Summary: | Lukemaan oppiminen on yksi tärkeimmistä taidoista oppilaan koulupolulla. Pitkällä aikavälillä sekä Suomessa että monissa muissakin maissa lasten lukutaito on heikentynyt. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia menetelmiä vastavalmistuneet luokanopettajat käyttävät opettaessaan ekaluokkalaisia oppilaita lukemaan ja mitkä asiat tukevat lukemaan oppimista. Lisäksi tarkastelimme, millaisia valmiuksia vastavalmistuneilla luokanopettajilla on opettaa ekaluokkalaisia lukemaan.
Tutkimuksemme keskiössä olivat vastavalmistuneiden opettajien kokemukset. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka metodologisena kehyksenä toimi fenomenologis-hermeneuttinen ote. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla keväällä 2022 viideltä vastavalmistuneelta luokanopettajalta. Aineiston analyysin apuna käytettiin teemoittelua, jonka kautta pyrittiin löytämään tutkimusongelman kannalta olennaisimmat aiheet.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vastavalmistuneet luokanopettajat käyttivät hyvin yksipuolisia lukemaan opettamisen menetelmiä. Vastavalmistuneet luokanopettajat kokivat uransa alkupuolella lukemaan opettamisen valmiudet heikoiksi, mutta työkokemus paransi huomattavasti näitä valmiuksia.
Tulokset antavat syyn tutkia lisää vastavalmistuneiden luokanopettajien lukemaan opettamisen valmiuksia. On myös syytä pohtia, antaako nykyinen luokanopettajakoulutus riittävästi valmiuksia lukemaan opettamiseen.
|