Rehtorit ilmapiirin rakentajina kouluyhteisöissä

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella rehtoreiden työtodellisuutta, ajankäyttöä ja työnkuvan muutosta 1980-luvulta 2000-luvulle. Lisäksi tarkastellaan ilmapiirin käsitettä, ilmapiiriä koulukontekstissa, sen vaikutuksia oppilaisiin ja opettajiin, sekä rehtoria kouluilmapiirin rakentajana. Re...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Peura, Aatos
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83530
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella rehtoreiden työtodellisuutta, ajankäyttöä ja työnkuvan muutosta 1980-luvulta 2000-luvulle. Lisäksi tarkastellaan ilmapiirin käsitettä, ilmapiiriä koulukontekstissa, sen vaikutuksia oppilaisiin ja opettajiin, sekä rehtoria kouluilmapiirin rakentajana. Rehtoreiden työnkuvan- ja ajankäyttötutkimuksien avulla tarkastellaan rehtoreiden työtä ja pohditaan rehtorin roolia ilmapiirin luojana, sekä sitä onko rehtoreilla töiden ristiaallokossa mahdollisuuksia ja tahtoa käyttää työaikaa ilmapiirin luomiseen koulukontekstissa. Tutkielman perusteella rehtoreilla on suuri vaikutus koulujensa ilmapiirin rakentumisessa yhdessä oppilaiden ja opettajien kanssa. Suuresta työkuormasta huolimatta rehtorit pitävät tärkeänä pedagogista johtamista, opettajien viimeisenä tukipilarina olemista ja hyvän, sekä turvallisen ilmapiirin luomista kouluympäristöön. Tahdosta riippumatta rehtoreilla ei jää aikaa ilmapiirin rakentamiseen niin paljon kuin he itse haluaisivat. Hallinnolliset asiat täyttävät rehtoreiden työpäiviä.