Ylöspäin eriyttäminen matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla

Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Lisäksi tutkielman tavoitteena oli tutkia, millaisia ratkaisuja ylöspäin eriyttämisessä toteutetaan. Peruskouluun tulevien oppilaiden matemaat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kosonen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83317
Description
Summary:Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Lisäksi tutkielman tavoitteena oli tutkia, millaisia ratkaisuja ylöspäin eriyttämisessä toteutetaan. Peruskouluun tulevien oppilaiden matemaattiset valmiudet voivat vaihdella suuresti. Kansainvälisten tutkimusten mukaan eriyttäminen ymmärretään tänä päivänä hyvin tukea tarvitsevien eli alaspäin eriyttämisen osalta, mutta ylöspäin eriyttämisen toteutumisen työ on edelleen kesken. Tutkimustehtävänä oli jäsentää luokanopettajien käsityksiä ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla, ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamisesta sekä keinoista ylöspäin eriyttämiseen matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksessa haastateltiin perusopetuksen luokanopettajia, jotka olivat työskennelleet luokanopettajina vähintään viisi vuotta. Lisäksi heillä oli kokemusta alkuopetuksesta vähintään kolme vuotta. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti teemahaastattelun periaatteita soveltaen, jäsentelevää haastattelurunkoa ja tutkimuskysymyksiä hyödyntäen. Tutkimusmetodiksi valikoitui fenomenografinen menetelmä, joka tutkii ilmiötä ihmisten siitä muodostamien käsitysten kautta. Luokanopettajien käsitykset ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla jakautuivat kahteen yläkategoriaan: ymmärrys ja asenteet sekä resurssit ja taidot.