Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana

Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjelmoinnin opettamista matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1–4 ja luokanopettajien kokemana. Lisäksi tarkastellaan, miten toiminnallisuus näyttäytyy ohjelmoinnin opetuksessa. Toiminnallisuutta korostetaan opetussuunnitelmassa monia kertoja eri yhteyk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Järvelä, Petri, Vilmusenaho, Jasmin
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83197
_version_ 1828193053799612416
author Järvelä, Petri Vilmusenaho, Jasmin
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Järvelä, Petri Vilmusenaho, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Järvelä, Petri Vilmusenaho, Jasmin Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Järvelä, Petri
datasource_str_mv jyx
description Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjelmoinnin opettamista matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1–4 ja luokanopettajien kokemana. Lisäksi tarkastellaan, miten toiminnallisuus näyttäytyy ohjelmoinnin opetuksessa. Toiminnallisuutta korostetaan opetussuunnitelmassa monia kertoja eri yhteyksissä ja sen oletetaan näkyvän ja toteutuvan jokaisessa suomalaisessa peruskoulussa. Tutkimuksen teoriaosassa käsitellään ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun käsitettä ja sitä, miten se näkyy peruskoulun opetussuunnitelman matematiikan tavoitteissa ja sisällöissä. Teoriassa kuvataan toiminnallisuutta ja sen yhteyttä ohjelmointiin. Tutkimus on monimenetelmäinen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten ja kuinka paljon ohjelmointia opetetaan matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1–4? Miten toiminnallisuus on otettu huomioon ohjelmoinnin opetuksessa matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1–4? Minkälaisia kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta? Osa tutkimuksen aineistosta kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla haastattelemalla kahta alakoulun luokanopettajaa, joille toiminnallisuus ohjelmoinnin opetuksessa on tuttua. Haastatteluiden analysointi tapahtui teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Tulokset lajiteltiin teoriasta nousseen teemoittelun mukaan. Toinen osa tutkimuksen aineistosta kerättiin tarkastelemalla matematiikan oppimateriaaleja vuosiluokilla 1–4, joista laskettiin kaikki tehtävät, algoritmista ajattelua kehittävät ja tukevat tehtävät sekä varsinaiset ohjelmointitehtävät. Tuloksista nousi esille se, että luokanopettajat kokivat matematiikan oppimateriaalit ohjelmoinnin osalta puutteellisina. Oppikirja-analyysi puoltaa opettajien näkemystä, koska varsinaisia ohjelmointitehtäviä on oppikirjoissa suhteellisen vähän. Algoritmista ajattelua kehittäviä ja tukevia tehtäviä löytyy puolestaan runsaasti. Luokanopettajat kuvailivat oppimateriaaleja puutteellisiksi toiminnallisen ohjelmoinnin näkökulmista. Oppilaan oppikirjoissa toiminallisuutta ei juurikaan ole, mutta opettajan oppaiden tehtävät keskittyvät enimmäkseen toiminnallisuuteen. Luokanopettajien kuvauksissa toiminnallinen ohjelmointi opetuksessa ilmeni muun muassa ongelmanratkaisuna ja ryhmätöiden tekemisenä, missä oppilas on aktiivisessa roolissa. Opettajat myös korostivat algoritmisen ajattelun taidon merkitystä ohjelmoinnin opetuksessa. Luokanopettajat kertoivat hyödyntävänsä opetuksessaan muita toiminnallista ohjelmointia tukevia materiaaleja ja oppimisympäristöjä, kuten robotiikkaa. Tukea toiminnallisen ohjelmoinnin toteuttamiseen luokanopettajat saivat koulutuksista, mutta omatoiminen perehtyminen aiheeseen on ollut avainasemassa.
first_indexed 2022-09-12T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvel\u00e4, Petri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vilmusenaho, Jasmin", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-12T06:08:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-12T06:08:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83197", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma tarkastelee ohjelmoinnin opettamista matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1\u20134 ja luokanopettajien kokemana. Lis\u00e4ksi tarkastellaan, miten toiminnallisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy ohjelmoinnin opetuksessa. Toiminnallisuutta korostetaan opetussuunnitelmassa monia kertoja eri yhteyksiss\u00e4 ja sen oletetaan n\u00e4kyv\u00e4n ja toteutuvan jokaisessa suomalaisessa peruskoulussa. Tutkimuksen teoriaosassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n ohjelmoinnin ja algoritmisen ajattelun k\u00e4sitett\u00e4 ja sit\u00e4, miten se n\u00e4kyy peruskoulun opetussuunnitelman matematiikan tavoitteissa ja sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4. Teoriassa kuvataan toiminnallisuutta ja sen yhteytt\u00e4 ohjelmointiin.\t\t\n\nTutkimus on monimenetelm\u00e4inen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten ja kuinka paljon ohjelmointia opetetaan matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1\u20134? Miten toiminnallisuus on otettu huomioon ohjelmoinnin opetuksessa matematiikan oppimateriaaleissa vuosiluokilla 1\u20134? Mink\u00e4laisia kokemuksia luokanopettajilla on ohjelmoinnin opettamisesta? Osa tutkimuksen aineistosta ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla haastattelemalla kahta alakoulun luokanopettajaa, joille toiminnallisuus ohjelmoinnin opetuksessa on tuttua. Haastatteluiden analysointi tapahtui teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en. Tulokset lajiteltiin teoriasta nousseen teemoittelun mukaan. Toinen osa tutkimuksen aineistosta ker\u00e4ttiin tarkastelemalla matematiikan oppimateriaaleja vuosiluokilla 1\u20134, joista laskettiin kaikki teht\u00e4v\u00e4t, algoritmista ajattelua kehitt\u00e4v\u00e4t ja tukevat teht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 varsinaiset ohjelmointiteht\u00e4v\u00e4t.\t\t\t\n\nTuloksista nousi esille se, ett\u00e4 luokanopettajat kokivat matematiikan oppimateriaalit ohjelmoinnin osalta puutteellisina. Oppikirja-analyysi puoltaa opettajien n\u00e4kemyst\u00e4, koska varsinaisia ohjelmointiteht\u00e4vi\u00e4 on oppikirjoissa suhteellisen v\u00e4h\u00e4n. Algoritmista ajattelua kehitt\u00e4vi\u00e4 ja tukevia teht\u00e4vi\u00e4 l\u00f6ytyy puolestaan runsaasti. Luokanopettajat kuvailivat oppimateriaaleja puutteellisiksi toiminnallisen ohjelmoinnin n\u00e4k\u00f6kulmista. Oppilaan oppikirjoissa toiminallisuutta ei juurikaan ole, mutta opettajan oppaiden teht\u00e4v\u00e4t keskittyv\u00e4t enimm\u00e4kseen toiminnallisuuteen. Luokanopettajien kuvauksissa toiminnallinen ohjelmointi opetuksessa ilmeni muun muassa ongelmanratkaisuna ja ryhm\u00e4t\u00f6iden tekemisen\u00e4, miss\u00e4 oppilas on aktiivisessa roolissa. Opettajat my\u00f6s korostivat algoritmisen ajattelun taidon merkityst\u00e4 ohjelmoinnin opetuksessa. Luokanopettajat kertoivat hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 opetuksessaan muita toiminnallista ohjelmointia tukevia materiaaleja ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4, kuten robotiikkaa. Tukea toiminnallisen ohjelmoinnin toteuttamiseen luokanopettajat saivat koulutuksista, mutta omatoiminen perehtyminen aiheeseen on ollut avainasemassa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-12T06:08:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-12T06:08:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "120", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "algoritminen ajattelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimateriaalitutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ohjelmoinnin opetus 1\u20134 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209124543", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjelmointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83197
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:11Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/862e1a83-9b3d-4cb4-afdc-2ed1b7a0fc1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209124543.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvelä, Petri Vilmusenaho, Jasmin Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana algoritminen ajattelu toiminnallinen oppiminen oppimateriaalitutkimus Kasvatustiede Education 102 oppimateriaali ohjelmointi
title Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
title_full Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
title_fullStr Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
title_full_unstemmed Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
title_short Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
title_sort ohjelmoinnin opetus 1 4 lk matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
title_txtP Ohjelmoinnin opetus 1–4 lk. matematiikan oppimateriaaleissa ja luokanopettajien kokemana
topic algoritminen ajattelu toiminnallinen oppiminen oppimateriaalitutkimus Kasvatustiede Education 102 oppimateriaali ohjelmointi
topic_facet 102 Education Kasvatustiede algoritminen ajattelu ohjelmointi oppimateriaali oppimateriaalitutkimus toiminnallinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83197 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209124543
work_keys_str_mv AT järveläpetri ohjelmoinninopetus14lkmatematiikanoppimateriaaleissajaluokanopettajienkokemana