"I wanted to prove myself that I'm not stupid" learning disabilities and language anxiety

Oppimisvaikeuksilla voi olla monenlaisia merkityksiä yksilölle niin koulumaailmassa, kuin sen ulkopuolellakin. Aiemmassa tutkimuksessa on huomattu, että kokemukset kieliahdistuksesta tuntuvat usein kulkevan käsi kädessä oppimisvaikeuksien kanssa. Näitä aiheita on tutkittu jonkin verran yhdessä, mutt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Torvinen, Anni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82429
_version_ 1828193052923002880
author Torvinen, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Torvinen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Torvinen, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Torvinen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Oppimisvaikeuksilla voi olla monenlaisia merkityksiä yksilölle niin koulumaailmassa, kuin sen ulkopuolellakin. Aiemmassa tutkimuksessa on huomattu, että kokemukset kieliahdistuksesta tuntuvat usein kulkevan käsi kädessä oppimisvaikeuksien kanssa. Näitä aiheita on tutkittu jonkin verran yhdessä, mutta tuen käsitettä on harvemmin liitetty mukaan aiemmassa tutkimuksessa. Tästä syystä tämä tutkimus keskittyi käsittelemään oppimisvaikeuksiin liitettyjen merkitysten, kieliahdistuksen kokemuksen ja oppilaiden tukemisen keskinäistä suhdetta muutamista eri näkökulmista. Aineistoa tähän tutkielmaan kerättiin avainkäsitteiden mukaan teemoitellulla kyselylomakkeella, joka koostui erilaisista suljetuista, sekä avoimista kysymyksistä. Kyselyn lisäksi toteutettiin kaksi kokemusasiantuntijahaastattelua, joiden tarkoituksena oli syventää kyselyn teemoja entisestään. Osallistujiksi pyydettiin aikuisia, joilla on jokin diagnosoitu oppimisen vaikeus, tai niihin vaikutuksiltaan rinnastettava diagnosoitu tila. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että oppimisvaikeuksiin liitetään hyvin moninaisia merkityksiä, joista suuri osa on negatiivisia. Oppimisvaikeus voidaan nähdä esimerkiksi (kielten) oppimista ja akateemista menestystä haittaavana tekijänä, tai itsetuntoon ja minäkuvaan negatiivisesti vaikuttavana tekijänä. Oppimisvaikeuteen liitettävien moninaisten merkitysten lisäksi kieliahdistuksen kokemus vaikuttaa olevan melko yleinen ilmiö tutkittavien joukossa, mutta kokemuksen intensiteetissä ja toistuvuudessa on eroavaisuuksia. Lisäksi tuloksissa nousee esiin yleinen kokemus siitä, että tuen saanti on ollut enemmistölle riittämätöntä. Tämän lisäksi erityisesti haastatteluissa nousi esiin näkemys siitä, että oikeanlaisella tuella olisi voinut olla merkittäviä positiivisia vaikutuksia sekä oppimiseen, että yksilön itsetuntoon. Vaikka tämä tutkielma osaltaan täyttää rajattua tutkimusaukkoa, myös lisätutkimukselle on yhä tarvetta. Oppimisvaikeuksien, kieliahdistuksen ja oppilaiden tukemisen suhdetta olisi hyvä tutkia lisää esimerkiksi aineenopettajien näkökulmasta, tarkastellen aineenopettajien valmiuksia tukea oppilaita, joilla on erilaisia oppimisvaikeuksia. Tämän lisäksi lisätutkimusta tarvittaisiin tuen toteuttamisesta suhteessa opetussuunnitelman asettamiin raameihin. Myös tuoreen opintovelvollisuusuudistuksen mahdollisia vaikutuksia tuen tarpeeseen olisi hyvä tutkia lisää suhteessa koulujen tukiresursseihin.
first_indexed 2022-08-03T20:04:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruohotie-Lyhty, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Torvinen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-03T05:44:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-03T05:44:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82429", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimisvaikeuksilla voi olla monenlaisia merkityksi\u00e4 yksil\u00f6lle niin koulumaailmassa, kuin sen ulkopuolellakin. Aiemmassa tutkimuksessa on huomattu, ett\u00e4 kokemukset kieliahdistuksesta tuntuvat usein kulkevan k\u00e4si k\u00e4dess\u00e4 oppimisvaikeuksien kanssa. N\u00e4it\u00e4 aiheita on tutkittu jonkin verran yhdess\u00e4, mutta tuen k\u00e4sitett\u00e4 on harvemmin liitetty mukaan aiemmassa tutkimuksessa. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 t\u00e4m\u00e4 tutkimus keskittyi k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n oppimisvaikeuksiin liitettyjen merkitysten, kieliahdistuksen kokemuksen ja oppilaiden tukemisen keskin\u00e4ist\u00e4 suhdetta muutamista eri n\u00e4k\u00f6kulmista.\n\nAineistoa t\u00e4h\u00e4n tutkielmaan ker\u00e4ttiin avaink\u00e4sitteiden mukaan teemoitellulla kyselylomakkeella, joka koostui erilaisista suljetuista, sek\u00e4 avoimista kysymyksist\u00e4. Kyselyn lis\u00e4ksi toteutettiin kaksi kokemusasiantuntijahaastattelua, joiden tarkoituksena oli syvent\u00e4\u00e4 kyselyn teemoja entisest\u00e4\u00e4n. Osallistujiksi pyydettiin aikuisia, joilla on jokin diagnosoitu oppimisen vaikeus, tai niihin vaikutuksiltaan rinnastettava diagnosoitu tila.\n\nTulosten perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 oppimisvaikeuksiin liitet\u00e4\u00e4n hyvin moninaisia merkityksi\u00e4, joista suuri osa on negatiivisia. Oppimisvaikeus voidaan n\u00e4hd\u00e4 esimerkiksi (kielten) oppimista ja akateemista menestyst\u00e4 haittaavana tekij\u00e4n\u00e4, tai itsetuntoon ja min\u00e4kuvaan negatiivisesti vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4. Oppimisvaikeuteen liitett\u00e4vien moninaisten merkitysten lis\u00e4ksi kieliahdistuksen kokemus vaikuttaa olevan melko yleinen ilmi\u00f6 tutkittavien joukossa, mutta kokemuksen intensiteetiss\u00e4 ja toistuvuudessa on eroavaisuuksia. Lis\u00e4ksi tuloksissa nousee esiin yleinen kokemus siit\u00e4, ett\u00e4 tuen saanti on ollut enemmist\u00f6lle riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi erityisesti haastatteluissa nousi esiin n\u00e4kemys siit\u00e4, ett\u00e4 oikeanlaisella tuella olisi voinut olla merkitt\u00e4vi\u00e4 positiivisia vaikutuksia sek\u00e4 oppimiseen, ett\u00e4 yksil\u00f6n itsetuntoon. \n\nVaikka t\u00e4m\u00e4 tutkielma osaltaan t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 rajattua tutkimusaukkoa, my\u00f6s lis\u00e4tutkimukselle on yh\u00e4 tarvetta. Oppimisvaikeuksien, kieliahdistuksen ja oppilaiden tukemisen suhdetta olisi hyv\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4 esimerkiksi aineenopettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta, tarkastellen aineenopettajien valmiuksia tukea oppilaita, joilla on erilaisia oppimisvaikeuksia. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi lis\u00e4tutkimusta tarvittaisiin tuen toteuttamisesta suhteessa opetussuunnitelman asettamiin raameihin. My\u00f6s tuoreen opintovelvollisuusuudistuksen mahdollisia vaikutuksia tuen tarpeeseen olisi hyv\u00e4 tutkia lis\u00e4\u00e4 suhteessa koulujen tukiresursseihin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-03T05:44:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-03T05:44:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning disability", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language anxiety", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner experiences", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "support", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"I wanted to prove myself that I'm not stupid\" : learning disabilities and language anxiety", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208033983", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning difficulties", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82429
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:00:55Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e3698775-ab88-4236-8e83-fd1218caf89e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208033983.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Torvinen, Anni "I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety learning disability language anxiety learner experiences support Englannin kieli English 301 oppimisvaikeudet kielen oppiminen learning difficulties language learning
title "I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety
title_full "I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety
title_fullStr "I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety "I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety
title_full_unstemmed "I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety "I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety
title_short "I wanted to prove myself that I'm not stupid"
title_sort i wanted to prove myself that i m not stupid learning disabilities and language anxiety
title_sub learning disabilities and language anxiety
title_txtP "I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety
topic learning disability language anxiety learner experiences support Englannin kieli English 301 oppimisvaikeudet kielen oppiminen learning difficulties language learning
topic_facet 301 Englannin kieli English kielen oppiminen language anxiety language learning learner experiences learning difficulties learning disability oppimisvaikeudet support
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82429 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208033983
work_keys_str_mv AT torvinenanni iwantedtoprovemyselfthatimnotstupidlearningdisabilitiesandlanguageanxiety