Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksii...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Korpio-Mäkelä, Liisa, Sandberg , Susanne
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82940
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksiin ja sen lähikäsitteisiin. Tämä laadullinen tutkimus noudatti fenomenografista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 ryhmähaastatteluiden muodossa. Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta. Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää mukaillen. Kouluun kiinnittymistä edistävät tekijät jakautuivat oppilaiden käsityksissä seitsemään yläkategoriaan: opettajan antama tuki ja kerronnallinen opetustyyli, koulun kokeminen merkityksellisenä sekä oppilaan osallisuuden, vertaissuhteiden, yhteisöllisyyden ja fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa. Kouluun kiinnittymistä haittaaviksi tekijöiksi muodostuivat seuraavat yläkategoriat: haastavat oppiaineet, kiusaaminen, arviointiin liittyvä stressi, toiminnallisuuden puute sekä aikaiset herätykset ja pitkät koulupäivät. Oppilaiden käsitykset kouluun kiinnittymisestä olivat verrattain yhtenäisiä. Opettajalta saadun tuen sekä yhteisöllisyyden merkitys korostui oppilaiden käsityksissä. Tukemalla oppilaan kouluyhteisöön kuulumisen tunnetta ja osallisuuden kokemusta voidaan edistää oppilaan kouluun sitoutumista.