Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana

Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogisia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmevuotiaiden lasten siirtymistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vestman, Riikka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83164
_version_ 1826225704203714560
author Vestman, Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vestman, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vestman, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vestman, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogisia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmevuotiaiden lasten siirtymistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon siirtymille annetaan pedagogista arvoa ajatellen laadukasta varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa etsittiin myös vastauksia siihen, kuinka paljon aikaa varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät siirtymien pedagogiseen suunnitteluun, kuinka paljon he arvostavat siirtymiä pedagogisesta näkökulmasta ja miten he huomioivat lasten tarpeet siirtymissä suunnitellusti. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi, jonka kautta aineistosta luotiin teoreettinen kokonaisuus. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2022 Webropol kyselyohjelman kautta. Kysely jaettiin varhaiskasvatuksen opettajina yli puoli vuotta työskennelleille. Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista kuvastuu siirtymien arvostaminen ja niiden arvon hyödyntäminen varhaiskasvatuksen toteutuksessa. Siirtymien suunnittelu varhaiskasvatuksen opettajan omalla SAK-ajalla (suunnittelu, arviointi ja kehittäminen) tai yhdessä tiimin suunnitteluajalla tuotti siirtymiin rauhallisuutta ja lasten yksilöllistä kohtaamista, lapsen kiinnostuksen kohteet huomioiden. Siirtymiä ei kuitenkaan ollut aina mahdollista toteuttaa suunnitellusti ja varsinkin kokeneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta siirtymät saatettiin suunnitella itse tilanteessa, itse hetkessä tapahtuen.
first_indexed 2024-09-11T08:50:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vestman, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-09T05:21:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-09T05:21:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83164", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogisia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmevuotiaiden lasten siirtymist\u00e4 varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli l\u00f6yt\u00e4\u00e4 vastauksia siihen, kuinka paljon siirtymille annetaan pedagogista arvoa ajatellen laadukasta varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa etsittiin my\u00f6s vastauksia siihen, kuinka paljon aikaa varhaiskasvatuksen opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t siirtymien pedagogiseen suunnitteluun, kuinka paljon he arvostavat siirtymi\u00e4 pedagogisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta ja miten he huomioivat lasten tarpeet siirtymiss\u00e4 suunnitellusti. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 toimi sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jonka kautta aineistosta luotiin teoreettinen kokonaisuus. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin tammikuussa 2022 Webropol kyselyohjelman kautta. Kysely jaettiin varhaiskasvatuksen opettajina yli puoli vuotta ty\u00f6skennelleille.\nVarhaiskasvatuksen opettajien vastauksista kuvastuu siirtymien arvostaminen ja niiden arvon hy\u00f6dynt\u00e4minen varhaiskasvatuksen toteutuksessa. Siirtymien suunnittelu varhaiskasvatuksen opettajan omalla SAK-ajalla (suunnittelu, arviointi ja kehitt\u00e4minen) tai yhdess\u00e4 tiimin suunnitteluajalla tuotti siirtymiin rauhallisuutta ja lasten yksil\u00f6llist\u00e4 kohtaamista, lapsen kiinnostuksen kohteet huomioiden. Siirtymi\u00e4 ei kuitenkaan ollut aina mahdollista toteuttaa suunnitellusti ja varsinkin kokeneiden varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta siirtym\u00e4t saatettiin suunnitella itse tilanteessa, itse hetkess\u00e4 tapahtuen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-09T05:21:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-09T05:21:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alle kolmevuotiaat lapset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "siirtym\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209094514", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_83164
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1e5fa378-0153-48d2-8b55-b9d03c9debe1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209094514.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vestman, Riikka Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana alle kolmevuotiaat lapset siirtymät Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 suunnittelu pedagogiikka varhaiskasvatus
title Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
title_full Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
title_fullStr Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
title_full_unstemmed Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
title_short Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
title_sort alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
title_txtP Alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
topic alle kolmevuotiaat lapset siirtymät Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 suunnittelu pedagogiikka varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alle kolmevuotiaat lapset pedagogiikka siirtymät suunnittelu varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83164 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209094514
work_keys_str_mv AT vestmanriikka allekolmevuotiaidenlastensiirtymienpedagogisetmahdollisuudetvarhaiskasvatuksenopet