Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa

Tässä tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisiä fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan matemaattisuuden takia. Tarkoituksena on selvittää, millä tavoin matemaattiset haasteet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huuhka, Niilo
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83256
_version_ 1826225792148832256
author Huuhka, Niilo
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huuhka, Niilo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huuhka, Niilo Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huuhka, Niilo
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisiä fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan matemaattisuuden takia. Tarkoituksena on selvittää, millä tavoin matemaattiset haasteet ilmenevät fysiikan opinnoissa. Tutkimus koostuu kahdesta mielipiteitä mittaavasta kyselystä, jotka järjestetään kahdella fysiikan kurssilla. Näitä kursseja, FYSA2010 Sähkömagnetismi ja FYSA2020 Mekaniikka, on pidetty matemaattisesti vaikeina muun muassa siksi, että kursseilla käytetään vektoricalculusta, differentiaaliyhtälöitä ja lineaarialgebraa. Tutkimusaineisto on määrällinen, jonka lisäksi kerätään myös sanallisia vastauksia laadulliseksi aineistoksi. Tutkimuksen ensimmäinen kysely toimi kuin pilottitutkimuksena, jossa etsittiin yleisemmin matemaattisiin haasteisiin liittyviä tekijöitä. Toisessa kyselyssä perehdyttiin ensimmäisen kyselyn esille nostamiin kohtiin. Matemaattisten haasteiden havaittiin johtuvan monesta seikasta. Haasteisiin liittyy esimerkiksi esitietokurssien vaihteleva osaaminen ja kurssien asiasisältöjen muistaminen myöhemmin. Matematiikan kursseilla opitun teorian soveltaminen fysiikan käyttötarkoituksissa koettiin myös haastavaksi. Lisäksi symboliset erot oppiaineiden välillä sekä fysiikan opintojen nopea eteneminen matematiikan kannalta havaittiin aineistosta. Huomattiin myös, että opiskelijat käyttävät erittäin vähän heille suunnattuja opiskelun apuvälineitä. In this thesis I look into physics student's mathematical skills and difficulties in university physics courses at the Department of Physics of Jyväskylä University. Physics students often face difficulties due to high usage of mathematics even early on in their university studies. The study consists of two questionnaires, first of which focuses broadly on mathematical difficulties. The second questionnaire focuses on the points raised by the former questionnaire. The questionnaires measure opinions on study related topics and are quantitative in nature. Two courses, FYSA2010 Electromagnetism and FYSA2020 Mechanics, were selected because knowledge of difficult mathematical subjects is reguired, for example differential equations, vector calculus and linear algebra. Mathematical difficulties were found to result from a multitude of causes. Those included difficulties in knowing and remembering mathematical methods taught in earlier mathematical courses, difficulties in applying learned mathematical methods in physics courses, difficulties with symbolic differences between mathematics and physics. Part of the study was determining how much students use aids designed to help with studies. It was found that only a portion of students use these aids regularly.
first_indexed 2022-09-15T20:01:00Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Merikoski, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huuhka, Niilo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-15T05:33:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-15T05:33:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83256", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkastellaan fysiikan opiskelijoiden matemaattisia valmiuksia ja haasteita Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston fysiikan laitoksella. Matemaattiset haasteet ovat yleisi\u00e4 fysiikan opinnoissa oppiaineen vahvan matemaattisuuden takia. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mill\u00e4 tavoin matemaattiset haasteet ilmenev\u00e4t fysiikan opinnoissa.\n\nTutkimus koostuu kahdesta mielipiteit\u00e4 mittaavasta kyselyst\u00e4, jotka j\u00e4rjestet\u00e4\u00e4n kahdella fysiikan kurssilla. N\u00e4it\u00e4 kursseja, FYSA2010 S\u00e4hk\u00f6magnetismi ja FYSA2020 Mekaniikka, on pidetty matemaattisesti vaikeina muun muassa siksi, ett\u00e4 kursseilla k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n vektoricalculusta, differentiaaliyht\u00e4l\u00f6it\u00e4 ja lineaarialgebraa. Tutkimusaineisto on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen, jonka lis\u00e4ksi ker\u00e4t\u00e4\u00e4n my\u00f6s sanallisia vastauksia laadulliseksi aineistoksi. Tutkimuksen ensimm\u00e4inen kysely toimi kuin pilottitutkimuksena, jossa etsittiin yleisemmin matemaattisiin haasteisiin liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Toisessa kyselyss\u00e4 perehdyttiin ensimm\u00e4isen kyselyn esille nostamiin kohtiin.\n\nMatemaattisten haasteiden havaittiin johtuvan monesta seikasta. Haasteisiin liittyy esimerkiksi esitietokurssien vaihteleva osaaminen ja kurssien asiasis\u00e4lt\u00f6jen muistaminen my\u00f6hemmin. Matematiikan kursseilla opitun teorian soveltaminen fysiikan k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksissa koettiin my\u00f6s haastavaksi. Lis\u00e4ksi symboliset erot oppiaineiden v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 fysiikan opintojen nopea eteneminen matematiikan kannalta havaittiin aineistosta. Huomattiin my\u00f6s, ett\u00e4 opiskelijat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4n heille suunnattuja opiskelun apuv\u00e4lineit\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this thesis I look into physics student's mathematical skills and difficulties in university physics courses at the Department of Physics of Jyv\u00e4skyl\u00e4 University. Physics students often face difficulties due to high usage of mathematics even early on in their university studies.\n\nThe study consists of two questionnaires, first of which focuses broadly on mathematical difficulties. The second questionnaire focuses on the points raised by the former questionnaire. The questionnaires measure opinions on study related topics and are quantitative in nature. Two courses, FYSA2010 Electromagnetism and FYSA2020 Mechanics, were selected because knowledge of difficult mathematical subjects is reguired, for example differential equations, vector calculus and linear algebra. \n\nMathematical difficulties were found to result from a multitude of causes. Those included difficulties in knowing and remembering mathematical methods taught in earlier mathematical courses, difficulties in applying learned mathematical methods in physics courses, difficulties with symbolic differences between mathematics and physics. Part of the study was determining how much students use aids designed to help with studies. It was found that only a portion of students use these aids regularly.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-15T05:33:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-15T05:33:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209154601", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yliopistot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiaineet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83256
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:06Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/38a9d969-475a-4909-9ccb-3d9ff998a35b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209154601.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huuhka, Niilo Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa Fysiikka Physics 4021 fysiikka matematiikka opetus opiskelijat yliopistot opiskelu oppiaineet korkeakouluopiskelu matemaattiset taidot oppiminen
title Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
title_full Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
title_fullStr Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
title_full_unstemmed Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
title_short Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
title_sort fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet jyväskylän yliopistossa
title_txtP Fysiikan opiskelijoiden matemaattiset haasteet Jyväskylän yliopistossa
topic Fysiikka Physics 4021 fysiikka matematiikka opetus opiskelijat yliopistot opiskelu oppiaineet korkeakouluopiskelu matemaattiset taidot oppiminen
topic_facet 4021 Fysiikka Physics fysiikka korkeakouluopiskelu matemaattiset taidot matematiikka opetus opiskelijat opiskelu oppiaineet oppiminen yliopistot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83256 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209154601
work_keys_str_mv AT huuhkaniilo fysiikanopiskelijoidenmatemaattisethaasteetjyväskylänyliopistossa