Opettajien tieto luetun ymmärtämisen opetusstrategioista ja sen yhteys strategioiden tunnistamiseen

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tietoa luetun ymmärtämisen strategioista ja sen yhteyttä strategioiden tunnistamiseen. Lisäksi tutkittiin, mitkä taustatekijät vaikuttavat opettajien tietoon. Taustatekijöinä tutkimuksessa tarkasteltiin minäpystyvyysuskomusten, ammatillisen kokemuksen ja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Meriläinen, Roosa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82901
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien tietoa luetun ymmärtämisen strategioista ja sen yhteyttä strategioiden tunnistamiseen. Lisäksi tutkittiin, mitkä taustatekijät vaikuttavat opettajien tietoon. Taustatekijöinä tutkimuksessa tarkasteltiin minäpystyvyysuskomusten, ammatillisen kokemuksen ja koulutustaustan yhteyttä opettajien tietoon tunnistaa luetun ymmärtämisen opetuksen strategioita. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin korrelaatioanalyyseillä sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tulosten mukaan opettajat tunnistavat luetun ymmärtämisen strategioita kohtalaisesti. Minäpystyvyysuskomukset ja ammatillinen kokemus olivat yhteydessä hyödyllisten ja epähyödyllisten luetun ymmärtämisen strategioiden tunnistamiseen mutta eivät metakognitiiviseen tietoon, tekstin ymmärtämisen tukemisen keinoihin tai luetun ymmärtämistä vaikeuttavien tekijöiden tunnistamiseen. Koulutustausta ei tämän tutkimuksen puitteissa ollut yhteydessä strategioiden tunnistamiseen. Vaikka tutkimuksen otoskoko jäi odotettua pienemmäksi, tutkimus täydentää aiempia tutkimuksia opettajien tiedon puutteellisuudesta. Suomalaisen opettajankoulutuksen käyneiden opettajien tieto luetun ymmärtämisen strategioista on osittain kattavaa mutta ei kokonaisuutena riittävä. Asiaan tulisi kiinnittää huomiota oppilaiden heikkenevän lukutaidon sekä erilaistuvien taitojen takia. Etenkin koulun kehittyessä yhä inklusiivisemmaksi opiskelijat ovat yksilöllisiä ja tarpeet erilaisia, joten lukutaidon strategioiden opettamista ja kehittämistä pitäisi tukea vahvemmin.