Videopeliyhteisö politiikkaa rakentamassa sisällönanalyysi nettikeskustelun politiikasta

Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida verkossa käytyä keskustelua liittyen videopelissä järjestettyyn seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavaan pride-tapahtumaan. Tutkielmassa lähestytään aihetta poliittisesta näkökulmasta. Aiheen tutkiminen on kiinnostavaa, sillä videopelien poliittisen sisällön t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Muotio, Josua
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83186
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida verkossa käytyä keskustelua liittyen videopelissä järjestettyyn seksuaalivähemmistöjen oikeuksia ajavaan pride-tapahtumaan. Tutkielmassa lähestytään aihetta poliittisesta näkökulmasta. Aiheen tutkiminen on kiinnostavaa, sillä videopelien poliittisen sisällön tutkimusta on tehty Suomessa verrattain vähän. Aihetta on syytä tutkia kasvattaaksemme ymmärrystä siitä, miten eri yhteisöt käsittävät politiikan ja miten politiikka näissä yhteisöissä ilmenee. Tutkimuksessa vastataan siihen, millaisia käsityksiä verkkokeskusteluun osallistuneilla käyttäjillä on politiikasta. Tutkimus vastaa myös siihen, miten aineiston poliittisuus ilmenee tutkimuksen teoriapohjan valossa. Tutkimuksen teoriapohjana toimii Kari Palosen politiikan teoria, joka muodostuu neljästä politiikan ulottuvuudesta. Nämä ulottuvuudet ovat polity, policy, politicization ja politicking. Keskeisenä tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Sisällönanalyysissa yhdistettiin aineisto- ja teorialähtöisiä menetelmiä. Tutkimuksessa käytettävä aineisto oli Reddit-alustalla käyty verkkokeskustelu. Aineisto muodostui kommenteista, jotka on kirjoittanut videopelin Reddit-alustan aktiiviset käyttäjät. Aineistona olevaan keskus-teluun oli mahdollista lisätä viestejä aikavälillä 6.-7. kesäkuuta vuonna 2017. Analyysin perusteella havaittiin, että selvästi suurin osa käyttäjistä näki politiikan kielteisenä asiana. Havaintojen perusteella politiikkaan yhdistettiin vahvasti vastakkainasettelu. Tutkimuksessa havaittiin myös, että käyttäjien käsitykset siitä, onko jokin asia poliittinen, vaihteli suuresti. Teorialähtöisen analyysin avulla selvitettiin, että kaikki politiikan ulottuvuudet ilmenivät aineistossa. Polity ilmeni pelimaailman ja ”todellisen” maailman vertailuna. Policy taas ilmeni ylläpidon käyttämien keinojen ja valintojen arviointina. Politicizationin ilmentymät nojasivat jo politisoidun aiheen tuomiseen videopeliympäristöön. Politicking oli ulottuvuuksista eniten esillä ja sen ilmeneminen painottui pääasiassa ylläpidon, mutta myös käyttäjien aktiivisen poliittisen toiminnan arviointiin. Tutkimustulokset osoittavat, että politiikka siellä, missä sitä ei ole totuttu käsittelemään, aiheuttaa vahvoja tunteita ja reaktioita käyttäjissä.