Working memory in adults with documented childhood dyslexia

Työmuistin on havaittu olevan yhteydessä lukutaitoon ja dysleksiaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tarkemmin työmuistisuoriutumisen ja dysleksian yhteyttä aikuisuudessa. Tutkimukseen kuului Niilo Mäki Instituutin klinikka-aineistosta rekrytoitu dysleksiataustaisten aikuisten ryhmä (n =...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Järvimäki, Veronica, Nyblom, Vilja
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82601
Description
Summary:Työmuistin on havaittu olevan yhteydessä lukutaitoon ja dysleksiaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tarkemmin työmuistisuoriutumisen ja dysleksian yhteyttä aikuisuudessa. Tutkimukseen kuului Niilo Mäki Instituutin klinikka-aineistosta rekrytoitu dysleksiataustaisten aikuisten ryhmä (n = 30), sekä kontrolliryhmä (n = 26). Dysleksiataustaiset tutkittavat jaettiin dysleksian jatkuvuuden perusteella jatkuneen dysleksian ryhmään (n = 24) ja kompensoituneen dysleksian ryhmään (n = 6). Raja-arvo muodostettiin kahden lukutestin (Tunturilappi-teksti ja Vinnittäjiä tenkoja -pseudosanateksti) pisteiden perusteella. Työmuistisuoriutumista arvioitiin seitsemällä työmuistimittarilla (Numerosarjat eteenpäin, Numerosarjat taaksepäin ja Numerosarjat järjestyksessä, Laskutehtävät, Kirjain-numerosarjat, Corsi eteenpäin ja Corsi taaksepäin). Ryhmien välisiä eroja tarkasteltiin käyttämällä Mann-Whitneyn U-testiä parittaisten vertailujen tekemiseen. Tulokset osoittivat, että henkilöt, joilla dysleksian katsottiin jatkuneen aikuisuuteen, suoriutuivat kontrolliryhmää heikommin kaikissa paitsi visuospatiaalista prosessointia vaativissa Corsi-tehtävissä. Tämä tukee aiempaa tutkimusta, jossa dysleksia on yhdistetty erityisesti fonologisen työmuistin heikkouteen. Sen sijaan kompensoituneen dysleksian ryhmä erosi kontrolliryhmästä heikommalla työmuistisuoriutumisella ainoastaan Laskutehtävissä, mikä ei ollut linjassa aiemman tutkimuksen kanssa. Jatkuneen dysleksian ryhmän ja kompensoituneen dysleksian ryhmän työmuistisuoriutuminen erosi tilastollisesti merkitsevästi vain Numerosarjat taaksepäin -tehtävässä. Tutkimuksen mukaan jatkunut dysleksia oli yhteydessä heikompaan suoriutumiseen fonologisissa työmuistitehtävissä. Kompensoituneen dysleksian ryhmän työmuistisuoriutumisen taas ei havaittu poikkeavan kontrolliryhmästä. Tulokset olivat osin ristiriidassa aikaisemman tutkimuskirjallisuuden kanssa, mikä nostaa esiin tarpeen jatkotutkimuksille. Working memory (WM) is known to be connected to reading skill and dyslexia. The aim of this study was to acquire a better understanding of the connection between dyslexia and WM in adulthood. The study consisted of adults with a childhood dyslexia diagnosis (n = 30) and a control group with no documented dyslexia (n = 26). The participants with childhood dyslexia were recruited from the archival database of the Clinic for Learning Disabilities at the Niilo Mäki Institute. By using the scores of two reading tasks (Tunturilappi text & Vinnittäjiä tenkoja pseudoword text), the group with childhood dyslexia was divided into a group with persistent dyslexia (n = 24) and a group with compensated dyslexia (n = 6). WM performance was assessed using seven WM tasks (Digit Span Forward, Digit Span Backward, Digit Span Sequencing, Arithmetic, Letter-Number Sequencing, Corsi Forward, and Corsi Backward). We compared the groups pairwise with the Mann-Whitney U-test. The persistent dyslexia group performed significantly poorer than the control group in all but the Corsi Forward and Corsi Backward tasks. This result supports previous research in which dyslexia has been associated with deficiencies in phonological rather than visuospatial WM. Conversely, the group with compensated dyslexia differed from the control group's working memory performance only by poorer performance in the Arithmetic task, which was not in line with the previous studies. The two childhood dyslexia groups differed significantly only by the persistent dyslexia group's poorer performance in the Digit Span Backward task. In conclusion, we found a connection between persistent dyslexia and poor performance in verbal WM tasks, while compensated dyslexia group did not differ from the control group. This study raises the need for further research on the relation between dyslexia and WM.