Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä

Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli hyvästä vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kanerva, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83410
_version_ 1826225700145725440
author Kanerva, Sanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kanerva, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kanerva, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kanerva, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli hyvästä vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä toimi kuusi luokanopettajaa Lahden alueelta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisältöanalyysin keinoin. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajan ja oppilaan välisellä vuorovaikutuksella oli merkittävä vaikutus opettajaoppilassuhteeseen. Avoin ja toimiva opettajaoppilassuhde oli keskeinen tekijä onnistuneen vuorovaikutussuhteen luomisessa. Hyvän opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen kannalta keskeisimpiä tekijöitä olivat opettajan emotionaalinen tuki, oppilaan kohtaaminen ja yksilölliset tarpeet huomioiva ohjaaminen. Opettajan luokkahuoneviestinnän todettiin olevan yhteydessä vuorovaikutuksen laatuun, opettajan läsnäolo ja empatia auttoivat ryhmän myönteisen ja kannustavan ilmapiiriin muodostumisessa opettajan ja oppilaan välillä. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta vuorovaikutuksen laadun osoittautuvan määrittäväksi tekijäksi opettajan ja oppilaan kanssakäymisessä. Merkityksellisimmät vuorovaikutuksen laatuun vaikuttavat tekijät olivat turvallisuuden tunteen luominen ja kiireetön kohtaaminen arjessa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kanerva, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-10-03T06:31:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-10-03T06:31:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83410", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan v\u00e4lisest\u00e4 hyv\u00e4st\u00e4 vuorovaikutuksesta.\nTarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli hyv\u00e4st\u00e4\nvuorovaikutuksesta.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhm\u00e4n\u00e4\ntoimi kuusi luokanopettajaa Lahden alueelta. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4lt\u00f6analyysin keinoin.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 opettajan ja oppilaan v\u00e4lisell\u00e4 vuorovaikutuksella oli merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus opettajaoppilassuhteeseen. Avoin ja toimiva\nopettajaoppilassuhde oli keskeinen tekij\u00e4 onnistuneen vuorovaikutussuhteen\nluomisessa. Hyv\u00e4n opettajan ja oppilaan v\u00e4lisen vuorovaikutuksen kannalta keskeisimpi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 olivat opettajan emotionaalinen tuki, oppilaan kohtaaminen\nja yksil\u00f6lliset tarpeet huomioiva ohjaaminen. Opettajan luokkahuoneviestinn\u00e4n\ntodettiin olevan yhteydess\u00e4 vuorovaikutuksen laatuun, opettajan l\u00e4sn\u00e4olo ja empatia auttoivat ryhm\u00e4n my\u00f6nteisen ja kannustavan ilmapiiriin muodostumisessa\nopettajan ja oppilaan v\u00e4lill\u00e4.\nTutkimuksen perusteella voitiin todeta vuorovaikutuksen laadun osoittautuvan m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4ksi tekij\u00e4ksi opettajan ja oppilaan kanssak\u00e4ymisess\u00e4. Merkityksellisimm\u00e4t vuorovaikutuksen laatuun vaikuttavat tekij\u00e4t olivat turvallisuuden\ntunteen luominen ja kiireet\u00f6n kohtaaminen arjessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-10-03T06:31:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-10-03T06:31:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia hyv\u00e4st\u00e4 vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan v\u00e4lill\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202210034762", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83410
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a47a23a3-4f32-40a8-9765-84e61e5060e2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202210034762.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kanerva, Sanna Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus opettajat oppilaat opettaja-oppilassuhde luokanopettajat sosiaaliset taidot sosiaalinen vuorovaikutus ilmapiiri
title Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
title_full Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
title_short Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
title_sort luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus opettajat oppilaat opettaja-oppilassuhde luokanopettajat sosiaaliset taidot sosiaalinen vuorovaikutus ilmapiiri
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ilmapiiri luokanopettajat opettaja-oppilassuhde opettajat oppilaat sosiaalinen vuorovaikutus sosiaaliset taidot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83410 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210034762
work_keys_str_mv AT kanervasanna luokanopettajienkokemuksiahyvästävuorovaikutuksestaopettajanjaoppilaanvälillä