined. Data was part of The University Student Health Survey 2016 in Finland. Students (n = 2246) sitting minimum 7 hours a day were selected for this study. Sleeping time was not included in sedentary time. Study was analyzed using SPSS statistical software and selected tests were Chi-square tests and Cramer’s V. The median sitting time of students was from 10,5 to 11 hours per day. Although most of the students had incidental exercise 15–60 minutes per day almost tenth had incidental exercise less than 15 min/day and over a tenth more than an hour per day. Women had more likely long-lasting incidental exercise than men as well as students of universities of applied sciences compared to university students. Over half of the students had at least 30 min moderate-intensity exercise during leisure time 2–6 times per week. Over tenth of the students had no regular moderate-intensity exercise lasting at least 30 min during leisure time. Only few had daily moderate-intensity exercise. Leisure time moderate-intensity exercise did not have statistically significant difference between institutes of higher education. Incidental exercise and leisure time moderate-intensity exercise was combined as a total exercise. Over fourth exercised a little (< 30 min/day incidental exercise) and seldom (moderate-intensity exercise < 2 times/week). A third exercised a lot (> 30 min/day incidental exercise) and often (moderate-intensity exercise ≥ 2 times/week). Almost a half of students exercised somewhat, between the amount described. Men were more likely to exercise little and seldom and women were more likely to exercise a lot and often. University students were more likely to exercise somewhat compared to students of university of applied sciences. Students sitting less than median were more likely to exercise a lot and often. Students sitting the median or over were more likely to exercise a little and seldom. Somewhat exercising was second likely in both groups. There were differences between the amounts of physical activity of sedentary students. The most alarming result was that every fourth student of higher education sat a lot (> 7 hours/day) and exercised seldom small amounts which is harmful for the health. Sedentary behavior of students of institutes of higher education should be reduced by integrating physical activity and pausing sedentary behavior in the curricula and courses as well as offering active study environments.
first_indexed 2022-10-18T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kasila, Kirsti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Spring, Linda", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-18T05:56:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-18T05:56:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Korkeakouluopiskelijat istuvat vuorokaudessa keskim\u00e4\u00e4rin yli 7 tuntia, jota pidet\u00e4\u00e4n \nterveyden kannalta haitallisena. Fyysisell\u00e4 aktiivisuudella voidaan v\u00e4hent\u00e4\u00e4 \nmielenterveyden sek\u00e4 tuki- ja liikuntaelimist\u00f6n oireita, parantaa kardiometabolista \nterveytt\u00e4 sek\u00e4 energiatasoa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 sedentaaristen\n(7,0\u201316,65 t/vrk:ssa) korkeakouluopiskelijoiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja istumism\u00e4\u00e4rien \nyhteytt\u00e4 liikkumism\u00e4\u00e4riin. Lis\u00e4ksi selvitettiin, onko liikkumism\u00e4\u00e4r\u00e4tuloksissa eroja \nsukupuolten ja korkeakoulusektorien (AMK/YO) v\u00e4lill\u00e4.\n\nTutkimuksen aineisto koostui Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja \nterveysk\u00e4ytt\u00e4ytymistutkimuksen vuoden 2016 osa-aineistosta. Mukana olivat ne \nopiskelijat (n = 2 246), jotka ilmoittivat istuvansa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 7 tuntia vuorokaudessa.\nNukkumisaikaa ei laskettu mukaan istumisajaksi. Tutkimusaineisto analysoitiin SPSS \ntilasto-ohjelmalla khii toiseen neli\u00f6testeill\u00e4 ja Cramerin V:ll\u00e4.\n\nSedentaaristen opiskelijoiden mediaani-istumisaika vaihteli 10,5 tunnista 11 tuntiin\nvuorokaudessa. Vaikka valtaosa opiskelijoista hy\u00f6tyliikkui 15\u201360 min/vrk:ssa, niin \nmelkein kymmenesosa hy\u00f6tyliikkui alle vartin p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4, kun taas reilu kymmenes \nhy\u00f6tyliikkui p\u00e4ivitt\u00e4in yli tunnin. Pidempikestoinen hy\u00f6tyliikkuminen oli naisilla (> 30 \nmin/vrk:ssa) miehi\u00e4 yleisemp\u00e4\u00e4 ja AMK-opiskelijoilla (> 60 min/vrk:ssa) YO-opiskelijoita \nyleisemp\u00e4\u00e4. Reilu puolet opiskelijoista harrasti \u2265 30 min/krt kohtuukuormitteista \nkuntoliikuntaa 2\u20136 krt/vk:ssa. Reilu kymmenesosa ei harrastanut kuntoliikuntaa lainkaan \ntai hyvin harvoin. Vain harva kuntoliikkui p\u00e4ivitt\u00e4in. Sukupuolten ja korkeakoulusektorien \nv\u00e4lill\u00e4 ei havaittu tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja kuntoliikunnassa. Opiskelijoiden hy\u00f6ty- ja kuntoliikunta yhdistettiin kolmiluokkaiseksi kokonaisliikkumiseksi. Reilu nelj\u00e4sosa \nliikkui v\u00e4h\u00e4n ja harvoin eli hy\u00f6tyliikkuivat < 30 min/vrk:ssa ja kuntoliikkuivat harvoin tai \nei lainkaan. Vajaa kolmannes liikkui paljon ja usein eli hy\u00f6tyliikkuivat p\u00e4ivitt\u00e4in > 30 min \nja kuntoliikkuivat \u2265 2 krt/vk. Vajaa puolet liikkui jonkin verran eli sijoittuivat \nliikkumism\u00e4\u00e4r\u00e4lt\u00e4\u00e4n kahden edellisen v\u00e4lille. Miehet olivat todenn\u00e4k\u00f6isemmin v\u00e4h\u00e4n ja \nharvoin liikkuvia ja naiset paljon ja usein liikkuvia. Korkeakoulusektorien v\u00e4lill\u00e4 eroa oli \nvain jonkin verran liikkuvissa, jossa YO-opiskelijoiden liikkuminen oli AMK-opiskelijoita \nyleisemp\u00e4\u00e4. Kun istumism\u00e4\u00e4ri\u00e4 tarkasteltiin suhteessa kokonaisliikkumiseen, havaittiin \nalle mediaanin istuvien joukossa paljon ja usein liikkumisen olevan yleisemp\u00e4\u00e4, kun taas \nmediaanin tai yli istuvien joukossa v\u00e4h\u00e4n ja harvoin liikkuminen oli yleisint\u00e4. Molemmissa \nryhmiss\u00e4 jonkin verran liikkuminen oli toisiksi yleisint\u00e4.\n\nSedentaaristen opiskelijoiden fyysisess\u00e4 aktiivisuudessa havaittiin eroja. Huolestuttavinta \non, ett\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n joka nelj\u00e4s korkeakouluopiskelija istui paljon (> 7 t/vrk:ssa) ja liikkui\nvain v\u00e4h\u00e4n ja harvakseltaan, mit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 terveyden kannalta haitallisena. \nKorkeakouluopiskelijoiden sedentaarisuutta pit\u00e4isi v\u00e4hent\u00e4\u00e4 sis\u00e4llytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 liikkuminen ja \nistumisen tauottaminen osaksi oppilaitosten opetussuunnitelmia ja kursseja sek\u00e4 \ntarjoamalla liikkumista tukevia opiskeluymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Students of institutes of higher education sit approximately over 7 hours per day which is \nharmful to the health. It is possible to reduce mental health and musculoskeletal symptoms \nas well as to improve cardio metabolic health and energy level by being physically active. \nThe aim of this study was to research physical activity of sedentary (sitting 7\u201316,65 \nhours/day) students of institutes of higher education and find out if there were any \ndifferences between sex or institutes of higher education. In addition, the connection \nbetween the number of sedentary hours and the amount of physical activity was examined.\n\nData was part of The University Student Health Survey 2016 in Finland. Students (n = \n2246) sitting minimum 7 hours a day were selected for this study. Sleeping time was not \nincluded in sedentary time. Study was analyzed using SPSS statistical software and\nselected tests were Chi-square tests and Cramer\u2019s V.\n\nThe median sitting time of students was from 10,5 to 11 hours per day. Although most of \nthe students had incidental exercise 15\u201360 minutes per day almost tenth had incidental \nexercise less than 15 min/day and over a tenth more than an hour per day. Women had \nmore likely long-lasting incidental exercise than men as well as students of universities of \napplied sciences compared to university students. Over half of the students had at least 30 \nmin moderate-intensity exercise during leisure time 2\u20136 times per week. Over tenth of the \nstudents had no regular moderate-intensity exercise lasting at least 30 min during leisure \ntime. Only few had daily moderate-intensity exercise. Leisure time moderate-intensity \nexercise did not have statistically significant difference between institutes of higher \neducation. Incidental exercise and leisure time moderate-intensity exercise was combined \nas a total exercise. Over fourth exercised a little (< 30 min/day incidental exercise) and \nseldom (moderate-intensity exercise < 2 times/week). A third exercised a lot (> 30 min/day \nincidental exercise) and often (moderate-intensity exercise \u2265 2 times/week). Almost a half \nof students exercised somewhat, between the amount described. Men were more likely to \nexercise little and seldom and women were more likely to exercise a lot and often. \nUniversity students were more likely to exercise somewhat compared to students of \nuniversity of applied sciences. Students sitting less than median were more likely to \nexercise a lot and often. Students sitting the median or over were more likely to exercise a \nlittle and seldom. Somewhat exercising was second likely in both groups.\n\nThere were differences between the amounts of physical activity of sedentary students. The \nmost alarming result was that every fourth student of higher education sat a lot (> 7 \nhours/day) and exercised seldom small amounts which is harmful for the health. Sedentary \nbehavior of students of institutes of higher education should be reduced by integrating \nphysical activity and pausing sedentary behavior in the curricula and courses as well as \noffering active study environments.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-18T05:56:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-18T05:56:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveysk\u00e4ytt\u00e4ytymistutkimuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210184895", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "istuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysk\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveyden edist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveysvaikutukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83575
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:40Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/397da846-6c07-431d-b43a-e6f6f37865ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210184895.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Spring, Linda Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta Terveyskasvatus Health Education 50411 istuminen liikunta fyysinen aktiivisuus opiskelijat terveyskäyttäytyminen terveyden edistäminen terveysvaikutukset sukupuoli
title Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
title_full Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
title_fullStr Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
title_full_unstemmed Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
title_short Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus
title_sort sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus tuloksia vuoden 2016 korkeakouluopiskelijoiden terveys ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
title_sub tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
title_txtP Sedentaaristen korkeakouluopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus : tuloksia vuoden 2016 Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja terveyskäyttäytymistutkimuksesta
topic Terveyskasvatus Health Education 50411 istuminen liikunta fyysinen aktiivisuus opiskelijat terveyskäyttäytyminen terveyden edistäminen terveysvaikutukset sukupuoli
topic_facet 50411 Health Education Terveyskasvatus fyysinen aktiivisuus istuminen liikunta opiskelijat sukupuoli terveyden edistäminen terveyskäyttäytyminen terveysvaikutukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83575 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210184895
work_keys_str_mv AT springlinda sedentaaristenkorkeakouluopiskelijoidenfyysinenaktiivisuustuloksiavuoden2016korkeako