”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta

Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten kerronnassa ja kerronnan tukena tehdyissä piirustuksissa. Tutkimus oli laadull...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Keränen, Selina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83486
_version_ 1828193203454476288
author Keränen, Selina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Keränen, Selina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Keränen, Selina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Keränen, Selina
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymmärrystä siitä, millaisena ympäristönsuojelu ja ympäristötoimijuus näyttäytyivät lasten kerronnassa ja kerronnan tukena tehdyissä piirustuksissa. Tutkimus oli laadullinen fenomenografisia piirteitä sisältävä tapaustutkimus. Tutkimukseen osallistui neljä lasta samasta esiopetusryhmästä ja tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla, jotka toteutettiin keväällä 2019. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella lapset näkevät ympäristönsuojelun sijoittuvan pääasiassa luonnonympäristöihin (mm. metsä, järvi), mutta käsittävän kuitenkin myös ihmisten ylläpitämien ympäristöjen, kuten kaupunkiympäristön suojelun. Lasten käsitysten mukaan ympäristönsuojelun tarkoitukset olivat sekä luonnon suojeleminen että ihmisten suojeleminen. Luonnon suojeleminen näyttäytyi luonnosta huolta pitämisenä ja luonnolle haitallisten tapahtumien ennaltaehkäisynä ja ihmisten suojeluksi nähtiin esimerkiksi luonnon ympäristön tekemisen ihmisille turvalliseksi liikkua. Lasten käsityksissä ympäristötoimijuus näyttäytyi konkreettisina tekoina, kuten suojanauhojen kiinnittäminen ja roskien laittaminen roskikseen. Johtopäätöksinä voitiin todeta, etteivät lasten käsitykset ympäristönsuojelusta aina vastanneet sen todellista määritelmää. Ympäristötietoisuus näyttäytyi lasten piirustuksissa ja kerronnassa pohjana ympäristövastuullisuudelle ja ympäristötoimijuudelle, ja ympäristöön liitettiin selkeitä itseisarvollisia ominaisuuksia.
first_indexed 2022-10-07T20:00:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Ker\u00e4nen, Selina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-07T05:17:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-07T05:17:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83486", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee esiopetusik\u00e4isten lasten k\u00e4sityksi\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelusta ja ymp\u00e4rist\u00f6toimijuudesta. Tavoitteena oli saada ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, millaisena ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelu ja ymp\u00e4rist\u00f6toimijuus n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t lasten kerronnassa ja kerronnan tukena tehdyiss\u00e4 piirustuksissa. Tutkimus oli laadullinen fenomenografisia piirteit\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4 tapaustutkimus. Tutkimukseen osallistui nelj\u00e4 lasta samasta esiopetusryhm\u00e4st\u00e4 ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastatteluilla, jotka toteutettiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2019. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTulosten perusteella lapset n\u00e4kev\u00e4t ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelun sijoittuvan p\u00e4\u00e4asiassa luonnonymp\u00e4rist\u00f6ihin (mm. mets\u00e4, j\u00e4rvi), mutta k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4n kuitenkin my\u00f6s ihmisten yll\u00e4pit\u00e4mien ymp\u00e4rist\u00f6jen, kuten kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6n suojelun. Lasten k\u00e4sitysten mukaan ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelun tarkoitukset olivat sek\u00e4 luonnon suojeleminen ett\u00e4 ihmisten suojeleminen. Luonnon suojeleminen n\u00e4ytt\u00e4ytyi luonnosta huolta pit\u00e4misen\u00e4 ja luonnolle haitallisten tapahtumien ennaltaehk\u00e4isyn\u00e4 ja ihmisten suojeluksi n\u00e4htiin esimerkiksi luonnon ymp\u00e4rist\u00f6n tekemisen ihmisille turvalliseksi liikkua. Lasten k\u00e4sityksiss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6toimijuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi konkreettisina tekoina, kuten suojanauhojen kiinnitt\u00e4minen ja roskien laittaminen roskikseen.\nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 voitiin todeta, etteiv\u00e4t lasten k\u00e4sitykset ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelusta aina vastanneet sen todellista m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4. Ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyi lasten piirustuksissa ja kerronnassa pohjana ymp\u00e4rist\u00f6vastuullisuudelle ja ymp\u00e4rist\u00f6toimijuudelle, ja ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n liitettiin selkeit\u00e4 itseisarvollisia ominaisuuksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-07T05:17:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-07T05:17:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEt sinne mets\u00e4\u00e4n ei tuu karhuja tai mit\u00e4\u00e4n\u201d : esiopetusik\u00e4isten lasten k\u00e4sityksi\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelusta ja ymp\u00e4rist\u00f6toimijuudesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210074815", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6tietoisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esikouluik\u00e4iset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83486
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f82d970c-ba21-4a66-aa5c-29ad60a055a6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210074815.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Keränen, Selina ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) ympäristökasvatus ympäristönsuojelu esiopetus ympäristö ympäristötietoisuus esikouluikäiset varhaiskasvatus toimijuus
title ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
title_full ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
title_fullStr ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
title_full_unstemmed ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
title_short ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään”
title_sort et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
title_sub esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
title_txtP ”Et sinne metsään ei tuu karhuja tai mitään” : esiopetusikäisten lasten käsityksiä ympäristönsuojelusta ja ympäristötoimijuudesta
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) ympäristökasvatus ympäristönsuojelu esiopetus ympäristö ympäristötietoisuus esikouluikäiset varhaiskasvatus toimijuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esikouluikäiset esiopetus lapset (ikäryhmät) toimijuus varhaiskasvatus ympäristö ympäristökasvatus ympäristönsuojelu ympäristötietoisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83486 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210074815
work_keys_str_mv AT keränenselina etsinnemetsääneituukarhujataimitäänesiopetusikäistenlastenkäsityksiäympäristönsuoj