E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen

E-urheilijat kohtaavat työssään perinteiseen urheiluun verrattavissa olevaa henkistä kuormitusta, mutta tutkimusnäyttö heidän henkisestä hyvinvoinnistaan, kuormittuneisuudestaan ja palautumisestaan on vielä hyvin vähäistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin e-urheilijat kokevat he...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kukko, Tiia-Reeta
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2022
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82738
_version_ 1826225779483082752
author Kukko, Tiia-Reeta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kukko, Tiia-Reeta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kukko, Tiia-Reeta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kukko, Tiia-Reeta
datasource_str_mv jyx
description E-urheilijat kohtaavat työssään perinteiseen urheiluun verrattavissa olevaa henkistä kuormitusta, mutta tutkimusnäyttö heidän henkisestä hyvinvoinnistaan, kuormittuneisuudestaan ja palautumisestaan on vielä hyvin vähäistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin e-urheilijat kokevat henkistä ylikuormitusta ja siihen liittyviä oireita ja millaiseksi he kokevat elämänlaatunsa, unensa ja palautumisensa samanikäisiin miehiin verrattuna. Lisäksi tarkasteltiin, mikä e-urheilijoita kuormittaa ja palauttaa, millaiseksi he kokevat suorituskykynsä ja miten kuormittuneisuus, palautuminen ja elämänlaatu ovat yhteydessä heidän koettuun suorituskykyynsä. Tutkimukseen osallistui suomalaisia ammatikseen pelaavia miespuolisia e-urheilijoita (n = 6), joita verrattiin samanikäisiin (18–30 v.) opiskeleviin tai fyysisesti kevyttä työtä tekeviin miehiin (n = 6). Molempien ryhmien henkistä kuormittuneisuutta, elämänlaatua ja palautumista selvitettiin anonyymillä sähköisellä kyselyllä, jonka kysymyksiin vastattiin Likert-asteikolla. Molemmat ryhmät vastasivat omaan kyselyynsä, joka koski e-urheilijoiden osalta heidän peliuraansa ja verrokkien osalta heidän työtään tai opiskeluaan. Ryhmien välillä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja kokonaiskuormittuneisuudessa, palautumisessa tai elämänlaadussa. E-urheilijat pitivät työtään verrokkeja merkitsevästi enemmän elämänsä tärkeimpänä sekä ajatuksia vallitsevana ja iloa tuottavana asiana ja kokivat myös enemmän, että uran päättävä loukkaantuminen aiheuttaisi masennusta (p < 0,050). Lisäksi he kokivat verrokkeja enemmän työssään menestymisen tärkeäksi, käyttävänsä paljon aikaa tullakseen hyväksi työssään ja olevansa tyytyväisiä organisaatioltaan saamaansa tukeen (p < 0,050). Suurimpia kuormitustekijöitä e-urheilijoille olivat e-urheilun elämän tärkeimpänä asiana pitäminen, sen jatkuva miettiminen sekä ajatus uran päättymisestä loukkaantumiseen. Nukkuminen ja lepo oli heille tärkein palautumiskeino. E-urheilijat kokivat suorituskykynsä hyväksi. Kuormittuneisuudella, palautumisella tai elämänlaadulla ei havaittu olevan tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä koettuun suorituskykyyn. Vähäiset kuormitusoireet ja hyvä palautuminen näyttivät korreloivan kohtalaisesti hyvän suorituskyvyn kanssa. E-urheilijat eivät eronneet muista samanikäisistä miehistä hyvinvoinniltaan, kuormittuneisuudeltaan tai palautumiseltaan. Heidän elämässään työn tärkeys korostui selkeästi. E-urheiluun liittyy erityispiirteitä, jotka olisi otettava huomioon harjoittelussa palautumisen turvaamiseksi ja suorituskyvyn optimoimiseksi. Aiheesta tarvitaan tutkimusta laajemmalla aineistolla toteutettuna ja e-urheilijoille tyypillisiin kuormitustekijöihin kohdistuen. E-urheiluun olisi tärkeää kehittää perinteistä urheilua vastaavia käytänteitä, jotta e-urheilijoiden hyvinvointia ja suorituskykyä olisi mahdollista seurata ja edistää kohtaamaan heidän lajinsa vaatimukset paremmin. Esports athletes face a mental strain comparable to traditional sports in their work but research evidence of their well-being, overload and recovery is still limited. The aim of the study was to clarify the extent to which e-athletes experience mental overload and related symptoms and how they perceive their quality of life, sleep and recovery compared to men of the same age. It was also studied what are the stressful or restorative factors for e-athletes, how they perceive their performance and how mental strain, recovery and quality of life are related to their perceived performance. The study involved Finnish professional male e-athletes (n = 6), who were compared to men of the same age (18–30 years) studying or doing physically light work (n = 6). The mental strain, quality of life, and recovery of both groups were assessed using an anonymous electronic survey, which was answered on a Likert scale. Both groups responded to their own questionnaire regarding their gaming careers for e-athletes and their work or study for controls. No statistically significant differences between groups were observed in overall workload, recovery, or quality of life. E-athletes considered significantly more than controls their work to be the most important, thought-provoking, and joy-producing thing in their lives, and they also felt more than controls that career-ending injury would cause depression (p < 0.050). In addition, they felt more than controls that succeeding at work is important, that they spent a lot of time getting good at their work and that they were satisfied with the support they received from their organization (p < 0.050). The biggest stressors for e-athletes were considering e-sports as the most important thing in life, the constant reflection on it, and the thought of ending a career due to injury. Sleeping and resting was the most important way for them to recover. E-athletes rated their performance as good. Mental strain, recovery, or quality of life were not found to be significantly associated with perceived performance. Low overload symptoms and good recovery appeared to be associated with good performance. E-athletes did not differ from other men of the same age in terms of well-being, overload, or recovery. The importance of work in their lives was clearly emphasized. There are specific features associated with e-sports that should be considered in training to ensure recovery and optimize performance. Research on this topic is needed with more extensive data and focusing on the load factors typical of e-athletes. For e-sports, it would be important to develop practices similar to traditional sports so that the well-being and performance of e-athletes can be monitored and promoted to better meet the demands of their sport.
first_indexed 2024-09-11T08:51:49Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Parkkari, Jari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kukko, Tiia-Reeta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-22T05:31:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-22T05:31:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82738", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "E-urheilijat kohtaavat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n perinteiseen urheiluun verrattavissa olevaa henkist\u00e4 kuormitusta, mutta tutkimusn\u00e4ytt\u00f6 heid\u00e4n henkisest\u00e4 hyvinvoinnistaan, kuormittuneisuudestaan ja palautumisestaan on viel\u00e4 hyvin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin e-urheilijat kokevat henkist\u00e4 ylikuormitusta ja siihen liittyvi\u00e4 oireita ja millaiseksi he kokevat\nel\u00e4m\u00e4nlaatunsa, unensa ja palautumisensa samanik\u00e4isiin miehiin verrattuna. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin, mik\u00e4 e-urheilijoita kuormittaa ja palauttaa, millaiseksi he kokevat suorituskykyns\u00e4 ja miten kuormittuneisuus, palautuminen ja el\u00e4m\u00e4nlaatu ovat yhteydess\u00e4 heid\u00e4n koettuun suorituskykyyns\u00e4.\n\nTutkimukseen osallistui suomalaisia ammatikseen pelaavia miespuolisia e-urheilijoita (n = 6),\njoita verrattiin samanik\u00e4isiin (18\u201330 v.) opiskeleviin tai fyysisesti kevytt\u00e4 ty\u00f6t\u00e4 tekeviin miehiin (n = 6). Molempien ryhmien henkist\u00e4 kuormittuneisuutta, el\u00e4m\u00e4nlaatua ja palautumista\nselvitettiin anonyymill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselyll\u00e4, jonka kysymyksiin vastattiin Likert-asteikolla.\nMolemmat ryhm\u00e4t vastasivat omaan kyselyyns\u00e4, joka koski e-urheilijoiden osalta heid\u00e4n peliuraansa ja verrokkien osalta heid\u00e4n ty\u00f6t\u00e4\u00e4n tai opiskeluaan.\n\nRyhmien v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja kokonaiskuormittuneisuudessa, palautumisessa tai el\u00e4m\u00e4nlaadussa. E-urheilijat pitiv\u00e4t ty\u00f6t\u00e4\u00e4n verrokkeja merkitsev\u00e4sti enemm\u00e4n\nel\u00e4m\u00e4ns\u00e4 t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 ajatuksia vallitsevana ja iloa tuottavana asiana ja kokivat my\u00f6s\nenemm\u00e4n, ett\u00e4 uran p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4 loukkaantuminen aiheuttaisi masennusta (p < 0,050). Lis\u00e4ksi he\nkokivat verrokkeja enemm\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n menestymisen t\u00e4rke\u00e4ksi, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 paljon aikaa tullakseen hyv\u00e4ksi ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n ja olevansa tyytyv\u00e4isi\u00e4 organisaatioltaan saamaansa tukeen (p < 0,050). Suurimpia kuormitustekij\u00f6it\u00e4 e-urheilijoille olivat e-urheilun el\u00e4m\u00e4n t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 asiana pit\u00e4minen, sen jatkuva miettiminen sek\u00e4 ajatus uran p\u00e4\u00e4ttymisest\u00e4 loukkaantumiseen. Nukkuminen ja lepo oli heille t\u00e4rkein palautumiskeino. E-urheilijat kokivat suorituskykyns\u00e4 hyv\u00e4ksi. Kuormittuneisuudella, palautumisella tai el\u00e4m\u00e4nlaadulla ei havaittu olevan tilastollisesti merkitsevi\u00e4 yhteyksi\u00e4 koettuun suorituskykyyn. V\u00e4h\u00e4iset kuormitusoireet ja hyv\u00e4 palautuminen n\u00e4yttiv\u00e4t korreloivan kohtalaisesti hyv\u00e4n suorituskyvyn kanssa.\n\nE-urheilijat eiv\u00e4t eronneet muista samanik\u00e4isist\u00e4 miehist\u00e4 hyvinvoinniltaan, kuormittuneisuudeltaan tai palautumiseltaan. Heid\u00e4n el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u00e4n ty\u00f6n t\u00e4rkeys korostui selke\u00e4sti. E-urheiluun liittyy erityispiirteit\u00e4, jotka olisi otettava huomioon harjoittelussa palautumisen turvaamiseksi ja suorituskyvyn optimoimiseksi. Aiheesta tarvitaan tutkimusta laajemmalla aineistolla toteutettuna ja e-urheilijoille tyypillisiin kuormitustekij\u00f6ihin kohdistuen. E-urheiluun olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 perinteist\u00e4 urheilua vastaavia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, jotta e-urheilijoiden hyvinvointia ja suorituskyky\u00e4 olisi mahdollista seurata ja edist\u00e4\u00e4 kohtaamaan heid\u00e4n lajinsa vaatimukset paremmin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Esports athletes face a mental strain comparable to traditional sports in their work but research evidence of their well-being, overload and recovery is still limited. The aim of the study was to clarify the extent to which e-athletes experience mental overload and related symptoms and how they perceive their quality of life, sleep and recovery compared to men of the same age. It\nwas also studied what are the stressful or restorative factors for e-athletes, how they perceive their performance and how mental strain, recovery and quality of life are related to their perceived performance.\n\nThe study involved Finnish professional male e-athletes (n = 6), who were compared to men of the same age (18\u201330 years) studying or doing physically light work (n = 6). The mental strain, quality of life, and recovery of both groups were assessed using an anonymous electronic survey, which was answered on a Likert scale. Both groups responded to their own questionnaire regarding their gaming careers for e-athletes and their work or study for controls.\n\nNo statistically significant differences between groups were observed in overall workload, recovery, or quality of life. E-athletes considered significantly more than controls their work to be the most important, thought-provoking, and joy-producing thing in their lives, and they also\nfelt more than controls that career-ending injury would cause depression (p < 0.050). In addition, they felt more than controls that succeeding at work is important, that they spent a lot of time getting good at their work and that they were satisfied with the support they received from their organization (p < 0.050). The biggest stressors for e-athletes were considering e-sports as the most important thing in life, the constant reflection on it, and the thought of ending a career due to injury. Sleeping and resting was the most important way for them to recover. E-athletes rated their performance as good. Mental strain, recovery, or quality of life were not found to be significantly associated with perceived performance. Low overload symptoms and good recovery appeared to be associated with good performance.\n\nE-athletes did not differ from other men of the same age in terms of well-being, overload, or recovery. The importance of work in their lives was clearly emphasized. There are specific features associated with e-sports that should be considered in training to ensure recovery and\noptimize performance. Research on this topic is needed with more extensive data and focusing on the load factors typical of e-athletes. For e-sports, it would be important to develop practices similar to traditional sports so that the well-being and performance of e-athletes can be\nmonitored and promoted to better meet the demands of their sport.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-22T05:31:45Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-22T05:31:45Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuormittuneisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esports", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "overload", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "recovery", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "well-being", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "performance", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208224277", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntal\u00e4\u00e4ketiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Sport Medicine", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5042", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suorituskyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elektroninen urheilu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4m\u00e4nlaatu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palautuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82738
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3b5ea044-0112-4ef3-98fd-a1834650c4a1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208224277.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kukko, Tiia-Reeta E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen kuormittuneisuus esports overload recovery well-being performance Liikuntalääketiede Sport Medicine 5042 suorituskyky elektroninen urheilu hyvinvointi pelaajat elämänlaatu palautuminen digitaaliset pelit
title E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen
title_full E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen
title_fullStr E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen
title_full_unstemmed E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen
title_short E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen
title_sort e urheilijan henkinen hyvinvointi kuormittuneisuus ja palautuminen
title_txtP E-urheilijan henkinen hyvinvointi, kuormittuneisuus ja palautuminen
topic kuormittuneisuus esports overload recovery well-being performance Liikuntalääketiede Sport Medicine 5042 suorituskyky elektroninen urheilu hyvinvointi pelaajat elämänlaatu palautuminen digitaaliset pelit
topic_facet 5042 Liikuntalääketiede Sport Medicine digitaaliset pelit elektroninen urheilu elämänlaatu esports hyvinvointi kuormittuneisuus overload palautuminen pelaajat performance recovery suorituskyky well-being
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82738 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208224277
work_keys_str_mv AT kukkotiiareeta eurheilijanhenkinenhyvinvointikuormittuneisuusjapalautuminen