Opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus työskenneltäessä maahanmuuttotaustaisten oppilaiden kanssa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena maahanmuutto-taustaisten oppilaiden kanssa työskentelevä opetushenkilöstö kokee oman ammatillisen toimijuutensa. Lisäksi selvitettiin, millaisena opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus näyttäytyy nykyisessä kouluarjessa työskenneltäessä eri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tahkola, Jenny-Katariina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82764
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena maahanmuutto-taustaisten oppilaiden kanssa työskentelevä opetushenkilöstö kokee oman ammatillisen toimijuutensa. Lisäksi selvitettiin, millaisena opetushenkilöstön ammatillinen toimijuus näyttäytyy nykyisessä kouluarjessa työskenneltäessä erilaisissa työtiimeissä. Tutkimuksessa hyödynnettiin TEAMS-hankkeen (Teaching that matters for imgrant students) kysely- ja haastatteluaineistoa. Kyselyaineisto oli kerätty sähköisellä kyselylomakkeella (N=114), ja se analysointiin määrällisin mene-telmin käyttämällä monimuuttujaista varianssianalyysia. Haastatteluaineisto analysoitiin fenomenologisen tutkimuksen tavoin sisällön analyysillä. Tutkimuksessa havaittiin, että tutkimukseen osallistunut opetushenkilöstö arvioi ammatillisen toimijuutensa melko korkeaksi. Myös mahdollisuus vaikuttaa omaan työhönsä koettiin korkeammaksi ryhmässä, joka kuului työssään useampaan työtiimiin. Lisäksi tutkimuksessa kävi ilmi, että kouluorganisaatiossa muutosten ja uudistusten sisäänajo nähtiin heikkona. Tuloksia vahvisti se, että kollektiivisen vaikuttamisen puute heikensi opetushenkilöstön kokemaa ammatillista toimijuutta. Tulokset vahvistivat aiempia tutkimustuloksia ammatillisen toimijuuden kokemusten yhteydestä työorganisaatioiden tuloksellisuuteen ja tehokkuuteen. Tulokset osoittivat, että yhteisöllisyys, toimijuutta edistävä johtajuus, yhteiset linjaukset ja yhteneväinen tiedonkulku kouluorganisaatoissa ovat edellytyksiä henkilöstön innovatiiviselle työskentelylle.