Oma ääni luovan ilmaisun välineenä

Tutkielmassani perehdyn luovaan ilmaisuun ihmisen äänen avulla. Äänenkäyttö näkyy musiikintunneilla lähinnä laulamisena, minkä vuoksi perehdyn toisenlaiseen äänenkäytön tapaan. Tutkin aihetta sekä musiikki- että draamakasvattajana. Käytän siis tutkielmassani draamakasvatuksen oppeja paljon hyödyksi....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Fagerlund, Josefiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83346
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielmassani perehdyn luovaan ilmaisuun ihmisen äänen avulla. Äänenkäyttö näkyy musiikintunneilla lähinnä laulamisena, minkä vuoksi perehdyn toisenlaiseen äänenkäytön tapaan. Tutkin aihetta sekä musiikki- että draamakasvattajana. Käytän siis tutkielmassani draamakasvatuksen oppeja paljon hyödyksi. Tutkielmassa perehdyn ihmisen ääneen, sen tekniikkaan ja oikeaoppisuuteen ja äänen tuottamisen eri tapoihin. Lisäksi tarkastelen äänen, kehon ja mielen harmoniaa keskenään. Käytän tausta-aineistona myös Alexander-tekniikan näkemyksiä painottaakseni etenkin kehon suhdetta ääneen ja toisinpäin. Äänen tutkimisen jälkeen esittelen draamakasvatuksen lähtökohtia ja filosofiaa ja sitä, miten draamakasvatusta voisi hyödyntää myös musiikintunneilla. Tutkimustani varten olen koostanut opetuspaketin, jota käytän ääni-ilmaisun pohjana. Käyn opetussisältöjä läpi ja annan myös vinkkejä opettajille, miten harjoitteita voisi lähteä ohjaamaan. Opetuspaketti sisältää kolme noin 20 minuutin harjoitussessiota. Tutkimukseni koostuu opetuspaketin kokoamisesta, sen ohjaamisesta 7. luokan musiikkiryhmälle, havainnoinnista ja kyselyistä oppilaille. Aineistoni on siis sekä laadullista että määrällistä. Havainnoin oppilaiden toimintaa sessioiden aikana sekä ohjatessani, että myöhemmin videotallenteilta. Lisäksi jokaisen session jälkeen oppilaat ovat vastanneet kyselyyn, jossa saan oppilailta välitöntä palautetta, miten sessio meni ja mitä tuntemuksia se oppilaissa herätti. Luova ilmaisu on erittäin tärkeä aihe, jota mielestäni pitäisi harjoituttaa enemmän koulussa. Luova ilmaisu antaa mahdollisuuden virheiden olemattomuuteen ja kokeilemiseen. Tässä tutkielmassa esittelen yhden tavan, miten musiikinopettaja voi tuoda luovaa ilmaisua omaan opetukseensa.