”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä

Tämä tutkimus tarkasteli esiopetuksen metsäryhmien opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista. Tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat ilmaisutoiminnan järjestämisen metsäympäristössä sekä kuinka he toteuttavat ilmaisutoimintaa kyseisen esiopetusryhmän oppimisympäristössä. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ailunka, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83563
_version_ 1828193203463913472
author Ailunka, Veera
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ailunka, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ailunka, Veera Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ailunka, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkasteli esiopetuksen metsäryhmien opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista. Tarkoituksena oli selvittää, millaisena opettajat kokevat ilmaisutoiminnan järjestämisen metsäympäristössä sekä kuinka he toteuttavat ilmaisutoimintaa kyseisen esiopetusryhmän oppimisympäristössä. Tutkimus toteutettiin laadullisena, lähestymistavaltaan fenomenologisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kolmea metsäryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa yksilöhaastatteluin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksessa kävi ilmi, että ilmaisutoiminta metsäryhmissä on laaja ja monitahoinen kokonaisuus. Opettajat kokivat oman sekä muun tiimin sitoutuneisuuden, monipuolisten toimintatapojen ja ympäristöjen hyödyntämisen sekä lasten aktiivisen toimijuuden olevan merkittävimpiä seikkoja ilmaisutoiminnan järjestämisessä metsäryhmissä. Opettajat kokivat ilmaisun monet muodot kokonaisuutena, johon liittyy lapsen kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys sekä ilmaisun arvo itsessään. Opettajat kuvasivat ilmaisutoiminnan olevan heidän esiopetusryhmissään säännöllistä toimintaa, jossa harjoitellaan ilmaisun monien muotojen perustaitoja sekä integroidaan ja sovelletaan niitä eri tavoin. Merkittävin toimintaan vaikuttava seikka oli opettajien mukaan lapsiryhmän mielenkiinnonkohteiden lisäksi vuodenaika, joka vaatii toisinaan toimintatapojen soveltamista, mutta tarjoaa myös rajattomasti mahdollisuuksia ilmaisutoiminnan toteuttamiseen. Tämä tutkimus antoi viitteitä siitä, että on mahdollista järjestää monipuolista ja ohjaavien asiakirjojen velvoittamaa ilmaisutoimintaa säännöllisesti myös metsäryhmissä. Ilmiöstä kaivataan kuitenkin lisää tutkimusta, joka kattaisi laajemman otannan lisäksi eri integraatioiden muotoja.
first_indexed 2022-10-17T20:01:22Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ek, Terhi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ailunka, Veera", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-17T05:48:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-17T05:48:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83563", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkasteli esiopetuksen mets\u00e4ryhmien opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisena opettajat kokevat ilmaisutoiminnan j\u00e4rjest\u00e4misen mets\u00e4ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 kuinka he toteuttavat ilmaisutoimintaa kyseisen esiopetusryhm\u00e4n oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\nTutkimus toteutettiin laadullisena, l\u00e4hestymistavaltaan fenomenologisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastattelemalla kolmea mets\u00e4ryhm\u00e4ss\u00e4 ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajaa yksil\u00f6haastatteluin. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. Tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 ilmaisutoiminta mets\u00e4ryhmiss\u00e4 on laaja ja monitahoinen kokonaisuus. Opettajat kokivat oman sek\u00e4 muun tiimin sitoutuneisuuden, monipuolisten toimintatapojen ja ymp\u00e4rist\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4misen sek\u00e4 lasten aktiivisen toimijuuden olevan merkitt\u00e4vimpi\u00e4 seikkoja ilmaisutoiminnan j\u00e4rjest\u00e4misess\u00e4 mets\u00e4ryhmiss\u00e4. Opettajat kokivat ilmaisun monet muodot kokonaisuutena, johon liittyy lapsen kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys sek\u00e4 ilmaisun arvo itsess\u00e4\u00e4n. Opettajat kuvasivat ilmaisutoiminnan olevan heid\u00e4n esiopetusryhmiss\u00e4\u00e4n s\u00e4\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 toimintaa, jossa harjoitellaan ilmaisun monien muotojen perustaitoja sek\u00e4 integroidaan ja sovelletaan niit\u00e4 eri tavoin. Merkitt\u00e4vin toimintaan vaikuttava seikka oli opettajien mukaan lapsiryhm\u00e4n mielenkiinnonkohteiden lis\u00e4ksi vuodenaika, joka vaatii toisinaan toimintatapojen soveltamista, mutta tarjoaa my\u00f6s rajattomasti mahdollisuuksia ilmaisutoiminnan toteuttamiseen.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus antoi viitteit\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 on mahdollista j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 monipuolista ja ohjaavien asiakirjojen velvoittamaa ilmaisutoimintaa s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti my\u00f6s mets\u00e4ryhmiss\u00e4. Ilmi\u00f6st\u00e4 kaivataan kuitenkin lis\u00e4\u00e4 tutkimusta, joka kattaisi laajemman otannan lis\u00e4ksi eri integraatioiden muotoja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-17T05:48:56Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-17T05:48:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "mets\u00e4ryhm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmaisun monet muodot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkona oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEn m\u00e4 n\u00e4\u00e4 siin\u00e4 mit\u00e4\u00e4n eroa ollaanko sis\u00e4ll\u00e4 vai ulkona, tai siis parempaa se on siell\u00e4 ulkona\u201d : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen mets\u00e4ryhmiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210174883", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmaisu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83563
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:04Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0a43018-06de-49b3-aadc-61b39ac04015\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210174883.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ailunka, Veera ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä metsäryhmä ilmaisun monet muodot ulkona oppiminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ilmaisukasvatus esiopetus taidekasvatus ilmaisu oppimisympäristö
title ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
title_full ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
title_fullStr ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
title_full_unstemmed ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
title_short ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona”
title_sort en mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona tai siis parempaa se on siellä ulkona opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
title_sub opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
title_txtP ”En mä nää siinä mitään eroa ollaanko sisällä vai ulkona, tai siis parempaa se on siellä ulkona” : opettajien kokemuksia ilmaisun monista muodoista esiopetuksen metsäryhmissä
topic metsäryhmä ilmaisun monet muodot ulkona oppiminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 ilmaisukasvatus esiopetus taidekasvatus ilmaisu oppimisympäristö
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus ilmaisu ilmaisukasvatus ilmaisun monet muodot metsäryhmä oppimisympäristö taidekasvatus ulkona oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83563 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210174883
work_keys_str_mv AT ailunkaveera enmänääsiinämitääneroaollaankosisällävaiulkonataisiisparempaaseonsielläulkonaopetta