The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland

Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen representaatiot rakentavat käsitystä siitä, miten sukupuolen moninaisuus ymmärretää...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koskinen, Suvi
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83559
_version_ 1826225763524804608
author Koskinen, Suvi
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koskinen, Suvi Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koskinen, Suvi Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koskinen, Suvi
datasource_str_mv jyx
description Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen representaatiot rakentavat käsitystä siitä, miten sukupuolen moninaisuus ymmärretään. Sukupuolen moninaisuus on terminä kuitenkin varsin monitulkintainen, minkä vuoksi sen esittäminen oppikirjoissa on hyvin tulkinnanvaraista ja pääosin epäsuoraa. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten sukupuolen moninaisuutta esitetään kielten oppikirjoissa. Toteutin tutkimukseni oppikirja-analyysinä, jossa on viitteitä kriittiseen diskurssintutkimukseen. Käytin teoreettisina taustoina tutkimuksessani sukupuolentutkimusta sekä queer-tutkimusta. Tutkimukseni aineistoina käytin englannin oppikirjoja Ok English 9 (1987) ja Scene 3 (2019) sekä ruotsin oppikirjoja Nya vindar 9 (1986) ja Hallonbåt 3–4 (2017). Tutkin englannin ja ruotsin oppikirjoja 1980-luvulta sekä 2010-luvulta, minkä johdosta pystyin tekemään mielekkäitä vertailuja eri vuosikymmenten ja oppiaineiden välillä. Otin tutkimuksessani huomioon ajankohtaisen opetus-suunnitelman koskien sukupuolen käsittelyä koulussa pohtiessani opetussuunnitelman yhteyttä oppimateriaaleihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aineistojen tavat esittää sukupuolta ja sen moninaisuutta olivat hyvin eriävät. Sukupuolen moninaisuutta kuvattiin epäsuorasti monin eri tavoin, kuten tekstien, tehtävien, kielen, hahmojen ja kulttuuristen viittauksien kautta. Sukupuolivähemmistöjen representaatiot olivat lähes olemattomia oppikirjoissa lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta. Kirjojen hahmot ja varsinkin julkisuuden hahmot olivat englannin oppikirjoissa suurin osa miehiä eikä muunsukupuolisia hahmoja ollut ruotsin eikä englannin kirjoissa lainkaan. Sukupuoli-ideologioita oli esillä eniten kulttuurisissa viitauksissa, kuten lauluissa ja runoissa. Osa kulttuurisista viittauksista osoittivat sukupuolta kyseenalaistavia ideologioita, mutta osa vahvistivat traditionaalisia sukupuolimalleja. Uudemmissa oppikirjoissa sukupuoli itsessään ei ollut yhtä lailla keskiössä ihmistä määrittävänä piirteenä. Scene 3 oli kirjoista ainut, joka mainitsi sukupuolivähemmistöt yhdessä tekstissään. Kirjojen vertailu keskenään osoittautui monimutkaiseksi, mutta merkityksellisiä yksittäisiä suoria tai epäsuoria havaintoja sukupuolen, sukupuoli-ideologioiden sekä sukupuolen moninaisuuden representaatioista oli löydettävissä jokaisessa kirjassa.
first_indexed 2022-10-14T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piirainen-Marsh, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Suvi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-14T05:37:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-14T05:37:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83559", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppikirjat sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t ideologioita ja k\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 kielist\u00e4 ett\u00e4 kielten k\u00e4ytt\u00e4jist\u00e4. Sukupuolta esitet\u00e4\u00e4n oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esitt\u00e4m\u00e4t sukupuolen representaatiot rakentavat k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, miten sukupuolen moninaisuus ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n. Sukupuolen moninaisuus on termin\u00e4 kuitenkin varsin monitulkintainen, mink\u00e4 vuoksi sen esitt\u00e4minen oppikirjoissa on hyvin tulkinnanvaraista ja p\u00e4\u00e4osin ep\u00e4suoraa. \n\nPro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten sukupuolen moninaisuutta esitet\u00e4\u00e4n kielten oppikirjoissa. Toteutin tutkimukseni oppikirja-analyysin\u00e4, jossa on viitteit\u00e4 kriittiseen diskurssintutkimukseen. K\u00e4ytin teoreettisina taustoina tutkimuksessani sukupuolentutkimusta sek\u00e4 queer-tutkimusta. Tutkimukseni aineistoina k\u00e4ytin englannin oppikirjoja Ok English 9 (1987) ja Scene 3 (2019) sek\u00e4 ruotsin oppikirjoja Nya vindar 9 (1986) ja Hallonb\u00e5t 3\u20134 (2017). Tutkin englannin ja ruotsin oppikirjoja 1980-luvulta sek\u00e4 2010-luvulta, mink\u00e4 johdosta pystyin tekem\u00e4\u00e4n mielekk\u00e4it\u00e4 vertailuja eri vuosikymmenten ja oppiaineiden v\u00e4lill\u00e4. Otin tutkimuksessani huomioon ajankohtaisen opetus-suunnitelman koskien sukupuolen k\u00e4sittely\u00e4 koulussa pohtiessani opetussuunnitelman yhteytt\u00e4 oppimateriaaleihin. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 aineistojen tavat esitt\u00e4\u00e4 sukupuolta ja sen moninaisuutta olivat hyvin eri\u00e4v\u00e4t. Sukupuolen moninaisuutta kuvattiin ep\u00e4suorasti monin eri tavoin, kuten tekstien, teht\u00e4vien, kielen, hahmojen ja kulttuuristen viittauksien kautta. Sukupuoliv\u00e4hemmist\u00f6jen representaatiot olivat l\u00e4hes olemattomia oppikirjoissa lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta. Kirjojen hahmot ja varsinkin julkisuuden hahmot olivat englannin oppikirjoissa suurin osa miehi\u00e4 eik\u00e4 muunsukupuolisia hahmoja ollut ruotsin eik\u00e4 englannin kirjoissa lainkaan. Sukupuoli-ideologioita oli esill\u00e4 eniten kulttuurisissa viitauksissa, kuten lauluissa ja runoissa. Osa kulttuurisista viittauksista osoittivat sukupuolta kyseenalaistavia ideologioita, mutta osa vahvistivat traditionaalisia sukupuolimalleja. Uudemmissa oppikirjoissa sukupuoli itsess\u00e4\u00e4n ei ollut yht\u00e4 lailla keski\u00f6ss\u00e4 ihmist\u00e4 m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4n\u00e4 piirteen\u00e4. Scene 3 oli kirjoista ainut, joka mainitsi sukupuoliv\u00e4hemmist\u00f6t yhdess\u00e4 tekstiss\u00e4\u00e4n. Kirjojen vertailu kesken\u00e4\u00e4n osoittautui monimutkaiseksi, mutta merkityksellisi\u00e4 yksitt\u00e4isi\u00e4 suoria tai ep\u00e4suoria havaintoja sukupuolen, sukupuoli-ideologioiden sek\u00e4 sukupuolen moninaisuuden representaatioista oli l\u00f6ydett\u00e4viss\u00e4 jokaisessa kirjassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-14T05:37:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-14T05:37:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gender diversity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CDA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "MCA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Queer Theory", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbook analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210144881", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muunsukupuolisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "textbooks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Swedish language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "representation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "non-binary gender", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83559
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d209e734-c1d0-499f-ba9b-396ae3fb1735\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210144881.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Suvi The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland gender diversity language textbooks CDA MCA Queer Theory textbook analysis English Swedish Englannin kieli Ruotsin kieli 301 306 englannin kieli sukupuoli oppikirjat ruotsin kieli representaatio muunsukupuolisuus English language gender textbooks Swedish language representation (mental objects) non-binary gender
title The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
title_full The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
title_fullStr The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
title_full_unstemmed The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
title_short The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
title_sort representation of gender diversity in english and swedish language textbooks in finland
title_txtP The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
topic gender diversity language textbooks CDA MCA Queer Theory textbook analysis English Swedish Englannin kieli Ruotsin kieli 301 306 englannin kieli sukupuoli oppikirjat ruotsin kieli representaatio muunsukupuolisuus English language gender textbooks Swedish language representation (mental objects) non-binary gender
topic_facet 301 306 CDA Englannin kieli English English language MCA Queer Theory Ruotsin kieli Swedish Swedish language englannin kieli gender gender diversity language textbooks muunsukupuolisuus non-binary gender oppikirjat representaatio representation (mental objects) ruotsin kieli sukupuoli textbook analysis textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83559 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210144881
work_keys_str_mv AT koskinensuvi representationofgenderdiversityinenglishandswedishlanguagetextbooksinfinland AT koskinensuvi therepresentationofgenderdiversityinenglishandswedishlanguagetextbooksinfinland