Nykyajan einoleinoja ja runebergeja kasvattamassa

Tutkimuksessa tutkittiin lyriikkaopetuksen asemaa ja sisältöä suomalaisissa taidelukioissa. Tavoitteena oli kartoittaa, miten lyriikkaopetus ilmenee ja kuinka paljon sitä arvotetaan taidelukioiden musiikinopetuksessa. Tutkimus etsi myös vastauksia kysymykseen, minkä luonteista integrointia musiikin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viljanen, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82463
Description
Summary:Tutkimuksessa tutkittiin lyriikkaopetuksen asemaa ja sisältöä suomalaisissa taidelukioissa. Tavoitteena oli kartoittaa, miten lyriikkaopetus ilmenee ja kuinka paljon sitä arvotetaan taidelukioiden musiikinopetuksessa. Tutkimus etsi myös vastauksia kysymykseen, minkä luonteista integrointia musiikin ja muiden aineiden välillä on tapahtunut lyriikkaopetuksen välityksellä. Laadullinen tutkimus toteutettiin avoimina haastatteluina neljälle taidelukion musiikinopettajalle. Aineistolle tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi. Tulokset kertovat, että lyriikkaopetusta toteutetaan taidelukioiden musiikinopetuksessa vain vähän. Vaikka musiikinopettajat eivät ole saaneet koulutusta laululyriikan pedagogiikasta eikä LOPS 2019 aseta suurempia tavoitteita lyriikkaopetuksen järjestämiseksi, on jokainen haastateltavista kuitenkin vetänyt lyriikkaopetusta omilla musiikintunneillaan edes jonkin verran. Opetusmetodit ovat kertyneet opettajille eri keinoin opetusvuosien varrella. Integrointia musiikin ja muiden aineiden välillä lyriikkaopetuksen välityksellä on hieman tapahtunut. Murroksen aika on kuitenkin aistittavissa kaikkien opettajien lukioiden kohdalla: opettajat viestivät siitä, että ollaan menossa kohti integrointikeskeisempää opetusta, mihin lyriikkaopetus on hyvin varteenotettava työskentelymetodi.