Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen

Työrauhan tukemiseen on kehitetty interventioita, joita toteuttaa koulun henkilökunta. Interventioiden toteuttamiseen voivat vaikuttaa opettajien attribuutiot, joilla tarkoitetaan opettajien näkemyksiä työrauhaongelmien syistä. Attribuutiotutkimus on erityisesti kansallisella tasolla vähäistä, minkä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Menna, Julia, Kuitunen, Pinja
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83392
_version_ 1826225711501803520
author Menna, Julia Kuitunen, Pinja
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Menna, Julia Kuitunen, Pinja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Menna, Julia Kuitunen, Pinja Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Menna, Julia
datasource_str_mv jyx
description Työrauhan tukemiseen on kehitetty interventioita, joita toteuttaa koulun henkilökunta. Interventioiden toteuttamiseen voivat vaikuttaa opettajien attribuutiot, joilla tarkoitetaan opettajien näkemyksiä työrauhaongelmien syistä. Attribuutiotutkimus on erityisesti kansallisella tasolla vähäistä, minkä lisäksi attribuutioita kuvaavat mittarit ovat myös kansainvälisesti vaihtelevia ja teoreettisesti vakiintumattomia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Työrauha kaikille -interventiotutkimuksessa hyödynnetyn attribuutioita kuvaavan mittarin rakennetta. Mittarin rakennetta tarkasteltiin attribuutioteorian ulottuvuuksien, eli sijainnin, pysyvyyden ja kontrolloitavuuden pohjalta. Lisäksi selvitettiin, ovatko opettajien attribuutiot työrauhaongelmista yhteydessä Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen. Tutkimusaineisto oli osa Työrauha kaikille -interventiotutkimusta (N = 208), joka on toteutettu vuosina 2013–2014. Aineiston analyysissa hyödynnettiin eksploratiivista faktorianalyysia, toistomittausten varianssianalyysia ja riippumattomien otosten t-testiä. Attribuutiomittarista löydettiin attribuutio-teorian sijainnin ulottuvuus. Opettajien attribuutioiden sijainti ei ollut yhteydessä intervention vaikuttavuuteen tai fideliteettin. Opettajien attribuutioryhmät erosivat hieman intervention hyväksyttävyyden suhteen siten, että sisäisiä attribuutioita painottavat opettajat arvioivat intervention ulkoisia attribuutioita painottavia opettajia hyväksyttävämmäksi. Tämän tutkimuksen tulokset ehdottavat, että attribuutiotutkimuksessa tulee huomioida sijainnin lisäksi myös pysyvyyden ja kontrolloitavuuden ulottuvuus, jotta voidaan saada todenmukainen kuva niiden vaikutuksesta interventioiden toteuttamiseen ja vaikuttavuuteen.
first_indexed 2022-09-30T20:01:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "N\u00e4rhi, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Menna, Julia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuitunen, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-30T05:57:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-30T05:57:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83392", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ty\u00f6rauhan tukemiseen on kehitetty interventioita, joita toteuttaa koulun henkil\u00f6kunta. Interventioiden toteuttamiseen voivat vaikuttaa opettajien attribuutiot, joilla tarkoitetaan opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ty\u00f6rauhaongelmien syist\u00e4. Attribuutiotutkimus on erityisesti kansallisella tasolla v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, mink\u00e4 lis\u00e4ksi attribuutioita kuvaavat mittarit ovat my\u00f6s kansainv\u00e4lisesti vaihtelevia ja teoreettisesti vakiintumattomia. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella Ty\u00f6rauha kaikille -interventiotutkimuksessa hy\u00f6dynnetyn attribuutioita kuvaavan mittarin rakennetta. Mittarin rakennetta tarkasteltiin attribuutioteorian ulottuvuuksien, eli sijainnin, pysyvyyden ja kontrolloitavuuden pohjalta. Lis\u00e4ksi selvitettiin, ovatko opettajien attribuutiot ty\u00f6rauhaongelmista yhteydess\u00e4 Ty\u00f6rauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyv\u00e4ksytt\u00e4vyyteen. \nTutkimusaineisto oli osa Ty\u00f6rauha kaikille -interventiotutkimusta (N = 208), joka on toteutettu vuosina 2013\u20132014. Aineiston analyysissa hy\u00f6dynnettiin eksploratiivista faktorianalyysia, toistomittausten varianssianalyysia ja riippumattomien otosten t-testi\u00e4. Attribuutiomittarista l\u00f6ydettiin attribuutio-teorian sijainnin ulottuvuus. Opettajien attribuutioiden sijainti ei ollut yhteydess\u00e4 intervention vaikuttavuuteen tai fideliteettin. Opettajien attribuutioryhm\u00e4t erosivat hieman intervention hyv\u00e4ksytt\u00e4vyyden suhteen siten, ett\u00e4 sis\u00e4isi\u00e4 attribuutioita painottavat opettajat arvioivat intervention ulkoisia attribuutioita painottavia opettajia hyv\u00e4ksytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4ksi. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset ehdottavat, ett\u00e4 attribuutiotutkimuksessa tulee huomioida sijainnin lis\u00e4ksi my\u00f6s pysyvyyden ja kontrolloitavuuden ulottuvuus, jotta voidaan saada todenmukainen kuva niiden vaikutuksesta interventioiden toteuttamiseen ja vaikuttavuuteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-30T05:57:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-30T05:57:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauhaongelma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien attribuutiot ty\u00f6rauhaongelmista ja niiden yhteys Ty\u00f6rauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyv\u00e4ksytt\u00e4vyyteen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209304744", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attribuutio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83392
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:59Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec238f3b-5323-434b-b410-51c3b394db98\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209304744.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Menna, Julia Kuitunen, Pinja Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen työrauhaongelma Erityispedagogiikka Special Education 101 attribuutio opettajat interventio
title Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
title_full Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
title_fullStr Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
title_full_unstemmed Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
title_short Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
title_sort opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys työrauha kaikille intervention vaikuttavuuteen fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
title_txtP Opettajien attribuutiot työrauhaongelmista ja niiden yhteys Työrauha kaikille -intervention vaikuttavuuteen, fideliteettiin ja hyväksyttävyyteen
topic työrauhaongelma Erityispedagogiikka Special Education 101 attribuutio opettajat interventio
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education attribuutio interventio opettajat työrauhaongelma
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83392 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209304744
work_keys_str_mv AT mennajulia opettajienattribuutiottyörauhaongelmistajaniidenyhteystyörauhakaikilleinterventionvai