Leikki kolmasluokkalaisten määrittämänä sekä heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta

Leikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kolmasluokkalaiset määrittelevät leikin sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan leikin esiinty...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Saarikoski, Susanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83344
Kuvaus
Yhteenveto:Leikki on keskeinen osa lapsen elämää ja merkittävä elementti lapsen kokonaiskehityksessä ja oppimisessa. Leikki kuuluu myös YK:n määrittämiin lasten oikeuksiin. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kolmasluokkalaiset määrittelevät leikin sekä kartoittaa heidän kokemuksiaan leikin esiintymisestä opetuksessa ja leikin avulla oppimisesta. Tutkimusote oli laadullinen, lasten ajatuksia ja kokemuksia kuvaileva haastattelututkimus. Tutkimukseen osallistuneet 25 lasta, kahdesta eri koulusta haastateltiin kuudessa, 4–5 lapsen ryhmässä ja ryhmäkeskustelut analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Leikki oli kolmasluokkalaisille tärkeää, hauskaa, yhteistä tekemistä, jossa korostui itse päättäminen. He leikkivät sekä koulupäivän aikana että vapaa-ajalla monipuolisesti esimerkiksi mielikuvitusleikkejä ja pihaleikkejä, myös leluilla leikittiin. Erilaiset pelit, sekä perinteiset lauta- ja ulkopelit että digilaitteilla pelaaminen olivat isossa roolissa lasten kuvauksissa. Oppitunneilla leikkiä esiintyi opettajan ohjaamina leikkeinä, liikuntatunneilla sekä erilaisina oppimispeleinä. Lasten kokemusten mukaan leikin avulla voi oppia niin akateemisia, fyysisiä, sosiaalisia, kuin luovuuteenkin liittyviä taitoja. Lasten kokemusta leikistä positiivisena ja heille luontaisena oppimismuotona tulisikin aktiivisesti pyrkiä hyödyntämään antamalla leikin avulla oppimiselle uudenlaista näkyvyyttä niin opetussuunnitelmissa kuin opettajakoulutuksessakin.