Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät

Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa käsitellään kuntosalijäsenyyteen liittyvää ostoprosessia sekä motivaation merkitystä kuntosalille liittymisessä. Kuntosaliharrastus on laajalle levinnyt trendikäs urheilumuoto, joka e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ranilehto, Jessica
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83395
_version_ 1826225722358759424
author Ranilehto, Jessica
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ranilehto, Jessica Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ranilehto, Jessica Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ranilehto, Jessica
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa käsitellään kuntosalijäsenyyteen liittyvää ostoprosessia sekä motivaation merkitystä kuntosalille liittymisessä. Kuntosaliharrastus on laajalle levinnyt trendikäs urheilumuoto, joka edistää parhaimmillaan niin henkistä kuin fyysistä terveyttä. Suomessa on noin 2000 kuntosalia, jotka kilpailevat yhä vaativimmista asiakkaista. Kuntosaliyritysten on tärkeä ymmärtää kuluttajien käyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä, jotta he voivat kohdentaa palveluitaan, tavoittaa haluamiaan kohderyhmiä ja parantaa liiketoimintaansa. Kuluttajan päätöksentekoa on tutkittu useissa asiayhteyksissä ennen, mutta kuntosalien kohdalla kirjallisuutta on melko vähän. Tutkimuksen avulla haluttiin ymmärtää paremmin ilmiötä ja niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajaan kuntosalin valinnassa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusta varten suoritettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joissa haastateltiin kuuttatoista 20–55-vuotiasta, joilla kaikilla oli aiempaa kokemusta kuntosalilla käymisestä. Haastateltavista puolet olivat naisia ja puolet miehiä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka kuntosalin valintaan vaikuttavat lukuisat tekijät, käytännöllisyyteen liittyvät tekijät painottuvat merkittävästi lopullisessa ostopäätöksessä. Tärkeimmäksi valintaan vaikuttavaksi tekijäksi muodostuu kuntosalin sijainti. Kuntosalin toivotaan sijaitsevan lähellä kotia, opiskelu- tai työpaikkaa. Sijainnin jälkeen toiseksi tärkeimmäksi nousi hinnoittelu. Kuntosalijäsenyydeltä haetaan hyvää hinta-laatusuhdetta ja edullista hintaa. Kuitenkin haastattelutuloksista voi huomata, että edullisten hintojen vaikutus etenkin kuntosalin laitteisiin ja sen tarjoamiin lisäpalveluihin tiedostetaan. Kuntosalin asiakaspalvelulla tai eri bränditekijöillä ei ollut vaikutusta lopullisessa valinnassa, vaikka ne nimettiin myös tärkeiksi asioiksi kuntosaleilla useissa haastatteluissa.
first_indexed 2022-09-30T20:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ranilehto, Jessica", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-30T06:01:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-30T06:01:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83395", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ssa\u0308 pro gradu \u2013tutkielmassa tarkastellaan kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijo\u0308ita\u0308. Tutkimuksessa ka\u0308sitella\u0308a\u0308n kuntosalija\u0308senyyteen liittyva\u0308a\u0308 ostoprosessia seka\u0308 motivaation merkitysta\u0308 kuntosalille liittymisessa\u0308.\n\nKuntosaliharrastus on laajalle levinnyt trendika\u0308s urheilumuoto, joka edista\u0308a\u0308 parhaimmillaan niin henkista\u0308 kuin fyysista\u0308 terveytta\u0308. Suomessa on noin 2000 kuntosalia, jotka kilpailevat yha\u0308 vaativimmista asiakkaista. \n\nKuntosaliyritysten on ta\u0308rkea\u0308 ymma\u0308rta\u0308a\u0308 kuluttajien ka\u0308ytta\u0308ytymista\u0308 ja siihen vaikuttavia tekijo\u0308ita\u0308, jotta he voivat kohdentaa palveluitaan, tavoittaa haluamiaan kohderyhmia\u0308 ja parantaa liiketoimintaansa. Kuluttajan pa\u0308a\u0308to\u0308ksentekoa on tutkittu useissa asiayhteyksissa\u0308 ennen, mutta kuntosalien kohdalla kirjallisuutta on melko va\u0308ha\u0308n. Tutkimuksen avulla haluttiin ymma\u0308rta\u0308a\u0308 paremmin ilmio\u0308ta\u0308 ja niita\u0308 tekijo\u0308ita\u0308, jotka vaikuttavat kuluttajaan kuntosalin valinnassa.\n\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen. Tutkimusta varten suoritettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita, joissa haastateltiin kuuttatoista 20\u201355-vuotiasta, joilla kaikilla oli aiempaa kokemusta kuntosalilla ka\u0308ymisesta\u0308. Haastateltavista puolet olivat naisia ja puolet miehia\u0308.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, etta\u0308 vaikka kuntosalin valintaan vaikuttavat lukuisat tekija\u0308t, ka\u0308yta\u0308nno\u0308llisyyteen liittyva\u0308t tekija\u0308t painottuvat merkitta\u0308va\u0308sti lopullisessa ostopa\u0308a\u0308to\u0308ksessa\u0308. Ta\u0308rkeimma\u0308ksi valintaan vaikuttavaksi tekija\u0308ksi muodostuu kuntosalin sijainti. Kuntosalin toivotaan sijaitsevan la\u0308hella\u0308 kotia, opiskelu- tai tyo\u0308paikkaa. Sijainnin ja\u0308lkeen toiseksi ta\u0308rkeimma\u0308ksi nousi hinnoittelu. Kuntosalija\u0308senyydelta\u0308 haetaan hyva\u0308a\u0308 hinta-laatusuhdetta ja edullista hintaa. Kuitenkin haastattelutuloksista voi huomata, etta\u0308 edullisten hintojen vaikutus etenkin kuntosalin laitteisiin ja sen tarjoamiin lisa\u0308palveluihin tiedostetaan. Kuntosalin asiakaspalvelulla tai eri bra\u0308nditekijo\u0308illa\u0308 ei ollut vaikutusta lopullisessa valinnassa, vaikka ne nimettiin myo\u0308s ta\u0308rkeiksi asioiksi kuntosaleilla useissa haastatteluissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-30T06:01:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-30T06:01:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoprosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209304747", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntosalit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83395
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78bf0121-a13d-4557-83dd-1bb1c5dfffd4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209304747.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ranilehto, Jessica Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät päätöksentekoprosessi Markkinointi Marketing 20423 ostopäätökset kuntosalit kuluttajakäyttäytyminen markkinointi ostokäyttäytyminen motivaatio
title Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
title_full Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
title_fullStr Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
title_full_unstemmed Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
title_short Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
title_sort kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
title_txtP Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
topic päätöksentekoprosessi Markkinointi Marketing 20423 ostopäätökset kuntosalit kuluttajakäyttäytyminen markkinointi ostokäyttäytyminen motivaatio
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi kuluttajakäyttäytyminen kuntosalit markkinointi motivaatio ostokäyttäytyminen ostopäätökset päätöksentekoprosessi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83395 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209304747
work_keys_str_mv AT ranilehtojessica kuntosalinvalintaanvaikuttavattekijät