”Mua kiinnostaa se niitten elämä” yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen

Tämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata kuluttajien parasosiaalista suhdetta sosiaalisen median vaikuttajiin ja ymmärtää näiden suhteiden merkityksiä kuluttajakäyttäytymiseen. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat merkittäviä toimijoita tämän päivän mediamaisemassa, ja heillä onkin paljon va...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rautiainen, Juha
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82934
_version_ 1826225745634000896
author Rautiainen, Juha
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rautiainen, Juha Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rautiainen, Juha Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rautiainen, Juha
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata kuluttajien parasosiaalista suhdetta sosiaalisen median vaikuttajiin ja ymmärtää näiden suhteiden merkityksiä kuluttajakäyttäytymiseen. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat merkittäviä toimijoita tämän päivän mediamaisemassa, ja heillä onkin paljon valtaa ja vastuuta. On tärkeää, että tutkimuksen kautta saadaan vaikuttajien yleisön ääni kuuluviin ja pyritään tätä kautta ymmärtämään parasosiaalisia suhteita sosiaalisen median alustoilla paremmin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen kautta on mahdollista ymmärtää ihmisen kokemuksia, näkemyksiä ja käyttäytymistä sekä lisätä ymmärrystä erilaisista ilmiöistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla haastattelemalla viittä 18–27-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Haastatteluista kaksi toteutettiin kasvotusten ja kolme teknologiavälitteisesti. Aineistoa lähestyttiin abduktiivisesti ja se analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman tulokset osoittavat, että sosiaalisen median vaikuttajat voivat olla virtuaalisia ystäviä, joilta haetaan omaan elämään, esimerkiksi inspiraatiota elämäntyyliin ja pukeutumiseen, mutta yhtä lailla heidän sisältöjen parissa halutaan rentoutua päivän päätteeksi. Erityisesti vaikuttajat, jotka koettiin samankaltaiseksi itsensä kanssa ja joita oli seurattu pidemmän aikaa, olivat merkittäviä haastateltavien kuluttajakäyttäytymisen kannalta. Vaikka sosiaalinen media on hämärtänyt interpersonaalisten suhteiden ja parasosiaalisten suhteiden rajoja kokivat tämän tutkimuksen haastateltavat oman suhteensa vaikuttajiin kuitenkin varsin yksipuoliseksi. Haastateltavat eivät, esimerkiksi kokeneet tarvetta olla vuorovaikutuksessa vaikuttajien kanssa ja tältä osin parasosiaalisen suhteen perinteinen määritelmä yksipuolisesta ystävyydestä näyttää edelleen pitävän paikkansa osittain myös sosiaalisen median kontekstissa. Parasosiaalisia suhteita on aiemmin tutkittu kvantitatiivisesti ja tämä laadullisin menetelmin toteutettu tutkimus tarjoaakin uutta tietoa parasosiaalisista suhteista sosiaalisen median ja kuluttajakäyttäytymisen kontekstissa haastateltavien omien näkemyksien kautta. Tutkimuksen tulokset voivat auttaa esimerkiksi viestinnän ja markkinoinnin parissa työskenteleviä sekä myös sosiaalisen median vaikuttajia. Tutkimuksesta nousi myös esille mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.
first_indexed 2024-09-11T08:51:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laapotti, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautiainen, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-09-02T11:52:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-09-02T11:52:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82934", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman tavoitteena on kuvata kuluttajien parasosiaalista suhdetta sosiaalisen median \nvaikuttajiin ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 n\u00e4iden suhteiden merkityksi\u00e4 kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen.\nSosiaalisen median vaikuttajat ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 toimijoita t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n mediamaisemassa, ja heill\u00e4 onkin paljon \nvaltaa ja vastuuta. On t\u00e4rke\u00e4\u00e4, ett\u00e4 tutkimuksen kautta saadaan vaikuttajien yleis\u00f6n \u00e4\u00e4ni kuuluviin ja pyrit\u00e4\u00e4n t\u00e4t\u00e4 \nkautta ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n parasosiaalisia suhteita sosiaalisen median alustoilla paremmin.\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen kautta on mahdollista ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 \nihmisen kokemuksia, n\u00e4kemyksi\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 sek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 erilaisista ilmi\u00f6ist\u00e4. \nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla haastattelemalla viitt\u00e4 18\u201327-vuotiasta suomalaista\nkuluttajaa. Haastatteluista kaksi toteutettiin kasvotusten ja kolme teknologiav\u00e4litteisesti. Aineistoa l\u00e4hestyttiin \nabduktiivisesti ja se analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 sosiaalisen median vaikuttajat voivat olla virtuaalisia yst\u00e4vi\u00e4, joilta haetaan \nomaan el\u00e4m\u00e4\u00e4n, esimerkiksi inspiraatiota el\u00e4m\u00e4ntyyliin ja pukeutumiseen, mutta yht\u00e4 lailla heid\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6jen \nparissa halutaan rentoutua p\u00e4iv\u00e4n p\u00e4\u00e4tteeksi. Erityisesti vaikuttajat, jotka koettiin samankaltaiseksi itsens\u00e4 kanssa \nja joita oli seurattu pidemm\u00e4n aikaa, olivat merkitt\u00e4vi\u00e4 haastateltavien kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen kannalta. \nVaikka sosiaalinen media on h\u00e4m\u00e4rt\u00e4nyt interpersonaalisten suhteiden ja parasosiaalisten suhteiden rajoja kokivat\nt\u00e4m\u00e4n tutkimuksen haastateltavat oman suhteensa vaikuttajiin kuitenkin varsin yksipuoliseksi. Haastateltavat \neiv\u00e4t, esimerkiksi kokeneet tarvetta olla vuorovaikutuksessa vaikuttajien kanssa ja t\u00e4lt\u00e4 osin parasosiaalisen \nsuhteen perinteinen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 yksipuolisesta yst\u00e4vyydest\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edelleen pit\u00e4v\u00e4n paikkansa osittain my\u00f6s \nsosiaalisen median kontekstissa.\nParasosiaalisia suhteita on aiemmin tutkittu kvantitatiivisesti ja t\u00e4m\u00e4 laadullisin menetelmin toteutettu tutkimus \ntarjoaakin uutta tietoa parasosiaalisista suhteista sosiaalisen median ja kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisen kontekstissa\nhaastateltavien omien n\u00e4kemyksien kautta.\nTutkimuksen tulokset voivat auttaa esimerkiksi viestinn\u00e4n ja markkinoinnin parissa ty\u00f6skentelevi\u00e4 sek\u00e4 my\u00f6s \nsosiaalisen median vaikuttajia. Tutkimuksesta nousi my\u00f6s esille mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2022-09-02T11:52:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-09-02T11:52:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "parasosiaalinen vuorovaikutussuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMua kiinnostaa se niitten el\u00e4m\u00e4\u201d : yksipuolisen yst\u00e4vyyden merkitys kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202209024466", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaikuttajamarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82934
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:38Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4106bb21-704e-47d7-a905-ca3239488d1d\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-202209024466.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautiainen, Juha ”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen parasosiaalinen vuorovaikutussuhde Viestintä Communication 3135 sosiaalinen media kuluttajakäyttäytyminen markkinointi vaikuttajamarkkinointi vuorovaikutus
title ”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen
title_full ”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen
title_fullStr ”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen ”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen
title_full_unstemmed ”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen ”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen
title_short ”Mua kiinnostaa se niitten elämä”
title_sort mua kiinnostaa se niitten elämä yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen
title_sub yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen
title_txtP ”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen
topic parasosiaalinen vuorovaikutussuhde Viestintä Communication 3135 sosiaalinen media kuluttajakäyttäytyminen markkinointi vaikuttajamarkkinointi vuorovaikutus
topic_facet 3135 Communication Viestintä kuluttajakäyttäytyminen markkinointi parasosiaalinen vuorovaikutussuhde sosiaalinen media vaikuttajamarkkinointi vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82934 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209024466
work_keys_str_mv AT rautiainenjuha muakiinnostaaseniittenelämäyksipuolisenystävyydenmerkityskuluttajakäyttäytymiseen