Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia

Viime vuosina oppilaiden opettajaan kohdistama kiusaaminen ja ilmiön negatiiviset seuraukset on alettu tunnistaa eri puolilla maailmaa. Tähän astisissa melko vähäisissä tutkimuksissa on haettu vastauksia lähinnä kiusaamisen yleisyyteen, muotoihin ja vaikutuksiin. Sen sijaan kiusaamissuhteiden kehitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Huovinen, Elina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82955
_version_ 1826225700142579712
author Huovinen, Elina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Huovinen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Huovinen, Elina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Huovinen, Elina
datasource_str_mv jyx
description Viime vuosina oppilaiden opettajaan kohdistama kiusaaminen ja ilmiön negatiiviset seuraukset on alettu tunnistaa eri puolilla maailmaa. Tähän astisissa melko vähäisissä tutkimuksissa on haettu vastauksia lähinnä kiusaamisen yleisyyteen, muotoihin ja vaikutuksiin. Sen sijaan kiusaamissuhteiden kehittymistä ei ole vielä tiettävästi tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä ilmiöstä tutkimalla opettajien kiusaamiskertomuksissa esiintyviä vuorovaikutussuhteiden vaiheita. Lisäksi selvitettiin opettajien käsityksiä kiusaamisen ennaltaehkäisevistä keinoista. Tutkimukseen osallistui Etelä- Suomen alueelta seitsemän opettajaa, jotka olivat kokeneet kiusaamista oppilaiden taholta. Aineisto kerättiin narratiivisen haastattelun ja teemahaastattelun avulla. Opettajien kiusaamiskertomuksia analysoitiin narratiivien analyysin sekä narratiivisen analyysin keinoin. Teemahaastatteluosion analyysitapana oli laadullinen sisällönanalyysi. Aineiston kertomuksista löytyi neljä vuorovaikutussuhteiden vaihetta, jotka nimettiin tutustumis-, konflikti-, selviytymis- ja ratkaisuvaiheeksi. Kertomuksissa esiintyneiden kolmen erilaisen kiusaamisen muodon pohjalta syntyi kolme erilaista tyyppitarinaa, joissa vuorovaikutussuhteiden vaiheet näyttäytyivät jossain määrin erilaisina. Tutkimuksen perusteella oppilaiden opettajiin kohdistaman kiusaamisen vuorovaikutusprosesseihin vaikuttavat oppilas-opettajasuhteen lisäksi myös oppilaiden vanhemmat sekä koko kouluyhteisö ryhmänormeineen. Kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen tarvitaan opettajan lisäksi vanhempien, työyhteisön ja koko kouluorganisaation tuki.
first_indexed 2022-09-06T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Huovinen, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-06T06:10:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-06T06:10:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82955", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viime vuosina oppilaiden opettajaan kohdistama kiusaaminen ja ilmi\u00f6n negatiiviset seuraukset on alettu tunnistaa eri puolilla maailmaa. T\u00e4h\u00e4n astisissa melko v\u00e4h\u00e4isiss\u00e4 tutkimuksissa on haettu vastauksia l\u00e4hinn\u00e4 kiusaamisen yleisyyteen, muotoihin ja vaikutuksiin. Sen sijaan kiusaamissuhteiden kehittymist\u00e4 ei ole viel\u00e4 tiett\u00e4v\u00e4sti tutkittu. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ilmi\u00f6st\u00e4 tutkimalla opettajien kiusaamiskertomuksissa esiintyvi\u00e4 vuorovaikutussuhteiden vaiheita. Lis\u00e4ksi selvitettiin opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isevist\u00e4 keinoista.\nTutkimukseen osallistui Etel\u00e4- Suomen alueelta seitsem\u00e4n opettajaa, jotka olivat kokeneet kiusaamista oppilaiden taholta. Aineisto ker\u00e4ttiin narratiivisen haastattelun ja teemahaastattelun avulla. Opettajien kiusaamiskertomuksia analysoitiin narratiivien analyysin sek\u00e4 narratiivisen analyysin keinoin. Teemahaastatteluosion analyysitapana oli laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi.\nAineiston kertomuksista l\u00f6ytyi nelj\u00e4 vuorovaikutussuhteiden vaihetta, jotka nimettiin tutustumis-, konflikti-, selviytymis- ja ratkaisuvaiheeksi. Kertomuksissa esiintyneiden kolmen erilaisen kiusaamisen muodon pohjalta syntyi kolme erilaista tyyppitarinaa, joissa vuorovaikutussuhteiden vaiheet n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t jossain m\u00e4\u00e4rin erilaisina. Tutkimuksen perusteella oppilaiden opettajiin kohdistaman kiusaamisen vuorovaikutusprosesseihin vaikuttavat oppilas-opettajasuhteen lis\u00e4ksi my\u00f6s oppilaiden vanhemmat sek\u00e4 koko kouluyhteis\u00f6 ryhm\u00e4normeineen. Kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isemiseen tarvitaan opettajan lis\u00e4ksi vanhempien, ty\u00f6yhteis\u00f6n ja koko kouluorganisaation tuki.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-06T06:10:20Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-06T06:10:20Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209064485", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kertomukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82955
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:50Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7450c072-5e31-4481-bac3-e0247340e52b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209064485.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huovinen, Elina Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia Kasvatustiede Education 102 kertomukset kiusaaminen opettajat oppilaat vuorovaikutus
title Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
title_full Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
title_fullStr Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
title_full_unstemmed Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
title_short Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
title_sort oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
title_txtP Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia
topic Kasvatustiede Education 102 kertomukset kiusaaminen opettajat oppilaat vuorovaikutus
topic_facet 102 Education Kasvatustiede kertomukset kiusaaminen opettajat oppilaat vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82955 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209064485
work_keys_str_mv AT huovinenelina oppilaidentaholtakiusaamistakokeneidenopettajienkertomuksia