Summary: | Inkluusion perimmäisenä ajatuksena on, että lapsella on oikeus käydä omaa
lähikouluaan. Inklusiivisten koulujen on otettava huomioon oppilaiden erilaiset
tarpeet ja vastattava niihin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää
opettajien käsityksiä inklusiivisesta opetuksesta ja millaisia inklusiivisia
periaatteita opettajat kertovat toimiviksi käytänteiksi.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto
kerättiin teemahaastattelun avulla ja se analysoitiin teoriaohjaavan
sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen haastateltiin viittä luokanopettajaa, jotka
toimivat saman paikkakunnan kahden eri koulun opettajina.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että opettajat käsittivät inklusiivisen
opetuksen arvoina, negatiivisena ja integraation mahdollistamana. Opettajat
määrittelivät inkluusioon sisältyvän ihanteellisia ja tavoitteellisia arvoja, kuten
yhdenvertaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Negatiivisena pitämisen
käsitykseen vaikuttivat resurssien puute. Opettajat kuvailivat pienluokkien etuja
ja integroinnin turvallisuutta perusteina käsitykseen inkluusiosta integraation
mahdollistamana. Opettajat kertoivat toimiviksi inklusiivisiksi käytänteiksi
opettajien välisen yhteistyön, eriyttämisen ja positiivisen asenteen.
Resurssien puute vaikuttaa tämän tutkimuksen perusteella opettajien
kielteiseen asenteeseen inkluusiota kohtaan. Siksi on selvää, että resursseja
lisäämällä, myös positiivinen asenne kasvaa. Erityisesti yhteisopettajuus nähtiin
erinomaisena keinona toteuttaa inklusiivista opetusta, johon pitäisi tämän
tutkimuksen perusteella tulevaisuudessa panostaa.
|