Liikunnanopettajien näkemykset teknologian ja videopelien hyödyntämisestä liikuntatunneilla

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien asenteiden ja valmiuksien vaikutusta teknologian hyödyntämiseen liikuntatunneilla. Lisäksi tutkielmassa tutkittiin, mitä teknologioita liikunnanopettajat hyödynsivät liikuntatunneillaan. Liikunnanopetus nojautuu valtakunnalliseen opetu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kemppainen, Leevi, Lievonen, Essi
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83284
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajien asenteiden ja valmiuksien vaikutusta teknologian hyödyntämiseen liikuntatunneilla. Lisäksi tutkielmassa tutkittiin, mitä teknologioita liikunnanopettajat hyödynsivät liikuntatunneillaan. Liikunnanopetus nojautuu valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, jossa teknologian yhdistäminen opetukseen ilmenee laaja-alaisen osaamisen tavoitteissa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) mainitaan liikuntateknologian tukevan liikunnanopetuksen tavoitteiden saavuttamista. Etenkin tieto- ja viestintäteknologia sekä monilukutaito pitävät sisällään teknologiataitoja. Teknologian hyödyntämisestä opetuksessa on löydetty niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutuksia. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Liito Ry:n jäseniltä. Aineistoa luokiteltiin liikunnanopettajien työkokemuksen mukaan, kun tulkittiin liikunnanopettajien asenteita ja valmiuksia suhteessa teknologian käyttöön liikunnanopetuksessa. Liikunnanopettajien asenteet teknologiaa kohtaan jakautuivat tasaisesti puolesta ja vastaan. Työkokemuksen mukaan luokiteltuna erot luokkien välillä eivät olleet tilastollisesti merkitseviä (p=0,606). Valmiudet käyttää teknologiaa liikunnanopetuksessa koettiin huonommiksi kuin valmiudet yleisesti teknologian käyttöön. Työkokemuksen mukaan luokiteltuna erot luokkien välillä eivät olleet tilastollisesti merkittäviä (p=0,456). Liikunnanopetuksessa yleisesti teknologiaa hyödynnettiin eniten kerran tai pari kertaa kuukaudessa. Erilaisten teknologioiden välillä oli eroja niiden käyttämisen yleisyyteen. Liikunnanopetuksessa hyödynnettiin eniten oppilas- ja opiskelijahallintajärjestelmiä. Tämän lisäksi yleisiä, viikoittain käytettäviä teknologioita olivat musiikki ja äänentoisto sekä oppimisympäristöt ja pilvipalvelut. Muilta osin liikuntateknologian käyttö oli vähäistä. Teknologiset laitteet ja niiden hyödyntäminen eivät vielä ole jalkautuneet opetusmaailmaan. Tämän vuoksi kaikkia mahdollisuuksia teknologian hyödyntämiseen ei välttämättä vielä hyödynnetä.