Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista on laadukas oppimateriaali, miten oppimateriaalin laatua voidaan arvioida ja miten opettaja arvioi oppimateriaalin laatua. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka kehittämistuotoksena syntyi verkkosivu-pohjainen POPPIQ-arvi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Perälä, Pirita
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82953
_version_ 1826225750988029952
author Perälä, Pirita
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Perälä, Pirita Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Perälä, Pirita Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Perälä, Pirita
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista on laadukas oppimateriaali, miten oppimateriaalin laatua voidaan arvioida ja miten opettaja arvioi oppimateriaalin laatua. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka kehittämistuotoksena syntyi verkkosivu-pohjainen POPPIQ-arviointityökalu oppimateriaalin laadun arviointiin. Arviointityökalua kehitettiin tutkimuksessa kahdessa kehittämissyklissä, joiden aikana työkalua testattiin, analysoitiin ja jatkokehitettiin. Tutkimuksessa kerättiin aineistoa perusopetuksen opettajilta kyselyllä ja tätä aineistoa hyödynnettiin niin tutkimuksen teoriapohjan vahvistamiseen kuin POPPIQ-arviointityökalun kehittämiseen. Opettajat osallistuivat arviointityökalun kehittämiseen myös testaamalla arviointityökalua käytännössä, minkä jälkeen opettajia haastattelemalla selvitettiin arviointityökalun jatkokehittämisen tarpeita. Tutkimuksessa koottiin laadukkaan oppimateriaalin ominaisuuksista 15 ominaisuuden yhteenveto, joka sisältää yhdeksän oppimateriaalin yleistä ominaisuutta ja kuusi digitaalisen oppimateriaalin ominaisuutta. Lisäksi selvisi, että opettaja arvioi oppimateriaalin laatua vahvasti oman työnsä kautta; laadukas oppimateriaali sopii opettajan opetustyyliin ja vastaa hänen oppilaidensa tarpeita. Oppimateriaalin laatua tuleekin arvioida laadukkaan oppimateriaalin ominaisuuksien näkökulmasta, mutta myös opetussuunnitelman, käytännön opetustyön ja oppimateriaalin kehittämisprosessin näkökulmasta. Tutkimuksessa kehitetyllä POPPIQ-arviointityökalulla tuetaan oppimateriaalin laadun arviointia ohjaamalla opettajia kiinnittämään huomiota arvioinnin kannalta oleellisiin seikkoihin. Arviointityökalulla oppimateriaalille saa myös laskettua prosentuaalisen laatuarvioinnin. Opettajat kokivat POPPIQ-arviointityökalun hyväksi apuvälineeksi oppimateriaalin laadun arviointiin. Arviointityökalun merkittävimpänä hyötynä nähtiin se, että arviointityökalu ohjaa oppimateriaalin laadun arviointia nostamalla esiin laadun näkökulmasta huomionarvoisia asioita. Opettajat kokivat arviointityökalun hyödylliseksi, mutta he toivat myös esille, että arviointityökalun käyttö on kiireisen kouluarjen keskellä aikaavievää. Tästä johtuen tutkimuksessa kehitettiin myös yksinkertaistettu pdf-versio arviointityökalusta verkkosivupohjaisen arviointityökalun rinnalle. The goal of this thesis was to find out what kind of features high-quality learning material has, how to evaluate the quality of learning material and how teacher evaluates the quality of learning material. The research was executed as design-based research. During the research there was developed a web-page based POPPIQ tool for evaluating the quality of learning material. The tool was developed in two development cycles where the tool was tested, ana-lyzed and developed further. In this research the material was collected from elementary school teachers with the inquiry. The research material was utilized for establishing the theoretical framework and developing the POPPIQ tool. Teachers participated in the developing of the tool also by testing the tool in practice. After testing teachers were interviewed for developing the tool further. In this research it was assembled a summary which includes 15 features of high-quality learning material: nine of them concerning learning material generally and six of them concerning digital learning material. In addition, it was found out that the teacher evaluates the quality of learning material strongly by everyday work; high-quality learning material is adapted to teacher’s teaching style and matches for students’ needs. The quality of learning material needs to be evaluated in perspective of high-quality features but also in perspective of the curriculum, practical work in the school and development process of learning material. With the POPPIQ tool the evaluation process is supported by guiding teachers to pay attention to important points which are notable when evaluating the quality of learning material. The tool makes also possible to count the percentage quality evaluation for learning material. Teachers experienced that the POPPIQ tool was helpful when evaluating the quality of learning material. The main benefit was that the tool guides the evaluation process by highlighting points which are important when evaluating the quality of learning material. Teachers felt that the tool was useful, but they also brought out that usage of the tool is time consuming in the middle of everyday work. Because of that it was also developed a pdf version of the tool alongside the web-based tool.
first_indexed 2022-09-06T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ekonoja, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Per\u00e4l\u00e4, Pirita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-06T06:02:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-06T06:02:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82953", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista on laadukas oppimateriaali, miten oppimateriaalin laatua voidaan arvioida ja miten opettaja arvioi oppimateriaalin laatua. Tutkimus toteutettiin kehitt\u00e4mistutkimuksena, jonka kehitt\u00e4mistuotoksena syntyi verkkosivu-pohjainen POPPIQ-arviointity\u00f6kalu oppimateriaalin laadun arviointiin. Arviointity\u00f6kalua kehitettiin tutkimuksessa kahdessa kehitt\u00e4missykliss\u00e4, joiden aikana ty\u00f6kalua testattiin, analysoitiin ja jatkokehitettiin.\n\nTutkimuksessa ker\u00e4ttiin aineistoa perusopetuksen opettajilta kyselyll\u00e4 ja t\u00e4t\u00e4 aineistoa hy\u00f6dynnettiin niin tutkimuksen teoriapohjan vahvistamiseen kuin POPPIQ-arviointity\u00f6kalun kehitt\u00e4miseen. Opettajat osallistuivat arviointity\u00f6kalun kehitt\u00e4miseen my\u00f6s testaamalla arviointity\u00f6kalua k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4, mink\u00e4 j\u00e4lkeen opettajia haastattelemalla selvitettiin arviointity\u00f6kalun jatkokehitt\u00e4misen tarpeita.\n\nTutkimuksessa koottiin laadukkaan oppimateriaalin ominaisuuksista 15 ominaisuuden yhteenveto, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 yhdeks\u00e4n oppimateriaalin yleist\u00e4 ominaisuutta ja kuusi digitaalisen oppimateriaalin ominaisuutta. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 opettaja arvioi oppimateriaalin laatua vahvasti oman ty\u00f6ns\u00e4 kautta; laadukas oppimateriaali sopii opettajan opetustyyliin ja vastaa h\u00e4nen oppilaidensa tarpeita. Oppimateriaalin laatua tuleekin arvioida laadukkaan oppimateriaalin ominaisuuksien n\u00e4k\u00f6kulmasta, mutta my\u00f6s opetussuunnitelman, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetusty\u00f6n ja oppimateriaalin kehitt\u00e4misprosessin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa kehitetyll\u00e4 POPPIQ-arviointity\u00f6kalulla tuetaan oppimateriaalin laadun arviointia ohjaamalla opettajia kiinnitt\u00e4m\u00e4\u00e4n huomiota arvioinnin kannalta oleellisiin seikkoihin. Arviointity\u00f6kalulla oppimateriaalille saa my\u00f6s laskettua prosentuaalisen laatuarvioinnin.\n\nOpettajat kokivat POPPIQ-arviointity\u00f6kalun hyv\u00e4ksi apuv\u00e4lineeksi oppimateriaalin laadun arviointiin. Arviointity\u00f6kalun merkitt\u00e4vimp\u00e4n\u00e4 hy\u00f6tyn\u00e4 n\u00e4htiin se, ett\u00e4 arviointity\u00f6kalu ohjaa oppimateriaalin laadun arviointia nostamalla esiin laadun n\u00e4k\u00f6kulmasta huomionarvoisia asioita. Opettajat kokivat arviointity\u00f6kalun hy\u00f6dylliseksi, mutta he toivat my\u00f6s esille, ett\u00e4 arviointity\u00f6kalun k\u00e4ytt\u00f6 on kiireisen kouluarjen keskell\u00e4 aikaaviev\u00e4\u00e4. T\u00e4st\u00e4 johtuen tutkimuksessa kehitettiin my\u00f6s yksinkertaistettu pdf-versio arviointity\u00f6kalusta verkkosivupohjaisen arviointity\u00f6kalun rinnalle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The goal of this thesis was to find out what kind of features high-quality learning material has, how to evaluate the quality of learning material and how teacher evaluates the quality of learning material. The research was executed as design-based research. During the research there was developed a web-page based POPPIQ tool for evaluating the quality of learning material. The tool was developed in two development cycles where the tool was tested, ana-lyzed and developed further.\n\nIn this research the material was collected from elementary school teachers with the inquiry. The research material was utilized for establishing the theoretical framework and developing the POPPIQ tool. Teachers participated in the developing of the tool also by testing the tool in practice. After testing teachers were interviewed for developing the tool further.\n\nIn this research it was assembled a summary which includes 15 features of high-quality learning material: nine of them concerning learning material generally and six of them concerning digital learning material. In addition, it was found out that the teacher evaluates the quality of learning material strongly by everyday work; high-quality learning material is adapted to teacher\u2019s teaching style and matches for students\u2019 needs. The quality of learning material needs to be evaluated in perspective of high-quality features but also in perspective of the curriculum, practical work in the school and development process of learning material. With the POPPIQ tool the evaluation process is supported by guiding teachers to pay attention to important points which are notable when evaluating the quality of learning material. The tool makes also possible to count the percentage quality evaluation for learning material.\n\nTeachers experienced that the POPPIQ tool was helpful when evaluating the quality of learning material. The main benefit was that the tool guides the evaluation process by highlighting points which are important when evaluating the quality of learning material. Teachers felt that the tool was useful, but they also brought out that usage of the tool is time consuming in the middle of everyday work. Because of that it was also developed a pdf version of the tool alongside the web-based tool.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-06T06:02:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-06T06:02:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "116", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadukas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointity\u00f6kalulla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209064483", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Koulutusteknologia", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ominaisuudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4mistutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "laatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82953
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/30b6307c-081b-4730-a8ce-766a1a04cfcd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209064483.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perälä, Pirita Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla laadukas Koulutusteknologia 601 opetus ominaisuudet opetussuunnitelmat kehittämistutkimus arviointi oppimateriaali laatu digitaalinen oppimateriaali opettajat oppiminen
title Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
title_full Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
title_fullStr Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
title_full_unstemmed Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
title_short Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
title_sort oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi poppiq arviointityökalulla
title_txtP Oppimateriaalin laadukkuus ja sen arviointi POPPIQ-arviointityökalulla
topic laadukas Koulutusteknologia 601 opetus ominaisuudet opetussuunnitelmat kehittämistutkimus arviointi oppimateriaali laatu digitaalinen oppimateriaali opettajat oppiminen
topic_facet 601 Koulutusteknologia arviointi digitaalinen oppimateriaali kehittämistutkimus laadukas laatu ominaisuudet opettajat opetus opetussuunnitelmat oppimateriaali oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82953 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209064483
work_keys_str_mv AT peräläpirita oppimateriaalinlaadukkuusjasenarviointipoppiqarviointityökalulla