Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017

Tutkielmassa tarkastellaan (kriittisen) diskurssianalyysin metodologiaa soveltaen Helsingin Sanomien tekstisisältöjä 1990–2017 kolmessa videopelidiskurssissa: videopelien ja sodan suhde (sotadiskurssi), videopelien ja sukupuolen suhde (sukupuolidiskurssi) sekä videopelien ja Suomessa suunniteltujen...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuitunen, Jaakko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Historian ja etnologian laitos, Department of History and Ethnology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2019
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82571
_version_ 1826225724529311744
author Kuitunen, Jaakko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kuitunen, Jaakko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kuitunen, Jaakko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Historian ja etnologian laitos Department of History and Ethnology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kuitunen, Jaakko
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan (kriittisen) diskurssianalyysin metodologiaa soveltaen Helsingin Sanomien tekstisisältöjä 1990–2017 kolmessa videopelidiskurssissa: videopelien ja sodan suhde (sotadiskurssi), videopelien ja sukupuolen suhde (sukupuolidiskurssi) sekä videopelien ja Suomessa suunniteltujen videopelien suhde (suomipelidiskurssi). Tarkoituksena on paljastaa sääntöjä, joiden muodostamien rajojen sisällä kulloisestakin aihepatterista on neuvoteltu. Toiseksi mielenkiinto on hetkissä, jolloin diskurssit ovat syntyneet ja muuttuneet. Tilan rajaamisessa hyödynnetään historiallis-kulttuurillisia kehyksiä. Kolmanneksi tutkielma on keskustelunavaus: kuinka representaatiot videopeleistä – uudesta kulttuurimuodosta – ovat muuttuneet valtamediassa. Aikajänteelle 1990–2017 sijoittuvat esimerkiksi 2000-luvun alussa uskottavan suomalaisen videopeliteollisuuden syntyminen ja 2010-luvulla pelaamisen kulttuurillinen normalisoituminen älypuhelinten muodossa. Sotadiskurssissa videopeleistä löydetään vertaus Persianlahden sodan (1991) ja Irakin sodan (2003– 2011) mediakuvastolle (sota kuin videopeli -diskurssi). Videopelit ovat osa sotaharjoittelua, ja sodat näkyvät videopeleissä (sotavideopelidiskurssi). Sukupuolidiskurssissa korostuu naisten haastavan aseman pohtiminen sukupuolittuneessa videopelikulttuurissa (diskurssit naiset pelaajina, tekijöinä ja häiriköinnin kohteena). Suomipelidiskurssissa suomalaisten videopelien representointi ennen suomalaisen videopeliteollisuuden uskottavaa kansainvälistä ulottuvuutta tapahtuu yllättäen kulttuurin (esiteollinen diskurssi) eikä talouden (teollinen diskurssi) kontekstissa. Helsingin Sanomien juttutodellisuudessa videopelit muuttuvat korostetummin mielenkiinnon kohteeksi vasta 2010-luvulla mobiilialan suomalaisten menestysten (Rovio, Supercell) myötä, vaikka videopelihistoriassa on annettu useita hetkiä, jolloin videopelit olisivat ”valtavirtaistuneet”. Videopelijournalismia ei kuitenkaan integroitu kulttuuri- tai talousjournalismin kiinteäksi osaksi. Määrällisesti ne on asemoitu marginaaliin, kauemmaksi kypsemmistä kulttuurimuodoista.
first_indexed 2022-08-16T20:01:18Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Holmila, Antero", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuitunen, Jaakko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-16T07:19:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-16T07:19:29Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2019", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82571", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan (kriittisen) diskurssianalyysin metodologiaa soveltaen Helsingin Sanomien\ntekstisis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 1990\u20132017 kolmessa videopelidiskurssissa: videopelien ja sodan suhde (sotadiskurssi),\nvideopelien ja sukupuolen suhde (sukupuolidiskurssi) sek\u00e4 videopelien ja Suomessa suunniteltujen\nvideopelien suhde (suomipelidiskurssi). Tarkoituksena on paljastaa s\u00e4\u00e4nt\u00f6j\u00e4, joiden muodostamien\nrajojen sis\u00e4ll\u00e4 kulloisestakin aihepatterista on neuvoteltu. Toiseksi mielenkiinto on hetkiss\u00e4, jolloin\ndiskurssit ovat syntyneet ja muuttuneet. Tilan rajaamisessa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n historiallis-kulttuurillisia\nkehyksi\u00e4. Kolmanneksi tutkielma on keskustelunavaus: kuinka representaatiot videopeleist\u00e4 \u2013 uudesta\nkulttuurimuodosta \u2013 ovat muuttuneet valtamediassa. Aikaj\u00e4nteelle 1990\u20132017 sijoittuvat esimerkiksi\n2000-luvun alussa uskottavan suomalaisen videopeliteollisuuden syntyminen ja 2010-luvulla pelaamisen\nkulttuurillinen normalisoituminen \u00e4lypuhelinten muodossa.\n\nSotadiskurssissa videopeleist\u00e4 l\u00f6ydet\u00e4\u00e4n vertaus Persianlahden sodan (1991) ja Irakin sodan (2003\u2013\n2011) mediakuvastolle (sota kuin videopeli -diskurssi). Videopelit ovat osa sotaharjoittelua, ja sodat\nn\u00e4kyv\u00e4t videopeleiss\u00e4 (sotavideopelidiskurssi). Sukupuolidiskurssissa korostuu naisten haastavan\naseman pohtiminen sukupuolittuneessa videopelikulttuurissa (diskurssit naiset pelaajina, tekij\u00f6in\u00e4 ja\nh\u00e4irik\u00f6innin kohteena). Suomipelidiskurssissa suomalaisten videopelien representointi ennen\nsuomalaisen videopeliteollisuuden uskottavaa kansainv\u00e4list\u00e4 ulottuvuutta tapahtuu yll\u00e4tt\u00e4en kulttuurin\n(esiteollinen diskurssi) eik\u00e4 talouden (teollinen diskurssi) kontekstissa.\n\nHelsingin Sanomien juttutodellisuudessa videopelit muuttuvat korostetummin mielenkiinnon kohteeksi\nvasta 2010-luvulla mobiilialan suomalaisten menestysten (Rovio, Supercell) my\u00f6t\u00e4, vaikka\nvideopelihistoriassa on annettu useita hetki\u00e4, jolloin videopelit olisivat \u201dvaltavirtaistuneet\u201d.\nVideopelijournalismia ei kuitenkaan integroitu kulttuuri- tai talousjournalismin kiinte\u00e4ksi osaksi.\nM\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ne on asemoitu marginaaliin, kauemmaksi kypsemmist\u00e4 kulttuurimuodoista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-16T07:19:29Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-16T07:19:29Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2019", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "131", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990\u20132017", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208164115", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yleinen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "General History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3033", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konsolipelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82571
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2019-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2019
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/83172db8-d3c7-499b-83ed-40aceac426a0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208164115.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2019
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuitunen, Jaakko Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017 Yleinen historia General History 3033 videopelit tietokonepelit pelit journalismi pelaaminen diskurssi digitaaliset pelit sukupuoli konsolipelit
title Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017
title_full Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017
title_fullStr Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017 Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017
title_full_unstemmed Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017 Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017
title_short Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017
title_sort helsingin sanomien videopelidiskursseja 1990 2017
title_txtP Helsingin Sanomien videopelidiskursseja 1990–2017
topic Yleinen historia General History 3033 videopelit tietokonepelit pelit journalismi pelaaminen diskurssi digitaaliset pelit sukupuoli konsolipelit
topic_facet 3033 General History Yleinen historia digitaaliset pelit diskurssi journalismi konsolipelit pelaaminen pelit sukupuoli tietokonepelit videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82571 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208164115
work_keys_str_mv AT kuitunenjaakko helsinginsanomienvideopelidiskursseja19902017