Identiteettiä tukeva oppimisympäristö nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten aikuisten luovaan kirjoittamiseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia identiteettityön kannalta. Lisäksi tavoitteena on kuvata, millaiset elementit luovan kirjoittamisen ryhmässä tukevat yksilön työskentelyä. Aineisto kerättiin puolistrukturoituin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Miettinen, Terhi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Faculty of Humanities and Social Sciences, Opettajankoulutuslaitos, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Teacher Education, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83226
_version_ 1826225698652553216
author Miettinen, Terhi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Miettinen, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Miettinen, Terhi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education and Psychology Faculty of Humanities and Social Sciences Opettajankoulutuslaitos Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Teacher Education Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Miettinen, Terhi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten aikuisten luovaan kirjoittamiseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia identiteettityön kannalta. Lisäksi tavoitteena on kuvata, millaiset elementit luovan kirjoittamisen ryhmässä tukevat yksilön työskentelyä. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina kesällä 2021, haastatteluun osallistui neljä vapaaehtoista luovan kirjoittamisen kurssille osallistunutta henkilöä. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, josta muodostettiin erilaisia kategorioita. Haastatteluaineiston kolmeksi keskeiseksi pääkategoriaksi muodostuivat: kirjoittajaidentiteetti, ryhmän tunnetuki sekä kirjoittamiseen liittyvien harjoitteiden reflektointi. Haastateltavilla oli samansuuntaisia kokemuksia kirjoittamisesta menneisyydessään. Haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että luova oppimisympäristö tuki yksilön identiteettityötä sekä antoi uusia näkökulmia kirjoittamiseen. Käsitys kirjoittamisesta muuttui positiivisemmaksi sekä osa haastateltavista sai motivaatiota jatkaa kirjoittamista myös kurssin päättyessä. Haastateltavat pitivät myös ryhmän ja ohjaajan tukea tärkeänä luovassa työssä. Esimerkiksi ohjaajan antamaa sanallista palautetta ja ohjausta pidettiin tärkeänä osana kirjoitusprosessia.
first_indexed 2022-09-13T20:01:20Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kauppinen, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maanmieli, Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Miettinen, Terhi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-13T05:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-13T05:58:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83226", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 nuorten aikuisten luovaan kirjoittamiseen liittyvi\u00e4 k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia identiteettity\u00f6n kannalta. Lis\u00e4ksi tavoitteena on kuvata, millaiset elementit luovan kirjoittamisen ryhm\u00e4ss\u00e4 tukevat yksil\u00f6n ty\u00f6skentely\u00e4.\r\nAineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina kes\u00e4ll\u00e4 2021, haastatteluun osallistui nelj\u00e4 vapaaehtoista luovan kirjoittamisen kurssille osallistunutta henkil\u00f6\u00e4. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, josta muodostettiin erilaisia kategorioita.\r\nHaastatteluaineiston kolmeksi keskeiseksi p\u00e4\u00e4kategoriaksi muodostuivat: kirjoittajaidentiteetti, ryhm\u00e4n tunnetuki sek\u00e4 kirjoittamiseen liittyvien harjoitteiden reflektointi. Haastateltavilla oli samansuuntaisia kokemuksia kirjoittamisesta menneisyydess\u00e4\u00e4n.\r\nHaastattelujen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 luova oppimisymp\u00e4rist\u00f6 tuki yksil\u00f6n identiteettity\u00f6t\u00e4 sek\u00e4 antoi uusia n\u00e4k\u00f6kulmia kirjoittamiseen. K\u00e4sitys kirjoittamisesta muuttui positiivisemmaksi sek\u00e4 osa haastateltavista sai motivaatiota jatkaa kirjoittamista my\u00f6s kurssin p\u00e4\u00e4ttyess\u00e4. Haastateltavat pitiv\u00e4t my\u00f6s ryhm\u00e4n ja ohjaajan tukea t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 luovassa ty\u00f6ss\u00e4. Esimerkiksi ohjaajan antamaa sanallista palautetta ja ohjausta pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana kirjoitusprosessia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-13T05:58:09Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-13T05:58:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Identiteetti\u00e4 tukeva oppimisymp\u00e4rist\u00f6 : nuorten aikuisten k\u00e4sityksi\u00e4 luovasta kirjoittamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209134572", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luova kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83226
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:47Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2782798-4832-476c-8da9-0e2c4eee8845\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209134572.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Miettinen, Terhi Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta Luokanopettajakoulutus Kirjoittaminen Teacher Education Creative writing 103 3041 oppimisympäristö kirjoittaminen luova kirjoittaminen
title Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_full Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_fullStr Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_full_unstemmed Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_short Identiteettiä tukeva oppimisympäristö
title_sort identiteettiä tukeva oppimisympäristö nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_sub nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
title_txtP Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
topic Luokanopettajakoulutus Kirjoittaminen Teacher Education Creative writing 103 3041 oppimisympäristö kirjoittaminen luova kirjoittaminen
topic_facet 103 3041 Creative writing Kirjoittaminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education kirjoittaminen luova kirjoittaminen oppimisympäristö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83226 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209134572
work_keys_str_mv AT miettinenterhi identiteettiätukevaoppimisympäristönuortenaikuistenkäsityksiäluovastakirjoittamis