Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena maahanmuutto-taustaisten oppilaiden kanssa työskentelevä opetushenkilöstö kokee oman ammatillisen toimijuutensa. Lisäksi selvitettiin, millaisena opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus näyttäytyy nykyisessä kouluarjessa työskenneltäessä eri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tahkola, Jenny-Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82764
_version_ 1826225699213541376
author Tahkola, Jenny-Katariina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tahkola, Jenny-Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tahkola, Jenny-Katariina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tahkola, Jenny-Katariina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena maahanmuutto-taustaisten oppilaiden kanssa työskentelevä opetushenkilöstö kokee oman ammatillisen toimijuutensa. Lisäksi selvitettiin, millaisena opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus näyttäytyy nykyisessä kouluarjessa työskenneltäessä erilaisissa työtiimeissä. Tutkimuksessa hyödynnettiin TEAMS-hankkeen (Teaching that matters for imgrant students) kysely- ja haastatteluaineistoa. Kyselyaineisto oli kerätty sähköisellä kyselylomakkeella (N=114), ja se analysointiin määrällisin mene-telmin käyttämällä monimuuttujaista varianssianalyysia. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenologisen tutkimuksen tavoin sisällön analyysillä. Tutkimuksessa havaittiin, että tutkimukseen osallistunut opetushenkilöstö arvioi ammatillisen toimijuutensa melko korkeaksi. Myös mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä koettiin korkeammaksi ryhmässä, joka kuului työssään useampaan työtiimiin. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että kouluorganisaatiossa muutosten ja uudistusten sisäänajo nähtiin heikkona. Tuloksia vahvisti se, että kollektiivisen vaikuttamisen puute heikensi opetushenkilöstön kokemaa ammatillista toimijuutta. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ammatillisen toimijuuden kokemusten yhteydestä työorganisaatioiden tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Tulokset osoittivat, että yhteisöllisyys, toimijuutta edistävä johtajuus, yhteiset linjaukset ja yhteneväinen tiedonkulku kouluorganisaatoissa ovat edellytyksiä henkilöstön innovatiiviselle työskentelylle.
first_indexed 2022-08-24T20:08:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tarnanen, Mirja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tahkola, Jenny-Katariina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-24T05:25:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-24T05:25:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82764", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisena maahanmuutto-taustaisten oppilaiden kanssa ty\u00f6skentelev\u00e4 opetushenkil\u00f6st\u00f6 kokee oman ammatillisen toimijuutensa. Lis\u00e4ksi selvitettiin, millaisena opetushenkil\u00f6st\u00f6n ammatillinen toimijuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy nykyisess\u00e4 kouluarjessa ty\u00f6skennelt\u00e4ess\u00e4 erilaisissa ty\u00f6tiimeiss\u00e4. \nTutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin TEAMS-hankkeen (Teaching that matters for imgrant students) kysely- ja haastatteluaineistoa. Kyselyaineisto oli ker\u00e4tty s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella (N=114), ja se analysointiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin mene-telmin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 monimuuttujaista varianssianalyysia. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenologisen tutkimuksen tavoin sis\u00e4ll\u00f6n analyysill\u00e4.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 tutkimukseen osallistunut opetushenkil\u00f6st\u00f6 arvioi ammatillisen toimijuutensa melko korkeaksi. My\u00f6s mahdollisuus vaikuttaa omaan ty\u00f6h\u00f6ns\u00e4 koettiin korkeammaksi ryhm\u00e4ss\u00e4, joka kuului ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n useampaan ty\u00f6tiimiin. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 kouluorganisaatiossa muutosten ja uudistusten sis\u00e4\u00e4najo n\u00e4htiin heikkona. Tuloksia vahvisti se, ett\u00e4 kollektiivisen vaikuttamisen puute heikensi opetushenkil\u00f6st\u00f6n kokemaa ammatillista toimijuutta.\nTulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ammatillisen toimijuuden kokemusten yhteydest\u00e4 ty\u00f6organisaatioiden tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 yhteis\u00f6llisyys, toimijuutta edist\u00e4v\u00e4 johtajuus, yhteiset linjaukset ja yhtenev\u00e4inen tiedonkulku kouluorganisaatoissa ovat edellytyksi\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n innovatiiviselle ty\u00f6skentelylle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-24T05:25:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-24T05:25:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttotaustaiset oppilaat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moninaiset oppilasryhm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opetushenkil\u00f6st\u00f6n ammatillinen toimijuus ty\u00f6skennelt\u00e4ess\u00e4 maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208244301", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetushenkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82764
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bb9f31b3-6396-4f58-b77e-a69a5663da30\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208244301.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tahkola, Jenny-Katariina Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa ammatillinen toimijuus maahanmuuttotaustaiset oppilaat moninaiset oppilasryhmät Kasvatustiede Education 102 opetustyö toimijuus työyhteisöt opetushenkilöstö
title Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa
title_full Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa
title_fullStr Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa
title_full_unstemmed Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa
title_short Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa
title_sort opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa
title_txtP Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa
topic ammatillinen toimijuus maahanmuuttotaustaiset oppilaat moninaiset oppilasryhmät Kasvatustiede Education 102 opetustyö toimijuus työyhteisöt opetushenkilöstö
topic_facet 102 Education Kasvatustiede ammatillinen toimijuus maahanmuuttotaustaiset oppilaat moninaiset oppilasryhmät opetushenkilöstö opetustyö toimijuus työyhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82764 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208244301
work_keys_str_mv AT tahkolajennykatariina opetushenkilöstönammatillinentoimijuustyöskenneltäessämaahanmuuttotaustais