Yhteenveto: | Rahoitusmarkkinoiden ja -instituutioiden viimeaikainen kehitys asettaa entistä suuremmat vaatimukset kuluttajan talousosaamiselle ja talouslukutaidolle. Viime aikoina talouslukutaito onkin alkanut saamaan huomiota niin politiikassa kuin akateemisessa tutkimuksessakin. Kaikesta huolimatta tutkimus talouslukutaidon vaikutuksesta yhteen kuluttajan merkittävimmistä taloudellisista päätöksistä, asuntolainan valintaan, on edelleen vähäistä. Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee talouslukutaidon vaikutuksia asuntolainapankin ja -tarjouksen valintaan. Tutkielmassa esitellään neljä limited dependent variable -malliperheen tilastollista mallia käyttäen suomalaisilta asuntovelallisilta kerättyä kyselytytkimusaineistoa. Mallien avulla selitetään talouslukutaidon vaikutuksia kuluttajan todennäköisyyteen kilpailuttaa asuntolainansa, sekä sitä, kuinka merkittäväksi tekijäksi hakija kokee erilaiset lainatarjouksen ominaisuudet ja millä perusteella vastaaja lopulta päätyi valitsemaan pankkinsa. Empiiristen tulosten perusteella talouslukutaitoiset asuntovelalliset kykenevät paremmin tulkitsemaan lainatarjoukseen liittyviä rahallisia etuja ja ehtoja, ja päätyvät täten valitsemaan asuntolainapankkinsa edullisimman tarjouksen perusteella. Heikomman talouslukutaidon omaavat asuntovelalliset taas antavat enemmän painoarvoa muille pankin tarjoamille rahoituspalveluille ja seikoille, jotka eivät suoraan liity haettavan asuntolainan ehtoihin. Heikomman talousosaamisen omaavat asuntovelalliset siis todennäköisesti arvostavat rahoituspalveluiden keskittämisen tuomaa helppoutta. Tutkielmassa annetaan ehdotuksia, kuinka suomalaiset pankit pystyisivät paremmin auttamaan heikon talouslukutaidon omaavia kuluttajia tekemään rationaalisempia päätöksiä asuntolainaa valitessaan. Kaiken keskiössä on vastuullinen ja selkeä viestintä.
The development of financial markets and institutions has placed increasing demands on consumers' financial literacy. Therefore, financial literacy has gained attention both in academic research and in policymaking. However, the literature on the effects of financial literacy on one of the consumer’s most important financial decisions, mortgage choice, has remained scarce. This thesis examines the effects of financial literacy on the selection between mortgage lenders and loan offers. Using online survey data of Finnish mortgage borrowers, limited dependent variable models are estimated to explain how financial literacy affects the probability of putting the mortgage application out for tender, perceived importance of various loan offer characteristics, and bank selection determinants. The empirical results indicate that financially literate mortgage borrowers are better able to evaluate the monetary attributes of the loan offer and eventually make their mortgage lender choice strictly based on the true cost of the loan. However, financially illiterate borrowers give more weight to the loan offer attributes and financial services not related to the loan, possibly valuing the convenience of concentrating financial services on one institution. The research suggests that banks can help financially illiterate borrowers make better mortgage choices. It all comes down to reliable, clear communication.
|