Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta

Inkluusion perimmäisenä ajatuksena on, että lapsella on oikeus käydä omaa lähikouluaan. Inklusiivisten koulujen on otettava huomioon oppilaiden erilaiset tarpeet ja vastattava niihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien käsityksiä inklusiivisesta opetuksesta ja millaisia inklu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83390
_version_ 1826225680582443008
author Mäkinen, Sari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkinen, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkinen, Sari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkinen, Sari
datasource_str_mv jyx
description Inkluusion perimmäisenä ajatuksena on, että lapsella on oikeus käydä omaa lähikouluaan. Inklusiivisten koulujen on otettava huomioon oppilaiden erilaiset tarpeet ja vastattava niihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien käsityksiä inklusiivisesta opetuksesta ja millaisia inklusiivisia periaatteita opettajat kertovat toimiviksi käytänteiksi. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen haastateltiin viittä luokanopettajaa, jotka toimivat saman paikkakunnan kahden eri koulun opettajina. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että opettajat käsittivät inklusiivisen opetuksen arvoina, negatiivisena ja integraation mahdollistamana. Opettajat määrittelivät inkluusioon sisältyvän ihanteellisia ja tavoitteellisia arvoja, kuten yhdenvertaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Negatiivisena pitämisen käsitykseen vaikuttivat resurssien puute. Opettajat kuvailivat pienluokkien etuja ja integroinnin turvallisuutta perusteina käsitykseen inkluusiosta integraation mahdollistamana. Opettajat kertoivat toimiviksi inklusiivisiksi käytänteiksi opettajien välisen yhteistyön, eriyttämisen ja positiivisen asenteen. Resurssien puute vaikuttaa tämän tutkimuksen perusteella opettajien kielteiseen asenteeseen inkluusiota kohtaan. Siksi on selvää, että resursseja lisäämällä, myös positiivinen asenne kasvaa. Erityisesti yhteisopettajuus nähtiin erinomaisena keinona toteuttaa inklusiivista opetusta, johon pitäisi tämän tutkimuksen perusteella tulevaisuudessa panostaa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:27Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Harju-Luukkainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunula, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kinen, Sari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-30T05:49:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-30T05:49:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83390", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Inkluusion perimm\u00e4isen\u00e4 ajatuksena on, ett\u00e4 lapsella on oikeus k\u00e4yd\u00e4 omaa \nl\u00e4hikouluaan. Inklusiivisten koulujen on otettava huomioon oppilaiden erilaiset \ntarpeet ja vastattava niihin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 \nopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 inklusiivisesta opetuksesta ja millaisia inklusiivisia \nperiaatteita opettajat kertovat toimiviksi k\u00e4yt\u00e4nteiksi.\nTutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto \nker\u00e4ttiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan \nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimukseen haastateltiin viitt\u00e4 luokanopettajaa, jotka\ntoimivat saman paikkakunnan kahden eri koulun opettajina.\nTutkimuksen tuloksissa ilmeni, ett\u00e4 opettajat k\u00e4sittiv\u00e4t inklusiivisen \nopetuksen arvoina, negatiivisena ja integraation mahdollistamana. Opettajat \nm\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t inkluusioon sis\u00e4ltyv\u00e4n ihanteellisia ja tavoitteellisia arvoja, kuten \nyhdenvertaisuus ja erilaisuuden hyv\u00e4ksyminen. Negatiivisena pit\u00e4misen \nk\u00e4sitykseen vaikuttivat resurssien puute. Opettajat kuvailivat pienluokkien etuja \nja integroinnin turvallisuutta perusteina k\u00e4sitykseen inkluusiosta integraation \nmahdollistamana. Opettajat kertoivat toimiviksi inklusiivisiksi k\u00e4yt\u00e4nteiksi \nopettajien v\u00e4lisen yhteisty\u00f6n, eriytt\u00e4misen ja positiivisen asenteen.\nResurssien puute vaikuttaa t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella opettajien \nkielteiseen asenteeseen inkluusiota kohtaan. Siksi on selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 resursseja \nlis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4, my\u00f6s positiivinen asenne kasvaa. Erityisesti yhteisopettajuus n\u00e4htiin \nerinomaisena keinona toteuttaa inklusiivista opetusta, johon pit\u00e4isi t\u00e4m\u00e4n \ntutkimuksen perusteella tulevaisuudessa panostaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-30T05:49:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-30T05:49:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Inklusiivinen opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan k\u00e4sitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209304742", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83390
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkinen, Sari Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta Inklusiivinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kvalitatiivinen tutkimus inkluusio opettajat käsitykset
title Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
title_full Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
title_fullStr Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
title_full_unstemmed Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
title_short Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
title_sort opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
title_txtP Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta
topic Inklusiivinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kvalitatiivinen tutkimus inkluusio opettajat käsitykset
topic_facet 103 Inklusiivinen opetus Luokanopettajakoulutus Teacher Education inkluusio kvalitatiivinen tutkimus käsitykset opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83390 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209304742
work_keys_str_mv AT mäkinensari opettajankäsityksetjatavattoteuttaainklusiivistaopetusta