Taiteen edistämiskeskuksen kampanja "Reilun taiteen manifesti" kuvataiteilijapolitiikan konteksteissa

Kandidaatintutkielmani aiheena on Taiteen edistämiskeskuksen vuodesta 2020 ylläpitämä kampanja ”Reilun taiteen manifesti”, joka pyrkii vaikuttamaan reilumpiin palkkiokäytänteisiin taidealoilla. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisia vaikuttamiskeinoja Reilun taiteen manifesti käyttää pyrkiessään parant...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Joentausta, Peppilotta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83255
Description
Summary:Kandidaatintutkielmani aiheena on Taiteen edistämiskeskuksen vuodesta 2020 ylläpitämä kampanja ”Reilun taiteen manifesti”, joka pyrkii vaikuttamaan reilumpiin palkkiokäytänteisiin taidealoilla. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisia vaikuttamiskeinoja Reilun taiteen manifesti käyttää pyrkiessään parantamaan kuvataiteilijoiden toimeentuloa sekä millaisia merkityksiä kampanjatekstit saavat kampanjavaikuttamisen, kuvataiteilijapolitiikan ja kuvataiteilijoiden kokemusten konteksteissa? Lähiluvun ja kontekstualisoimisen avulla pystyin todentamaan, että kampanjatekstien kielelliset piirteet loivat kuvaa yhteiskunnallisesta aktivismista, rahasta perusoikeutena sekä vaikuttamiseen pyrkivästä värikkäästä viestinnästä. Kampanjavaikuttamisen konteksti avasi kyseisten kielellisten piirteiden tärkeyttä sosiaalisessa mediassa tapahtuvalle vaikuttamiselle. Kuvataiteilijapolitiikan kontekstissa tekstit näyttäytyivät välillisinä toimeentulopoliittisina keinoina osana Taiken strategiaa. Taiteen ja kulttuurin barometreista nousi esiin taiteilijoiden kokemuksia näkyvyydellä maksamisesta, mikä vahvistaa kampanjan viestiä palkkiokäytänteiden ongelmallisuudesta. Kaiken kaikkiaan voidaan todeta, että kampanjatekstien kielelliset piirteet todistavat Taiken pyrkimystä muuttaa taiteilijuuden käsitettä ja näin lähentää taiteilijoita sekä markkinataloutta toimeentulon edistämiseksi.