Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä

Toimintaympäristössä tapahtuvat dramaattiset, markkinaolosuhteita sekä asiakastarpeita koskevat muutokset kasvattavat sitoutumisen merkitystä ja tekevät asiakkaiden sitouttamisen hallinnasta strategisen painopisteen yritysten välisessä eli B2B-markkinoinnissa. B2B-kontekstissa tapahtuvaa sitoutumist...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Boyadzhieva, Lora
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82800
_version_ 1826225814823239680
author Boyadzhieva, Lora
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Boyadzhieva, Lora Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Boyadzhieva, Lora Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Boyadzhieva, Lora
datasource_str_mv jyx
description Toimintaympäristössä tapahtuvat dramaattiset, markkinaolosuhteita sekä asiakastarpeita koskevat muutokset kasvattavat sitoutumisen merkitystä ja tekevät asiakkaiden sitouttamisen hallinnasta strategisen painopisteen yritysten välisessä eli B2B-markkinoinnissa. B2B-kontekstissa tapahtuvaa sitoutumista on kuitenkin tutkittu suhteellisen vähän verrattuna yritysten ja kuluttajien välisessä eli B2C-kontekstissa tapahtuvaa sitoutumista. Tämän tutkielman keskeisenä tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miten B2B-asiakkaita voidaan sitouttaa digitaalisessa ympäristössä, sillä yksi merkittävimmistä markkinaolosuhteita muokkaavista ilmiöistä on digitaalisten ympäristöjen kasvava merkitys nykypäivän markkinoinnissa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa käydään analyyttisesti läpi aiheeseen ja tutkimuskysymyksiin liittyvää kirjallisuutta, minkä pohjalta esitetään kootut johtopäätökset ja pohditaan jatkotutkimuskysymyksiä. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehdään johtopäätös, että B2B-yritykset voivat sitouttaa asiakkaitaan digitaalisessa ympäristössä hyödyntämällä markkinoinnissaan sosiaalista mediaa, digitaalista sisältömarkkinointia sekä markkinoinnin automaatiota, sillä niiden havaitaan edistävän useita asiakassitoutumisen kannalta keskeisiä tekijöitä. Dramatic changes in the operational environment regarding market conditions and customer needs are increasing the significance of engagement and making the management of engaging the customers a strategic focus in business-to- business (B2B) marketing. However, relatively little research has been done on engagement in the B2B context compared to engagement in the business-to- consumer (B2C) context. The main purpose of this thesis is to increase the understanding of how to engage B2B customers in the digital environment, as one of the most significant phenomena shaping the marketplace is the growing importance of digital environments in today’s marketing. The thesis is conducted as a literature review, which analytically reviews the existing literature related to the topic and research questions, resulting in a set of conclusions and a discussion of further research questions. The literature review concludes that B2B companies can engage their customers in the digital environment by using social media, digital content marketing and marketing automation in their marketing, as they are found to enhance several key factors of customer engagement.
first_indexed 2022-08-25T20:00:46Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttiin, Pentti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Boyadzhieva, Lora", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-25T05:20:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-25T05:20:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82800", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tapahtuvat dramaattiset, markkinaolosuhteita sek\u00e4 asiakastarpeita koskevat muutokset kasvattavat sitoutumisen merkityst\u00e4 ja tekev\u00e4t asiakkaiden sitouttamisen hallinnasta strategisen painopisteen yritysten v\u00e4lisess\u00e4 eli B2B-markkinoinnissa. B2B-kontekstissa tapahtuvaa sitoutumista on kuitenkin tutkittu suhteellisen v\u00e4h\u00e4n verrattuna yritysten ja kuluttajien v\u00e4lisess\u00e4 eli B2C-kontekstissa tapahtuvaa sitoutumista. T\u00e4m\u00e4n tutkielman keskeisen\u00e4 tarkoituksena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten B2B-asiakkaita voidaan sitouttaa digitaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, sill\u00e4 yksi merkitt\u00e4vimmist\u00e4 markkinaolosuhteita muokkaavista ilmi\u00f6ist\u00e4 on digitaalisten ymp\u00e4rist\u00f6jen kasvava merkitys nykyp\u00e4iv\u00e4n markkinoinnissa. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, jossa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n analyyttisesti l\u00e4pi aiheeseen ja tutkimuskysymyksiin liittyv\u00e4\u00e4 kirjallisuutta, mink\u00e4 pohjalta esitet\u00e4\u00e4n kootut johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset ja pohditaan jatkotutkimuskysymyksi\u00e4. Tehdyn kirjallisuuskatsauksen pohjalta tehd\u00e4\u00e4n johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 B2B-yritykset voivat sitouttaa asiakkaitaan digitaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 markkinoinnissaan sosiaalista mediaa, digitaalista sis\u00e4lt\u00f6markkinointia sek\u00e4 markkinoinnin automaatiota, sill\u00e4 niiden havaitaan edist\u00e4v\u00e4n useita asiakassitoutumisen kannalta keskeisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Dramatic changes in the operational environment regarding market conditions and customer needs are increasing the significance of engagement and making the management of engaging the customers a strategic focus in business-to- business (B2B) marketing. However, relatively little research has been done on engagement in the B2B context compared to engagement in the business-to- consumer (B2C) context. The main purpose of this thesis is to increase the understanding of how to engage B2B customers in the digital environment, as one of the most significant phenomena shaping the marketplace is the growing importance of digital environments in today\u2019s marketing. The thesis is conducted as a literature review, which analytically reviews the existing literature related to the topic and research questions, resulting in a set of conclusions and a discussion of further research questions. The literature review concludes that B2B companies can engage their customers in the digital environment by using social media, digital content marketing and marketing automation in their marketing, as they are found to enhance several key factors of customer engagement.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-25T05:20:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-25T05:20:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208254333", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitouttaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmyynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysmarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82800
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bbd58714-47c5-4ba4-b79e-ca5b0bc249d8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208254333.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Boyadzhieva, Lora Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä digitaalinen ympäristö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sitouttaminen yritysmyynti sitoutuminen asiakkaat digitaalinen markkinointi yritysmarkkinointi
title Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
title_full Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
title_fullStr Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
title_full_unstemmed Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
title_short Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
title_sort business to business asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
title_txtP Business-to-business -asiakkaiden sitouttaminen digitaalisessa ympäristössä
topic digitaalinen ympäristö Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 sitouttaminen yritysmyynti sitoutuminen asiakkaat digitaalinen markkinointi yritysmarkkinointi
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkaat digitaalinen markkinointi digitaalinen ympäristö sitouttaminen sitoutuminen yritysmarkkinointi yritysmyynti
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82800 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208254333
work_keys_str_mv AT boyadzhievalora businesstobusinessasiakkaidensitouttaminendigitaalisessaympäristössä