Finnish young adults’ experiences and attitudes of multilingualism in social media

Monikielisyys on huomattavasti lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmenten aikana, ja muutos jatkuu edelleen. Sosiaalinen media on alati kehittyvä ja dynaaminen verkosto, joka tavoittaa nykypäivänä jo miljardeja käyttäjiä. Alun perin internet oli pääasiassa englanninkielinen, joskin tilanne on nykyään...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nieminen, Siiri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82431
Description
Summary:Monikielisyys on huomattavasti lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmenten aikana, ja muutos jatkuu edelleen. Sosiaalinen media on alati kehittyvä ja dynaaminen verkosto, joka tavoittaa nykypäivänä jo miljardeja käyttäjiä. Alun perin internet oli pääasiassa englanninkielinen, joskin tilanne on nykyään kovin erilainen; sosiaalisen median aikakaudella monikielisyyteen törmää helposti päivittäin. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa kahden suomalaisen nuoren aikuisen kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä selvittää, millaisia asenteita heillä on eri kieliä kohtaan. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Miten suomalaiset nuoret aikuiset kokevat monikielisyyden sosiaalisessa mediassa? 2. Millaisia asenteita suomalaisilla nuorilla aikuisilla on monikielisyyttä kohtaan sosiaalisessa mediassa? Tutkimusta varten haastateltiin kahta 18–29-vuotiasta aikuista, jotka käyttävät monikielistä sosiaalista mediaa päivittäin. Molemmat haastateltavat näkivät monikielisyyden sosiaalisessa mediassa positiivisena asiana ja perustelivat, miksi eri kielien osaamisesta on hyötyä. Molemmilla haastateltavilla oli hyviä kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä positiivinen asenne monikielistä sisältöä kohtaan. Tutkimuksen aineistona toimineet haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2022 Zoomin välityksellä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimus on hyvin pienimuotoinen, eikä sen tuloksia voida yleistää. Toisaalta tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin omiaan herättämään keskustelua monikielisyydestä ja sen hyödyistä sosiaalisessa mediassa, ja mahdollisesti myös muissa yhteyksissä.