Feministinen ilmastokasvatus

Meneillään olevan ilmastokriisin aikakaudella ihmisten suhtautumisen ympäristöön ja sen hyväksikäyttöön pitäisi muuttua nopeasti. Yhteiskunnassa on suuri tarve löytää keinoja, joiden avulla ihmisten kestävien elintapojen ajatteluun ja toimintaan voitaisiin vaikuttaa. Yksi tapa siihen on opetus. Ilma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Honkanen, Tytti
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82452
_version_ 1828193052947120128
author Honkanen, Tytti
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Honkanen, Tytti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Honkanen, Tytti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Honkanen, Tytti
datasource_str_mv jyx
description Meneillään olevan ilmastokriisin aikakaudella ihmisten suhtautumisen ympäristöön ja sen hyväksikäyttöön pitäisi muuttua nopeasti. Yhteiskunnassa on suuri tarve löytää keinoja, joiden avulla ihmisten kestävien elintapojen ajatteluun ja toimintaan voitaisiin vaikuttaa. Yksi tapa siihen on opetus. Ilmastonmuutos on tutkimusperustaisesti todistettu fakta (ks. esimerkiksi tuorein IPCC-raportti, julkaistu 4.4.2022), ja kestävän elämäntavan opettaminen kohdennettuna erityisesti ilmaston lämpenemistä ehkäiseviin toimiin ei ole tärkeää pelkästään luonnon pelastamiseksi vaan myös ilmastokriisin aiheuttaman epätasa-arvon vähentämiseksi. Koulujen ilmastokasvatuksen on koettu olevan toisinaan merkityksetöntä ja hajanaista mutta myös aiheuttavan suurta ahdistusta ja lamaannusta sekä surun ja epätoivon tunteita maapallon nykyisestä tilasta. Maisterintutkielmani hypoteesi on, että feministinen pedagogiikka toisi uudenlaisia, hyödyllisiä työkaluja ilmastokasvatukseen ja sopisi feministisin keinoin esimerkiksi turvallisen tilan ja tiedon subjektiuden ymmärtämisen sekä valtarakenteiden tunnistamisen kautta syvällisempään, tehokkaampaan, kokonaisvaltaisempaan ja globaalimpaan ilmastokasvatukseen. Kutsun feministisen pedagogiikan ja ilmastokasvatuksen yhdistelmää feministiseksi ilmastokasvatukseksi. Tämä tutkielma on toteutettu kokoamalla Kansalliskirjaston artikkelitietokanta ARTO:sta käyttämieni ”feministisen pedagogiikan” ja ”ilmastokasvatuksen” hakusanojen hakutuloksista kriittinen katsaus, jonka päämääränä oli muodostaa ensin ajantasainen, kokoava kuva feminististä pedagogiikkaa ja ilmastokasvatusta käsittelevästä kotimaisesta tutkimuskentästä usein esiin nousevan tematiikan avulla, sekä samalla myös todeta aiheiden kehityskohteet ja pohtia niihin vastaamisen keinoja. Toiseksi sovitan feminististä pedagogiikkaa ja ilmastokasvatusta yhteen luodakseni esimerkinomaisesti ja inspiraatioksi mahdollisimman käytännönläheistä feminististä ilmastokasvatusta, sillä käytännönläheisyys itsessään on yksi feministisen pedagogiikan peruspilari. Liitteenä on muutamaan eri oppiaineeseen hahmottelemani feministinen ilmastokasvatus käytännössä. Tutkimustuloksista käy ilmi, että feministinen pedagogiikka ja ilmastokasvatus sopivat yhteen samankaltaisten yhteisvastuullisuuden arvojensa vuoksi. Molemmissa on tärkeää kohdata tieto realistisesti, mutta toivoa herättävästi. Feministinen pedagogiikka tarjoaa tähän useita työkaluja, jotka varmistavat, ettei suurten, epätoivoa käsittelevien aiheiden herättämien tunteiden kanssa jäädä yksin. Molemmat pedagogiikat vaativat aktiivisuutta ja tekijyyttä muutokseen, mutta suurimpana haasteena näyttäytyvät käytännössä usein ylityöllistettyjen opettajien ajanpuute ja koulujen resurssit muutenkin täysissä lukujärjestyksissä, joten kokonaisvaltaisessa elinikäisen oppimisen ilmastokasvatuksessa ja empaattisen asenteen omaksumisen opettamisessa on vielä paljon kehitettävää. Ilmastokasvatus tunnustetaan tärkeäksi, mutta se vaatii tehokkaampia toimenpiteitä. Tämä työ toivottavasti innostaa lukijaansa kokeilemaan itsekin opetuksessaan uutta, ilmastonmuutoksen epätasa-arvoisuutta purkavaa pedagogiikkaa.
first_indexed 2022-08-10T20:04:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karkulehto, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkanen, Tytti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-10T05:33:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-10T05:33:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82452", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Meneill\u00e4\u00e4n olevan ilmastokriisin aikakaudella ihmisten suhtautumisen ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja sen hyv\u00e4ksik\u00e4ytt\u00f6\u00f6n pit\u00e4isi muuttua nopeasti. Yhteiskunnassa on suuri tarve l\u00f6yt\u00e4\u00e4 keinoja, joiden avulla ihmisten kest\u00e4vien elintapojen ajatteluun ja toimintaan voitaisiin vaikuttaa. Yksi tapa siihen on opetus. Ilmastonmuutos \non tutkimusperustaisesti todistettu fakta (ks. esimerkiksi tuorein IPCC-raportti, julkaistu 4.4.2022), ja kest\u00e4v\u00e4n el\u00e4m\u00e4ntavan opettaminen kohdennettuna erityisesti ilmaston l\u00e4mpenemist\u00e4 ehk\u00e4iseviin toimiin ei \nole t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n luonnon pelastamiseksi vaan my\u00f6s ilmastokriisin aiheuttaman ep\u00e4tasa-arvon v\u00e4hent\u00e4miseksi. Koulujen ilmastokasvatuksen on koettu olevan toisinaan merkitykset\u00f6nt\u00e4 ja hajanaista \nmutta my\u00f6s aiheuttavan suurta ahdistusta ja lamaannusta sek\u00e4 surun ja ep\u00e4toivon tunteita maapallon \nnykyisest\u00e4 tilasta. Maisterintutkielmani hypoteesi on, ett\u00e4 feministinen pedagogiikka toisi uudenlaisia, \nhy\u00f6dyllisi\u00e4 ty\u00f6kaluja ilmastokasvatukseen ja sopisi feministisin keinoin esimerkiksi turvallisen tilan ja \ntiedon subjektiuden ymm\u00e4rt\u00e4misen sek\u00e4 valtarakenteiden tunnistamisen kautta syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4n, tehokkaampaan, kokonaisvaltaisempaan ja globaalimpaan ilmastokasvatukseen. Kutsun feministisen pedagogiikan ja ilmastokasvatuksen yhdistelm\u00e4\u00e4 feministiseksi ilmastokasvatukseksi.\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma on toteutettu kokoamalla Kansalliskirjaston artikkelitietokanta ARTO:sta k\u00e4ytt\u00e4mieni \u201dfeministisen pedagogiikan\u201d ja \u201dilmastokasvatuksen\u201d hakusanojen hakutuloksista kriittinen katsaus, jonka \np\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 oli muodostaa ensin ajantasainen, kokoava kuva feministist\u00e4 pedagogiikkaa ja ilmastokasvatusta k\u00e4sittelev\u00e4st\u00e4 kotimaisesta tutkimuskent\u00e4st\u00e4 usein esiin nousevan tematiikan avulla, sek\u00e4 samalla \nmy\u00f6s todeta aiheiden kehityskohteet ja pohtia niihin vastaamisen keinoja. Toiseksi sovitan feministist\u00e4 \npedagogiikkaa ja ilmastokasvatusta yhteen luodakseni esimerkinomaisesti ja inspiraatioksi mahdollisimman k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heist\u00e4 feministist\u00e4 ilmastokasvatusta, sill\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisyys itsess\u00e4\u00e4n on yksi feministisen pedagogiikan peruspilari. Liitteen\u00e4 on muutamaan eri oppiaineeseen hahmottelemani feministinen ilmastokasvatus k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4.\nTutkimustuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 feministinen pedagogiikka ja ilmastokasvatus sopivat yhteen samankaltaisten yhteisvastuullisuuden arvojensa vuoksi. Molemmissa on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kohdata tieto realistisesti, mutta \ntoivoa her\u00e4tt\u00e4v\u00e4sti. Feministinen pedagogiikka tarjoaa t\u00e4h\u00e4n useita ty\u00f6kaluja, jotka varmistavat, ettei \nsuurten, ep\u00e4toivoa k\u00e4sittelevien aiheiden her\u00e4tt\u00e4mien tunteiden kanssa j\u00e4\u00e4d\u00e4 yksin. Molemmat pedagogiikat vaativat aktiivisuutta ja tekijyytt\u00e4 muutokseen, mutta suurimpana haasteena n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 usein ylity\u00f6llistettyjen opettajien ajanpuute ja koulujen resurssit muutenkin t\u00e4ysiss\u00e4 lukuj\u00e4rjestyksiss\u00e4, joten kokonaisvaltaisessa elinik\u00e4isen oppimisen ilmastokasvatuksessa ja empaattisen asenteen \nomaksumisen opettamisessa on viel\u00e4 paljon kehitett\u00e4v\u00e4\u00e4. Ilmastokasvatus tunnustetaan t\u00e4rke\u00e4ksi, mutta \nse vaatii tehokkaampia toimenpiteit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 ty\u00f6 toivottavasti innostaa lukijaansa kokeilemaan itsekin opetuksessaan uutta, ilmastonmuutoksen ep\u00e4tasa-arvoisuutta purkavaa pedagogiikkaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-10T05:33:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-10T05:33:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feministinen ilmastokasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "feministinen ilmastopedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Feministinen ilmastokasvatus", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208104001", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feministinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "feminismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmastonmuutokset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmastokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriittinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82452
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ac325b2a-e4bf-4cf9-afa2-2c9560ee130c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208104001.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkanen, Tytti Feministinen ilmastokasvatus feministinen ilmastokasvatus feministinen ilmastopedagogiikka ympäristöpedagogiikka Kirjallisuus Literature 304 feministinen pedagogiikka pedagogiikka opetus tasa-arvo feminismi ilmastonmuutokset koulut ilmastokasvatus kriittinen pedagogiikka
title Feministinen ilmastokasvatus
title_full Feministinen ilmastokasvatus
title_fullStr Feministinen ilmastokasvatus Feministinen ilmastokasvatus
title_full_unstemmed Feministinen ilmastokasvatus Feministinen ilmastokasvatus
title_short Feministinen ilmastokasvatus
title_sort feministinen ilmastokasvatus
title_txtP Feministinen ilmastokasvatus
topic feministinen ilmastokasvatus feministinen ilmastopedagogiikka ympäristöpedagogiikka Kirjallisuus Literature 304 feministinen pedagogiikka pedagogiikka opetus tasa-arvo feminismi ilmastonmuutokset koulut ilmastokasvatus kriittinen pedagogiikka
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature feminismi feministinen ilmastokasvatus feministinen ilmastopedagogiikka feministinen pedagogiikka ilmastokasvatus ilmastonmuutokset koulut kriittinen pedagogiikka opetus pedagogiikka tasa-arvo ympäristöpedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82452 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208104001
work_keys_str_mv AT honkanentytti feministinenilmastokasvatus