Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tunnetason turvallisuudesta ja sosioemotionaalisen kompetenssin rakentumisesta opettajankoulutuksessa

Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja yksilöllisiä tarpeita sekä kehittä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Järvinen, Juuli
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83408
Description
Summary:Tutkimuksessani tutkin luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia peruskoulun ja opettajankoulutuksen tunnetason turvallisuudesta sekä oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymisestä. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja yksilöllisiä tarpeita sekä kehittää tämän pohjalta luokanopettajakoulutusta. Tuloksissa esitän mallin opettajankoulutuksen kehittämisestä tunnetasoltaan turvallisemmaksi. Tutkimukseni on opettajankoulutukseen ja luokanopettajaopiskelijoihin kohdistuva laadullinen tutkimus. Yksilöllisiin kokemuksiin keskittyvä tutkimukseni pohjautuu fenomenologis-hermeneuttiseen lähestymistapaan. Haastattelin tutkimukseeni kahdeksaa loppuvaiheen luokanopettajaopiskelijaa. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä fenomenologis-hermeneuttisen lähestymistavan mukaisesti. Tulokseni osoittivat, että luokanopettajaopiskelijoilla oli pääosin myönteiset peruskoulukokemukset, vaikka tunnetukea ja yksilöllisempää kohtaamista kaivattiin, etenkin yläkoulussa. Myös kokemukset luokanopettajakoulutuksessa opiskelusta olivat pääosin myönteisiä. Tunnetuen tarve kuitenkin korostui opettajankoulutuksessa, ja tunnetuki olisi voinut tulla vahvemmin esiin kurssien työtavoissa ja ilmapiirissä. Luokanopettajaopiskelijoiden kokivat luokanopettajakoulutuksen tarjonneen varsin vähän valmiuksia oman sosioemotionaalisen kompetenssin kehittymiseen.