Aineenopettajien näkökulmia maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamisen osoittamisen keinoihin ja pedagogisten asiakirjojen hyödyntämiseen

Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa aineenopettajien käyttämistä osaamisen osoittamisen keinoista sekä pedagogisten asiakirjojen hyödyntämisestä, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppiainekohtaista taitotasoa mitattaessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jonka ain...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lakaniemi, Noora
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82887
Description
Summary:Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa aineenopettajien käyttämistä osaamisen osoittamisen keinoista sekä pedagogisten asiakirjojen hyödyntämisestä, maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppiainekohtaista taitotasoa mitattaessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jonka aineiston kerättiin kuudelta (6) yläkoulun aineenopettajalta, kahdesta eri pääkaupunkiseudun yläkoulusta. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla, joissa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastatteluiden pääteemoina olivat yläkoulun aineenopettajien näkemykset maahanmuuttajataustaisen oppilaiden keinoista osoittaa osaamistaan, sekä heidän keinoistaan hyödyntää pedagogisia asiakirjoja näitä keinoja suunnitellessaan. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen mukaan yläkoulun aineenopettajat käyttivät maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osaamista mitattaessa sekä perinteisiä, että laadullisia keinoja. Pedagogisten asiakirjojen laadinnassa ei juurikaan hyödynnetty aineen- opettajia, minkä takia heidän tuntemuksensa asiakirjoja koskien oli puutteellista. Suurin osa opettajista hyödynsikin pedagogisia asiakirjoja pääosin ulkopuolisen paineen aktivoimana. Tutkimuksessa selvisi, että työskentelyn haasteiksi koettiin maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrän kasvu, riittämättömät resurssit ja ajan puute. Toisaalta aineenopettajien kouluttaminen pedagogisten apuvälineiden hyödyntämiseen, maahanmuuttajaoppilaiden kohtaamiseen ja muuttuvan yhteiskunnan luomien haasteiden kohtaamiseen nähtiin vähäisenä.