Opettajan käsitykset ja tavat toteuttaa inklusiivista opetusta

Inkluusion perimmäisenä ajatuksena on, että lapsella on oikeus käydä omaa lähikouluaan. Inklusiivisten koulujen on otettava huomioon oppilaiden erilaiset tarpeet ja vastattava niihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien käsityksiä inklusiivisesta opetuksesta ja millaisia inklu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkinen, Sari
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83390
Description
Summary:Inkluusion perimmäisenä ajatuksena on, että lapsella on oikeus käydä omaa lähikouluaan. Inklusiivisten koulujen on otettava huomioon oppilaiden erilaiset tarpeet ja vastattava niihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien käsityksiä inklusiivisesta opetuksesta ja millaisia inklusiivisia periaatteita opettajat kertovat toimiviksi käytänteiksi. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen haastateltiin viittä luokanopettajaa, jotka toimivat saman paikkakunnan kahden eri koulun opettajina. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että opettajat käsittivät inklusiivisen opetuksen arvoina, negatiivisena ja integraation mahdollistamana. Opettajat määrittelivät inkluusioon sisältyvän ihanteellisia ja tavoitteellisia arvoja, kuten yhdenvertaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Negatiivisena pitämisen käsitykseen vaikuttivat resurssien puute. Opettajat kuvailivat pienluokkien etuja ja integroinnin turvallisuutta perusteina käsitykseen inkluusiosta integraation mahdollistamana. Opettajat kertoivat toimiviksi inklusiivisiksi käytänteiksi opettajien välisen yhteistyön, eriyttämisen ja positiivisen asenteen. Resurssien puute vaikuttaa tämän tutkimuksen perusteella opettajien kielteiseen asenteeseen inkluusiota kohtaan. Siksi on selvää, että resursseja lisäämällä, myös positiivinen asenne kasvaa. Erityisesti yhteisopettajuus nähtiin erinomaisena keinona toteuttaa inklusiivista opetusta, johon pitäisi tämän tutkimuksen perusteella tulevaisuudessa panostaa.