“To The Moon?” a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement

Kryptovaluuttateollisuuden ennustetaan jatkavan nousuaan, mikä puolestaan tuo markkinoille jatkuvasti uusia kryptovaluuttoja. Johtuen mainostajien rajallisesta budjetista, sekä internetin keskustelupalstojen keskeisestä asemasta, kryptovaluuttoja mainostetaan varhaisessa vaiheessa internetin keskust...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmela, Vesa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82445
_version_ 1826225805309509632
author Salmela, Vesa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salmela, Vesa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salmela, Vesa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salmela, Vesa
datasource_str_mv jyx
description Kryptovaluuttateollisuuden ennustetaan jatkavan nousuaan, mikä puolestaan tuo markkinoille jatkuvasti uusia kryptovaluuttoja. Johtuen mainostajien rajallisesta budjetista, sekä internetin keskustelupalstojen keskeisestä asemasta, kryptovaluuttoja mainostetaan varhaisessa vaiheessa internetin keskustelupalstoille julkaistujen keskusteluiden muodossa. Mainosviestien pääasiallinen tarkoitus on saada lukija sijoittamaan mainostettuun kryptovaluuttaan. Tässä tutkielmassa pyrittiin selvittämään retorisen analyysin avulla kryptovaluuttamainoksissa käytettyjä retorisia keinoja, sekä niiden tarkoitusta. Tutkimuksen aineisto koostui 10 eri kryptovaluutan mainoksesta. Yhteensä mainoksia oli 54. Mainokset kerättiin Redditin kryptovaluuttakeskusteluille omistetuilta alafoorumeilta. Kerätystä aineistosta identifioitiin siinä esiintyvät retoriset keinot, jonka jälkeen ne kategorisoitiin ja niiden funktiot analysoitiin. Analyysi osoitti, että neljä retorista keinoa esiintyi mainoksissa useimmiten. Nämä retoriset keinot olivat liioittelu, listaus, vertaus ja viittaus. Retorisia keinoja käytettiin mainostettujen kryptovaluuttojen ominaisuuksien, sekä yleisesti sijoitustilaisuuden korostamiseen. Retorisia keinoja käytettiin myös lukijan huomion herättämiseen. Mahdollisena jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa tutkimus, jossa tarkastellaan vain yhden kryptovaluutan mainoksia, jolloin aineistona toimisi pidemmän aikavälin otanta. Näin ollen esimerkiksi käyttötarkoituksen tuoma uskottavuus, sekä mainoksien sijainti tarjoaisi uusia mahdollisuuksia erilaisten retoristen keinojen ja niiden tarkoitusten analysointiin
first_indexed 2022-08-09T20:00:53Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmela, Vesa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-09T05:56:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-09T05:56:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82445", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kryptovaluuttateollisuuden ennustetaan jatkavan nousuaan, mik\u00e4 puolestaan tuo markkinoille jatkuvasti uusia kryptovaluuttoja. Johtuen mainostajien rajallisesta budjetista, sek\u00e4 internetin keskustelupalstojen keskeisest\u00e4 asemasta, kryptovaluuttoja mainostetaan varhaisessa vaiheessa internetin keskustelupalstoille julkaistujen keskusteluiden muodossa. Mainosviestien p\u00e4\u00e4asiallinen tarkoitus on saada lukija sijoittamaan mainostettuun kryptovaluuttaan. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n retorisen analyysin avulla kryptovaluuttamainoksissa k\u00e4ytettyj\u00e4 retorisia keinoja, sek\u00e4 niiden tarkoitusta. Tutkimuksen aineisto koostui 10 eri kryptovaluutan mainoksesta. Yhteens\u00e4 mainoksia oli 54. Mainokset ker\u00e4ttiin Redditin kryptovaluuttakeskusteluille omistetuilta alafoorumeilta. Ker\u00e4tyst\u00e4 aineistosta\nidentifioitiin siin\u00e4 esiintyv\u00e4t retoriset keinot, jonka j\u00e4lkeen ne kategorisoitiin ja niiden funktiot analysoitiin.\n\nAnalyysi osoitti, ett\u00e4 nelj\u00e4 retorista keinoa esiintyi mainoksissa useimmiten. N\u00e4m\u00e4 retoriset keinot olivat liioittelu, listaus, vertaus ja viittaus. Retorisia keinoja k\u00e4ytettiin mainostettujen kryptovaluuttojen ominaisuuksien, sek\u00e4 yleisesti sijoitustilaisuuden korostamiseen. Retorisia keinoja k\u00e4ytettiin my\u00f6s lukijan huomion her\u00e4tt\u00e4miseen. \n\nMahdollisena jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa tutkimus, jossa tarkastellaan vain yhden kryptovaluutan mainoksia, jolloin aineistona toimisi pidemm\u00e4n aikav\u00e4lin otanta. N\u00e4in ollen esimerkiksi k\u00e4ytt\u00f6tarkoituksen tuoma uskottavuus, sek\u00e4 mainoksien sijainti tarjoaisi uusia mahdollisuuksia erilaisten retoristen keinojen ja niiden tarkoitusten analysointiin", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-09T05:56:07Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-09T05:56:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rhetorical device", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "cryptocurrency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "rhetorical analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cTo The Moon?\u201d : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208093996", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalivaluutta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "retoriikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkomainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtual currency", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rhetoric", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "online advertising", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82445
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:54:43Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b400d408-ab70-405b-9d2d-a52e18daa86c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208093996.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmela, Vesa “To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement rhetorical device cryptocurrency rhetorical analysis Englannin kieli English 301 virtuaalivaluutta retoriikka mainonta verkkomainonta virtual currency rhetoric advertising online advertising
title “To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
title_full “To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
title_fullStr “To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement “To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
title_full_unstemmed “To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement “To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
title_short “To The Moon?”
title_sort to the moon a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
title_sub a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
title_txtP “To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
topic rhetorical device cryptocurrency rhetorical analysis Englannin kieli English 301 virtuaalivaluutta retoriikka mainonta verkkomainonta virtual currency rhetoric advertising online advertising
topic_facet 301 Englannin kieli English advertising cryptocurrency mainonta online advertising retoriikka rhetoric rhetorical analysis rhetorical device verkkomainonta virtuaalivaluutta virtual currency
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82445 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208093996
work_keys_str_mv AT salmelavesa tothemoonastudyontheuseofrhetoricaldevicesincryptocurrencyadvertisement