Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksii...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Korpio-Mäkelä, Liisa, Sandberg , Susanne
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82940
_version_ 1826225696199933952
author Korpio-Mäkelä, Liisa Sandberg , Susanne
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korpio-Mäkelä, Liisa Sandberg , Susanne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korpio-Mäkelä, Liisa Sandberg , Susanne Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korpio-Mäkelä, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksiin ja sen lähikäsitteisiin. Tämä laadullinen tutkimus noudatti fenomenografista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 ryhmähaastatteluiden muodossa. Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta. Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää mukaillen. Kouluun kiinnittymistä edistävät tekijät jakautuivat oppilaiden käsityksissä seitsemään yläkategoriaan: opettajan antama tuki ja kerronnallinen opetustyyli, koulun kokeminen merkityksellisenä sekä oppilaan osallisuuden, vertaissuhteiden, yhteisöllisyyden ja fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa. Kouluun kiinnittymistä haittaaviksi tekijöiksi muodostuivat seuraavat yläkategoriat: haastavat oppiaineet, kiusaaminen, arviointiin liittyvä stressi, toiminnallisuuden puute sekä aikaiset herätykset ja pitkät koulupäivät. Oppilaiden käsitykset kouluun kiinnittymisestä olivat verrattain yhtenäisiä. Opettajalta saadun tuen sekä yhteisöllisyyden merkitys korostui oppilaiden käsityksissä. Tukemalla oppilaan kouluyhteisöön kuulumisen tunnetta ja osallisuuden kokemusta voidaan edistää oppilaan kouluun sitoutumista.
first_indexed 2024-09-11T08:49:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korpio-M\u00e4kel\u00e4, Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sandberg , Susanne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-05T06:59:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-05T06:59:56Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82940", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 5.\u20136. luokan oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 kouluun \nkiinnittymist\u00e4 edist\u00e4vist\u00e4 ja haittaavista tekij\u00f6ist\u00e4. Lapsil\u00e4ht\u00f6inen tutkimus korostui \nkaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 \nsyvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksiin ja sen l\u00e4hik\u00e4sitteisiin.\nT\u00e4m\u00e4 laadullinen tutkimus noudatti fenomenografista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2022 ryhm\u00e4haastatteluiden muodossa. \nHaastatteluihin osallistui yhteens\u00e4 13 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta. \nAineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelm\u00e4\u00e4 mukaillen. \nKouluun kiinnittymist\u00e4 edist\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t jakautuivat oppilaiden k\u00e4sityksiss\u00e4 \nseitsem\u00e4\u00e4n yl\u00e4kategoriaan: opettajan antama tuki ja kerronnallinen opetustyyli, koulun \nkokeminen merkityksellisen\u00e4 sek\u00e4 oppilaan osallisuuden, vertaissuhteiden, yhteis\u00f6llisyyden \nja fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa. Kouluun kiinnittymist\u00e4 haittaaviksi \ntekij\u00f6iksi muodostuivat seuraavat yl\u00e4kategoriat: haastavat oppiaineet, kiusaaminen, \narviointiin liittyv\u00e4 stressi, toiminnallisuuden puute sek\u00e4 aikaiset her\u00e4tykset ja pitk\u00e4t \nkoulup\u00e4iv\u00e4t. \nOppilaiden k\u00e4sitykset kouluun kiinnittymisest\u00e4 olivat verrattain yhten\u00e4isi\u00e4. \nOpettajalta saadun tuen sek\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden merkitys korostui oppilaiden \nk\u00e4sityksiss\u00e4. Tukemalla oppilaan kouluyhteis\u00f6\u00f6n kuulumisen tunnetta ja \nosallisuuden kokemusta voidaan edist\u00e4\u00e4 oppilaan kouluun sitoutumista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-09-05T06:59:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-05T06:59:56Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsil\u00e4ht\u00f6inen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden k\u00e4sityksi\u00e4 kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209054472", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82940
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:14Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9cc11a57-98ad-41ce-a85f-7e1775f9ccfc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202209054472.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korpio-Mäkelä, Liisa Sandberg , Susanne Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä kouluun kiinnittyminen lapsilähtöinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sitoutuminen fenomenografia oppilaat yhteisöllisyys
title Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_full Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_fullStr Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_full_unstemmed Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_short Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_sort viides ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
title_txtP Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
topic kouluun kiinnittyminen lapsilähtöinen tutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 sitoutuminen fenomenografia oppilaat yhteisöllisyys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia kouluun kiinnittyminen lapsilähtöinen tutkimus oppilaat sitoutuminen yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82940 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209054472
work_keys_str_mv AT korpiomäkeläliisa viidesjakuudesluokkalaistenoppilaidenkäsityksiäkouluunkiinnittymiseenvaikuttav