Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä

Viestintäteknologia on keskeisessä roolissa työyhteisöissä 2020-luvulla. Hajautetuissa organisaatioissa viestintäteknologian, kuten sosiaalisen intranetin roolin merkitys korostuu entisestään, koska ilman sen ominaisuuksia työtä olisi mahdotonta tehdä hajautetusti. Se tarjoaa organisaatiolle laajoja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ylönen, Linnea
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82766
_version_ 1826225741968179200
author Ylönen, Linnea
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ylönen, Linnea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ylönen, Linnea Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ylönen, Linnea
datasource_str_mv jyx
description Viestintäteknologia on keskeisessä roolissa työyhteisöissä 2020-luvulla. Hajautetuissa organisaatioissa viestintäteknologian, kuten sosiaalisen intranetin roolin merkitys korostuu entisestään, koska ilman sen ominaisuuksia työtä olisi mahdotonta tehdä hajautetusti. Se tarjoaa organisaatiolle laajoja mahdollisuuksia tiedonhallitsemiseen ja vuorovaikutukseen. Tämän takia on tärkeää ymmärtää, kuinka sosiaalista intranetiä käytetään, hallitaan tietoa sekä ollaan vuorovaikutuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaatiossa käytössä olevasta sosiaalisesta intranetistä. Tutkimuksella pyrittiin kuvaamaan, millaisia näkemyksiä päivittäistavarakauppiailla on organisaation sosiaalisen intranetin käyttötavoista, tiedonhallinnasta ja vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla teemahaastattelua käyttäen neljää K-ryhmän päivittäistavarakauppiasta. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsilla, ja tutkimuksen aineistonanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti. Työ toteutettiin yhteistyössä K-ryhmän kanssa, mutta se ei ollut toimeksianto. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että päivittäistavarakauppiaat ja heidän työntekijänsä käyttävät organisaation sosiaalista intranetiä eri tavoilla. Käyttötapoihin ja -aktiivisuuteen vaikuttavat keskeisesti käyttäjien työrooli kaupassa sekä tietotekninen osaaminen. Eri rooleissa työskentelevät kaupan työntekijät käyttävät sitä eri tavoilla. Sosiaalinen intranetin tarjoamat mahdollisuudet tiedonhallintaan ja vuorovaikutukseen ovat kehittäneet näitä molempia osa-alueita organisaatiossa. Sosiaalisen intranetin tiedonhallintaan liittyy vahvuuksia ja heikkouksia, jotka koostuvat viestinnän monikanavaisuudesta ja sen määrästä, tiedon löydettävyydestä, sen käyttäjäystävällisyydestä sekä käyttäjien asenteesta. Myös sen vuorovaikutukseen liittyy vahvuuksia ja heikkouksia. Sen tarjoama ominaisuus teknologiavälitteiseen vuorovaikutteisuuteen nähdään vuorovaikutusta rikastavana ilmiönä, mutta käyttämiseen tarvitaan organisaatiolta opastusta ja yhteisiä viestintä- ja vuorovaikutuskäytänteitä. Tämän tutkimuksen tulokset auttavat kuvaamaan ja ymmärtämään sosiaalisen intranetin käyttötapoja, tiedonhallintaa ja vuorovaikutusta hajautetuissa organisaatiossa. Tulokset kuvaavat, millainen tiedonhallinta ja vuorovaikutus tukee päivittäistavarakauppiaiden ja heidän työntekijöidensä työskentelyä kaupoissa. Tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyöorganisaatiossa K-ryhmässä, mutta niitä voidaan hyödyntää myös muissa, etenkin hajautetuissa organisaatioissa, joissa halutaan ymmärtää syvällisemmin sosiaalisen intranetin käyttäjien näkemyksiä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valkonen, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Yl\u00f6nen, Linnea", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-24T05:29:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-24T05:29:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82766", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viestint\u00e4teknologia on keskeisess\u00e4 roolissa ty\u00f6yhteis\u00f6iss\u00e4 2020-luvulla. Hajautetuissa organisaatioissa viestint\u00e4teknologian, kuten sosiaalisen intranetin roolin merkitys korostuu entisest\u00e4\u00e4n, koska ilman sen ominaisuuksia ty\u00f6t\u00e4 olisi mahdotonta tehd\u00e4 hajautetusti. Se tarjoaa organisaatiolle laajoja mahdollisuuksia tiedonhallitsemiseen ja vuorovaikutukseen. T\u00e4m\u00e4n takia on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, kuinka sosiaalista intraneti\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n, hallitaan tietoa sek\u00e4 ollaan vuorovaikutuksessa.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on kuvata p\u00e4ivitt\u00e4istavarakauppiaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 organisaatiossa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevasta sosiaalisesta intranetist\u00e4. Tutkimuksella pyrittiin kuvaamaan, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4istavarakauppiailla on organisaation sosiaalisen intranetin k\u00e4ytt\u00f6tavoista, tiedonhallinnasta ja vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla teemahaastattelua k\u00e4ytt\u00e4en nelj\u00e4\u00e4 K-ryhm\u00e4n p\u00e4ivitt\u00e4istavarakauppiasta. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsilla, ja tutkimuksen aineistonanalyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti. Ty\u00f6 toteutettiin yhteisty\u00f6ss\u00e4 K-ryhm\u00e4n kanssa, mutta se ei ollut toimeksianto.\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4istavarakauppiaat ja heid\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00e4ns\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t organisaation sosiaalista intraneti\u00e4 eri tavoilla. K\u00e4ytt\u00f6tapoihin ja -aktiivisuuteen vaikuttavat keskeisesti k\u00e4ytt\u00e4jien ty\u00f6rooli kaupassa sek\u00e4 tietotekninen osaaminen. Eri rooleissa ty\u00f6skentelev\u00e4t kaupan ty\u00f6ntekij\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 eri tavoilla. Sosiaalinen intranetin tarjoamat mahdollisuudet tiedonhallintaan ja vuorovaikutukseen ovat kehitt\u00e4neet n\u00e4it\u00e4 molempia osa-alueita organisaatiossa. Sosiaalisen intranetin tiedonhallintaan liittyy vahvuuksia ja heikkouksia, jotka koostuvat viestinn\u00e4n monikanavaisuudesta ja sen m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4, tiedon l\u00f6ydett\u00e4vyydest\u00e4, sen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4yst\u00e4v\u00e4llisyydest\u00e4 sek\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4jien asenteesta. My\u00f6s sen vuorovaikutukseen liittyy vahvuuksia ja heikkouksia. Sen tarjoama ominaisuus teknologiav\u00e4litteiseen vuorovaikutteisuuteen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n vuorovaikutusta rikastavana ilmi\u00f6n\u00e4, mutta k\u00e4ytt\u00e4miseen tarvitaan organisaatiolta opastusta ja yhteisi\u00e4 viestint\u00e4- ja vuorovaikutusk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset auttavat kuvaamaan ja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n sosiaalisen intranetin k\u00e4ytt\u00f6tapoja, tiedonhallintaa ja vuorovaikutusta hajautetuissa organisaatiossa. Tulokset kuvaavat, millainen tiedonhallinta ja vuorovaikutus tukee p\u00e4ivitt\u00e4istavarakauppiaiden ja heid\u00e4n ty\u00f6ntekij\u00f6idens\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4 kaupoissa. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6organisaatiossa K-ryhm\u00e4ss\u00e4, mutta niit\u00e4 voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 my\u00f6s muissa, etenkin hajautetuissa organisaatioissa, joissa halutaan ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 syv\u00e4llisemmin sosiaalisen intranetin k\u00e4ytt\u00e4jien n\u00e4kemyksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-24T05:29:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-24T05:29:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hajautettu organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen intranet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologiav\u00e4litteinen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4ivitt\u00e4istavarakauppiaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 organisaation sosiaalisesta intranetist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208244303", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3135", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intranet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82766
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:41Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6adfad54-f512-4f62-8aaa-295b11b854dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208244303.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylönen, Linnea Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä hajautettu organisaatio sosiaalinen intranet teknologiavälitteinen viestintä Viestintä Communication 3135 intranet vuorovaikutus viestintä tiedonhallinta
title Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
title_full Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
title_fullStr Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
title_full_unstemmed Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
title_short Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
title_sort päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
title_txtP Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä
topic hajautettu organisaatio sosiaalinen intranet teknologiavälitteinen viestintä Viestintä Communication 3135 intranet vuorovaikutus viestintä tiedonhallinta
topic_facet 3135 Communication Viestintä hajautettu organisaatio intranet sosiaalinen intranet teknologiavälitteinen viestintä tiedonhallinta viestintä vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82766 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208244303
work_keys_str_mv AT ylönenlinnea päivittäistavarakauppiaidennäkemyksiäorganisaationsosiaalisestaintranetistä