Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä

Tässä tutkielmassa tutkin opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä sekä tarkastelen, kuinka moniulotteisina he kiusaamisen syyt näkevät. Tutkimukseni kohderyhmänä olivat Jyväskylän yliopiston luokanopettaja-, aineenopettaja- ja erityispedagogiikan opiskelijat. Aineisto on kerätty opiskel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkelä, Vilma
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83310
_version_ 1826225712515776512
author Mäkelä, Vilma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäkelä, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäkelä, Vilma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäkelä, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tutkin opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä sekä tarkastelen, kuinka moniulotteisina he kiusaamisen syyt näkevät. Tutkimukseni kohderyhmänä olivat Jyväskylän yliopiston luokanopettaja-, aineenopettaja- ja erityispedagogiikan opiskelijat. Aineisto on kerätty opiskelijoilta sähköisesti vuosien 2021 ja 2022 vaihteessa ja kyselyyn vastasi 100 opiskelijaa. Tutkimus on toteutettu monimenetelmätutkimuksena ja tutkimuskysely sisälsi sekä avoimen kysymyksen että väittämiä kiusaamisen syistä. Analysoin laadullisen aineiston teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä ja tyypittelin opettajaopiskelijoiden vastaukset sen mukaan, kuinka monesta eri syystä he näkivät kiusaamisen johtuvan. Määrällistä aineistoa analysoidessani hyödynsin ensin korrelaatioita ja eksploratiivista faktorianalyysia muuttujien ryhmittelemiseksi kiusaamisen syiden mukaan. Tämän jälkeen vertailin muuttujia kuvailevien tunnuslukujen, korrelaatioiden sekä parittaisen t-testin avulla selvittääkseni, mitkä asiat selittivät kiusaamista opettajaopiskelijoiden mielestä eniten. Yksilöpsykologiset, erityisesti toisia kiusaavaan oppilaaseen liittyvät syyt olivat laadullisen ja määrällisen analyysin perusteella kiusaamista eniten selittäviä tekijöitä. Lisäksi opettajaopiskelijoiden selityksissä korostuivat ryhmäilmiöön liittyvät kiusaamisen syyt. Aineiston tyypittelyn perusteella lähes kolmannes vastaajista antoi kiusaamiselle myös laajempia selityksiä, jotka liittyivät esimerkiksi opettajan toimintaan, kouluorganisaatioon sekä yhteiskunnallisiin tekijöihin. Tulosten perusteella voidaan pohtia, millaista tämänhetkinen opettajaopiskelijoiden tietämys kiusaamisen ilmiöstä on ja minkälaisia kiusaamisen ilmiöön liittyviä sisältöjä opettajankoulutuksessa tulisi huomioida tulevaisuudessa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kel\u00e4, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-23T05:29:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-23T05:29:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkin opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kiusaamisen syist\u00e4 sek\u00e4 tarkastelen, kuinka moniulotteisina he kiusaamisen syyt n\u00e4kev\u00e4t. Tutkimukseni kohderyhm\u00e4n\u00e4 olivat Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettaja-, aineenopettaja- ja erityispedagogiikan opiskelijat. Aineisto on ker\u00e4tty opiskelijoilta s\u00e4hk\u00f6isesti vuosien 2021 ja 2022 vaihteessa ja kyselyyn vastasi 100 opiskelijaa. Tutkimus on toteutettu monimenetelm\u00e4tutkimuksena ja tutkimuskysely sis\u00e4lsi sek\u00e4 avoimen kysymyksen ett\u00e4 v\u00e4itt\u00e4mi\u00e4 kiusaamisen syist\u00e4. Analysoin laadullisen aineiston teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 ja tyypittelin opettajaopiskelijoiden vastaukset sen mukaan, kuinka monesta eri syyst\u00e4 he n\u00e4kiv\u00e4t kiusaamisen johtuvan. M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa analysoidessani hy\u00f6dynsin ensin korrelaatioita ja eksploratiivista faktorianalyysia muuttujien ryhmittelemiseksi kiusaamisen syiden mukaan. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen vertailin muuttujia kuvailevien tunnuslukujen, korrelaatioiden sek\u00e4 parittaisen t-testin avulla selvitt\u00e4\u00e4kseni, mitk\u00e4 asiat selittiv\u00e4t kiusaamista opettajaopiskelijoiden mielest\u00e4 eniten. Yksil\u00f6psykologiset, erityisesti toisia kiusaavaan oppilaaseen liittyv\u00e4t syyt olivat laadullisen ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen analyysin perusteella kiusaamista eniten selitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajaopiskelijoiden selityksiss\u00e4 korostuivat ryhm\u00e4ilmi\u00f6\u00f6n liittyv\u00e4t kiusaamisen syyt. Aineiston tyypittelyn perusteella l\u00e4hes kolmannes vastaajista antoi kiusaamiselle my\u00f6s laajempia selityksi\u00e4, jotka liittyiv\u00e4t esimerkiksi opettajan toimintaan, kouluorganisaatioon sek\u00e4 yhteiskunnallisiin tekij\u00f6ihin. Tulosten perusteella voidaan pohtia, millaista t\u00e4m\u00e4nhetkinen opettajaopiskelijoiden tiet\u00e4mys kiusaamisen ilmi\u00f6st\u00e4 on ja mink\u00e4laisia kiusaamisen ilmi\u00f6\u00f6n liittyvi\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 opettajankoulutuksessa tulisi huomioida tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-23T05:29:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-23T05:29:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajaopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monimenetelm\u00e4tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 kiusaamisen syist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209234650", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83310
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d7d684b-0d46-4595-b2d8-15622e69fe48\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209234650.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkelä, Vilma Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä opettajaopiskelija monimenetelmätutkimus Erityispedagogiikka Special Education 101 kiusaaminen opettajankoulutus
title Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä
title_full Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä
title_fullStr Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä
title_full_unstemmed Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä
title_short Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä
title_sort opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä
title_txtP Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kiusaamisen syistä
topic opettajaopiskelija monimenetelmätutkimus Erityispedagogiikka Special Education 101 kiusaaminen opettajankoulutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kiusaaminen monimenetelmätutkimus opettajankoulutus opettajaopiskelija
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83310 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209234650
work_keys_str_mv AT mäkelävilma opettajaopiskelijoidenkäsityksiäkiusaamisensyistä