Summary: | Tässä maisterintutkielmassa suunniteltiin, pilotoitiin ja arvioitiin vuorovaikutusvalmennus, jossa virtuaalitiimeissä työskentelevät voivat kehittää vuorovaikutusosaamistaan. Maisterintutkielma koostuu teoreettisista taustaluvuista, valmennussuunnitelmasta, valmennuksen yhden osan pilotoinnista ja valmennuksen arvioinnista. Valmennuksen tavoitteet, sisällöt ja työskentelytavat perustuvat tutkittuun tietoon virtuaalitiimien vuorovaikutuksesta ja vuorovaikutusosaamisesta.
Taustaluvuissa kuvataan virtuaalitiimien vuorovaikutuksen ominaispiirteitä ja vuorovaikutus-osaamista virtuaalitiimissä, joiden perusteella laadittiin valmennuksen sisällöt. Valmennuksen tavoitteena on, että osallistujat tunnistavat ja kehittävät virtuaalitiimien vuorovaikutuksessa tarvittavia vuorovaikutustaitoja, perehtyvät virtuaalitiimissä tarvittavaan vuorovaikutusosaamiseen ja vuorovaikutuksen ominaispiirteisiin sekä tunnistavat ja kehittävät virtuaalitiimin vuorovaikutukseen liittyviä asenteitaan ja käsityksiään. Valmennuksen keskeisiä teemoja ovat avoimen ja rohkaisevan viestintäilmapiirin sekä luottamuksen rakentaminen virtuaalitiimeissä.
Valmennus on viisi viikkoa kestävä kokonaisuus, jossa on tallennettuja valmennusvideoita, teksti-pohjaisia chat-keskusteluja ja teknologiavälitteisiä valmennustapaamisia. Valmennus suunniteltiin mahdollisimman vuorovaikutteiseksi ja oppijalähtöiseksi. Valmennus suunniteltiin toteutettavaksi virtuaalisessa oppimisympäristössä Howspacessa, joka tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia vuorovaikutteiseen oppimiseen.
Valmennuksen yksi osa pilotoitiin testiryhmän kanssa. Pilotoinnin tavoitteena oli kokeilla Hows-pace-alustaa oppimisympäristönä, valmennuksen toteutustapojen toimivuutta sekä sisältöjen ymmärrettävyyttä. Pilotointi osoitti, että valmennussuunnitelma on toteuttamiskelpoinen.
|