Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa

Ilmastokriisin ja luonnonvarojen ehtymisen seuraukset herättävät laajaa ja globaalia huolta. Ilmaston lämpenemisen ja ympäristön tilan heikkenemisen myötä syntyi tarve ratkaista maailmanlaajuisia kehitys- ja ympäristöongelmia, ja kestävä kehitys eri ulottuvuuksineen pyrkii vastaamaan tähän haasteese...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Malkki, Heidi, Kumpula, Siiri
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83558
_version_ 1826225777796972544
author Malkki, Heidi Kumpula, Siiri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Malkki, Heidi Kumpula, Siiri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Malkki, Heidi Kumpula, Siiri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Malkki, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Ilmastokriisin ja luonnonvarojen ehtymisen seuraukset herättävät laajaa ja globaalia huolta. Ilmaston lämpenemisen ja ympäristön tilan heikkenemisen myötä syntyi tarve ratkaista maailmanlaajuisia kehitys- ja ympäristöongelmia, ja kestävä kehitys eri ulottuvuuksineen pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen. Kasvatus ja formaali koulutus tunnistetaan keskeisinä keinoina edistää kestävää kehitystä. Kestävään kehitykseen liittyvät teemat ilmenevät valtakunnallisen opetussuunnitelman arvopohjassa, toimintakulttuurissa ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Sekä lukiokoulutuksen että perusopetuksen opetussuunnitelmat ohjaavat huomioimaan kestävän elämäntavan rakentamisen näkökulman opetustyössä, mikä edellyttää opettajilta ensinnäkin kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen tuntemusta mutta toisaalta myös käytännön toteutusta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää suomalaisissa kouluissa toimivien liikunnan ja terveystiedon opettajien valmiuksia toteuttaa kestävää kehitystä edistävää kasvatusta aineenopetuksessa. Tarkoituksena oli myös tarkastella, millä tavoin opettajat kokevat kestävää kehitystä edistävän kasvatuksen toteuttamisen vaativuuden suhteessa perusopetuksen ja lukion valtakunnallisten opetussuunnitelmien perusteissa ilmeneviin kestävän elämäntavan rakentamisen tavoitteisiin. Tutkielman tarjoama tieto on hyödyllistä erityisesti liikunnan ja terveystiedon aineenopettajille ja kyseisten oppiaineiden aineenopettajaksi opiskeleville. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana LIITO 2021 -kyselyä. Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisena kyselytutkimuksena ja se sisälsi taustatietojen lisäksi viisi Likert-asteikollista kysymystä sekä yhden avoimen kysymyksen. Vastauksia kertyi yhteensä 78. Kuvailevia tietoja käytettiin frekvenssien ja vastausjakaumien tarkastelussa. Kysymysten vastausjakaumien eroja suhteessa eri muuttujiin tutkittiin ristiintaulukointimenetelmällä. Ryhmien välisiä eroja selvitettiin yksisuuntaisella varianssianalyysillä ja riippumattomien otosten t-testillä. Vastaajista suurin osa (75,7 %) koki, että opettajankoulutuksesta sai heikosti valmiuksia toteuttaa kestävää kehitystä edistävää kasvatusta. Vastaajien ikä, sukupuoli ja maantieteellinen sijainti eivät olleet tilastollisesti merkitseviä selittäjiä vastausten vaihtelussa. Sen sijaan työkokemus vaikuttaisi lisäävän opettajien kokemia valmiuksia lähes merkitsevästi (p=.069). Tulosten perusteella liikunnan ja terveystiedon opettajille tulisi tarjota kattavammat valmiudet toteuttaa kestävää kehitystä edistävää kasvatusta etenkin lisäämällä näitä teemoja opettajankoulutukseen. The consequences of the ongoing climate crisis and the depletion of natural resources are of widespread and global concern. Global warming and environmental degradation created the need to address and evaluate the developmental and environmental challenges, and sustainable development (SD) in all its dimensions seeks to meet these challenges. Education is one of the central ways to promote sustainable development. Sustainability and sustainable development are identified comprehensively in the national core curriculum. The themes are addressed in the curriculum’s values, school culture and transversal competence learning targets. Both basic education and upper secondary curricula direct teachers to take notice of advancing students’ sustainable lifestyles in their educational work, which requires teachers to have knowledge of education for sustainable development (ESD) but also the ability to put it into practice. The purpose of this study was to examine Finnish physical and health education teachers’ perceived competence to implement education for sustainable development (ESD) to their subject teaching. In addition, the aim of the present study was to examine how demanding of a task implementing ESD was for the subject teachers, in relation to the goals of building a sustainable lifestyle expressed in the national curricula. Information provided by the study is particularly useful for those who work in the field of physical and health education but also for prospective subject teachers. The data consisted of 78 answers from Finnish physical and health education teachers. The data were collected online through a Webropol-survey in autumn 2021 and it included five Likert- scale questions and one open-ended question. The research material was collected as a part of the LIITO 2021 survey. Descriptive data were used to examine frequencies and response distributions. Differences in the answer distributions in relation to the variables were examined by using crosstabulations. Differences between groups were determined by univariate analysis of variance (ANOVA) and t-test of independent samples. A large proportion of the respondents (75,7 %) felt that they received only little or not at all competence from their teacher education. Respondent’s age, gender and geographic location were not statistically significant explanators for variability in the responses. In contrast, work experience would appear to increase teachers’ perceived competence almost significantly (p=.069). Based on the results, there might be a need for adding these themes to teacher education more comprehensively than earlier.
first_indexed 2022-10-14T20:00:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "S\u00e4\u00e4kslahti, Arja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Malkki, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kumpula, Siiri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-14T05:35:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-14T05:35:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83558", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ilmastokriisin ja luonnonvarojen ehtymisen seuraukset her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t laajaa ja globaalia huolta. Ilmaston l\u00e4mpenemisen ja ymp\u00e4rist\u00f6n tilan heikkenemisen my\u00f6t\u00e4 syntyi tarve ratkaista maailmanlaajuisia kehitys- ja ymp\u00e4rist\u00f6ongelmia, ja kest\u00e4v\u00e4 kehitys eri ulottuvuuksineen pyrkii vastaamaan t\u00e4h\u00e4n haasteeseen. Kasvatus ja formaali koulutus tunnistetaan keskeisin\u00e4 keinoina edist\u00e4\u00e4 kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4. Kest\u00e4v\u00e4\u00e4n kehitykseen liittyv\u00e4t teemat ilmenev\u00e4t valtakunnallisen opetussuunnitelman arvopohjassa, toimintakulttuurissa ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Sek\u00e4 lukiokoulutuksen ett\u00e4 perusopetuksen opetussuunnitelmat ohjaavat huomioimaan kest\u00e4v\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntavan rakentamisen n\u00e4k\u00f6kulman opetusty\u00f6ss\u00e4, mik\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 opettajilta ensinn\u00e4kin kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n kasvatuksen tuntemusta mutta toisaalta my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutusta.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisissa kouluissa toimivien liikunnan ja terveystiedon opettajien valmiuksia toteuttaa kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4\u00e4 kasvatusta aineenopetuksessa. Tarkoituksena oli my\u00f6s tarkastella, mill\u00e4 tavoin opettajat kokevat kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4n kasvatuksen toteuttamisen vaativuuden suhteessa perusopetuksen ja lukion valtakunnallisten opetussuunnitelmien perusteissa ilmeneviin kest\u00e4v\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntavan rakentamisen tavoitteisiin. Tutkielman tarjoama tieto on hy\u00f6dyllist\u00e4 erityisesti liikunnan ja terveystiedon aineenopettajille ja kyseisten oppiaineiden aineenopettajaksi opiskeleville.\n\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin osana LIITO 2021 -kysely\u00e4. Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisena kyselytutkimuksena ja se sis\u00e4lsi taustatietojen lis\u00e4ksi viisi Likert-asteikollista kysymyst\u00e4 sek\u00e4 yhden avoimen kysymyksen. Vastauksia kertyi yhteens\u00e4 78. Kuvailevia tietoja k\u00e4ytettiin frekvenssien ja vastausjakaumien tarkastelussa. Kysymysten vastausjakaumien eroja suhteessa eri muuttujiin tutkittiin ristiintaulukointimenetelm\u00e4ll\u00e4. Ryhmien v\u00e4lisi\u00e4 eroja selvitettiin yksisuuntaisella varianssianalyysill\u00e4 ja riippumattomien otosten t-testill\u00e4. Vastaajista suurin osa (75,7 %) koki, ett\u00e4 opettajankoulutuksesta sai heikosti valmiuksia toteuttaa kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4\u00e4 kasvatusta. Vastaajien ik\u00e4, sukupuoli ja maantieteellinen sijainti eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsevi\u00e4 selitt\u00e4ji\u00e4 vastausten vaihtelussa. Sen sijaan ty\u00f6kokemus vaikuttaisi lis\u00e4\u00e4v\u00e4n opettajien kokemia valmiuksia l\u00e4hes merkitsev\u00e4sti (p=.069). Tulosten perusteella liikunnan ja terveystiedon opettajille tulisi tarjota kattavammat valmiudet toteuttaa kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4\u00e4 kasvatusta etenkin lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 n\u00e4it\u00e4 teemoja opettajankoulutukseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The consequences of the ongoing climate crisis and the depletion of natural resources are of widespread and global concern. Global warming and environmental degradation created the need to address and evaluate the developmental and environmental challenges, and sustainable development (SD) in all its dimensions seeks to meet these challenges. Education is one of the central ways to promote sustainable development. Sustainability and sustainable development are identified comprehensively in the national core curriculum. The themes are addressed in the curriculum\u2019s values, school culture and transversal competence learning targets. Both basic education and upper secondary curricula direct teachers to take notice of advancing students\u2019 sustainable lifestyles in their educational work, which requires teachers to have knowledge of education for sustainable development (ESD) but also the ability to put it into practice.\n\nThe purpose of this study was to examine Finnish physical and health education teachers\u2019 perceived competence to implement education for sustainable development (ESD) to their subject teaching. In addition, the aim of the present study was to examine how demanding of a task implementing ESD was for the subject teachers, in relation to the goals of building a sustainable lifestyle expressed in the national curricula. Information provided by the study is particularly useful for those who work in the field of physical and health education but also for prospective subject teachers.\n\nThe data consisted of 78 answers from Finnish physical and health education teachers. The data were collected online through a Webropol-survey in autumn 2021 and it included five Likert- scale questions and one open-ended question. The research material was collected as a part of the LIITO 2021 survey. Descriptive data were used to examine frequencies and response distributions. Differences in the answer distributions in relation to the variables were examined by using crosstabulations. Differences between groups were determined by univariate analysis of variance (ANOVA) and t-test of independent samples. A large proportion of the respondents (75,7 %) felt that they received only little or not at all competence from their teacher education. Respondent\u2019s age, gender and geographic location were not statistically significant explanators for variability in the responses. In contrast, work experience would appear to increase teachers\u2019 perceived competence almost significantly (p=.069). Based on the results, there might be a need for adding these themes to teacher education more comprehensively than earlier.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-14T05:35:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-14T05:35:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kest\u00e4v\u00e4\u00e4 kehityst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4 kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210144880", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto (oppiaineet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kest\u00e4v\u00e4 kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83558
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:56Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/68f5bc79-64f7-471a-a018-b3ed5607e6ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210144880.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Malkki, Heidi Kumpula, Siiri Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 terveystieto (oppiaineet) kestävä kehitys opetussuunnitelmat kasvatus liikunta
title Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa
title_full Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa
title_fullStr Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa
title_full_unstemmed Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa
title_short Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa
title_sort kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa
title_txtP Kestävää kehitystä edistävä kasvatus liikunnan ja terveystiedon aineenopetuksessa
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 terveystieto (oppiaineet) kestävä kehitys opetussuunnitelmat kasvatus liikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education kasvatus kestävä kehitys liikunta opetussuunnitelmat terveystieto (oppiaineet)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83558 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210144880
work_keys_str_mv AT malkkiheidi kestävääkehitystäedistäväkasvatusliikunnanjaterveystiedonaineenopetuksessa