Resources and capabilities of business ecosystem case Suur-Savon Sähkö

Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on tutkia liiketoimintaekosysteemin kyvykkyyksiä ja resursseja. Digitalisaatio ja jatkuvasti muuttuva liiketoimintaympäristö edellyttävät energia-alalla uudenlaisia kumppanuuksia ja toimintamalleja. Ekosysteemejä hyödyntäen voidaan vastata muuttuvaan liiketoiminta...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Syrjämäki, Tatja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82797
Description
Summary:Tämän pro gradu -tutkielman aiheena on tutkia liiketoimintaekosysteemin kyvykkyyksiä ja resursseja. Digitalisaatio ja jatkuvasti muuttuva liiketoimintaympäristö edellyttävät energia-alalla uudenlaisia kumppanuuksia ja toimintamalleja. Ekosysteemejä hyödyntäen voidaan vastata muuttuvaan liiketoimintaympäristöön, sillä ne ovat tehokas tapa kehittää uusia kyvykkyyksiä ja luoda uutta liiketoimintaa. Tämän tutkielman tarkoitus on tunnistaa energia-alalle perustetun liiketoimintaekosysteemin tarvitsemat resurssit ja kyvykkyydet. Kyvykkyysvaatimusten ohella tutkimus käsittelee ekosysteemiin kuuluvien toimijoiden resurssien ja kyvykkyyksien jakoa sekä pyrkii tunnistamaan ekosysteemille kilpailuetua tuovat kyvykkyydet. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla, kyselyllä sekä havainnoimalla. Haastateltavat koostuvat ekosysteemin jäsenorganisaatioiden asiantuntijoista ja toimitusjohtajista, yhteensä kolmesta eri energia-alan yrityksestä. Tutkimustulosten perusteella liiketoimintaekosysteemi tarvitsee kolmenlaisia kyvykkyyksiä menestyäkseen. Operatiiviset kyvykkyydet yhdessä resurssien kanssa ovat toiminnan perusedellytys. Dynaamisia kyvykkyyksiä taas tarvitaan nopeasti muuttuviin ympäristöihin sopeutumiseen, kun taas strategiset kyvykkyydet mahdollistavat erottumisen kilpailijoista. Tutkimustulokset osoittavat, että uusien tuotteiden kehittämisen kyvykkyys ja markkinoiden aistimisen kyvykkyys sekä operatiivisen yhteistyön kyvykkyydet vaikuttavat eniten liiketoimintaekosysteemin kilpailuetuun ekosysteemin markkinoilla. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jotta ekosysteemi pystyy tuottamaan arvoa, sen jäsenten on oltava valmiita jakamaan ekosysteemiin erilaisia toisiaan täydentäviä resursseja ja kyvykkyyksiä. Jaetut resurssit ja kyvykkyydet voivat yhdistettynä muodostaa kilpailuedun, joita kilpailevien yritysten on yksittäin vaikea muodostaa. The purpose of this master’s thesis is to determine the resources and capabilities of a new business ecosystem. Digitalization and the continually changing business environment require new types of partnerships and operating models in the energy sector. To respond to the changes in the business environment, ecosystems have been identified as an effective way to create new business and develop new capabilities in the energy sector. This study aims to identify the required resources and capabilities for a new business ecosystem in the energy sector. In addition to identifying the requirements, the study focuses on resource and capability sharing and aims to identify the capabilities that provide a competitive advantage. The research was conducted as a qualitative case study, and the data was collected through semi-structured individual interviews, a questionnaire, and by active observation. The interviews were conducted by interviewing experts and chief executive officers from three different energy companies. The findings of the study contain the required resources and capability ties of intelligent maintenance business ecosystem. These suggest that the target business ecosystem requires additional operational capabilities and resources to conduct primary activities. Dynamic capabilities are needed to develop and adapt to rapidly changing environments, and strategic capabilities enable differentiation from competitors. Research findings suggest that new product development capability, market sensing capability and operational co- operation capability contribute most to the advantage of the business ecosystem`s respective market. In conclusion, ecosystem`s members need to share different complementary resources and capabilities to participate in value creation. These shared resources and capabilities can together create such competitive advantage that is difficult for competitors to replicate.