Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa

Tutkielma käsittelee lohkoketjuteknologian mahdollisia hyötyjä peliteollisuudessa. Tutkielmassa määritellään lohkoketjuteknologia yleisellä tasolla ja määritellään tärkeimpiä lohkoketjuteknologiaan liittyviä käsitteitä peliteollisuuden näkökulmasta. Tutkielmassa käydään myös läpi peliteollisuuden hi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Paakkinen, Asla
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2022
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82418
_version_ 1826225816513544192
author Paakkinen, Asla
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Paakkinen, Asla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Paakkinen, Asla Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Paakkinen, Asla
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma käsittelee lohkoketjuteknologian mahdollisia hyötyjä peliteollisuudessa. Tutkielmassa määritellään lohkoketjuteknologia yleisellä tasolla ja määritellään tärkeimpiä lohkoketjuteknologiaan liittyviä käsitteitä peliteollisuuden näkökulmasta. Tutkielmassa käydään myös läpi peliteollisuuden historiaa, kehitystä, nykytilaa ja tulevaisuutta. Peliteollisuudessa pitkään hyödynnettyjä mikrotransaktioita tarkastellaan tarkemmin, sillä tätä ominaisuutta voidaan lohkoketjujen avulla muuttaa pelaajia hyödyttävämmäksi. Tutkielmassa vastataan tutkimuskysymykseen: miten lohkoketjuteknologiaa voi hyödyntää peliteollisuudessa. Tutkimuksessa käy ilmi, että lohkoketjuteknologialla on useita potentiaalisia hyötyjä peliteollisuudelle. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Useita eri lähteitä käyttäen ja yhdistellen tutkimuksen tulokset esitellään synteesitaulukkona. Tutkimuksessa löydettiin 8 isompaa tapaa lohkoketjuteknologian hyödyntämiseen peliteollisuudessa. Nämä ominaisuudet ovat hyödyllisiä etenkin pelaajan eli loppukäyttäjän näkökulmasta. Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa on kuitenkin aivan alkutaipaleella ja siihen liittyy vielä paljon kysymyksiä ja tutkittavaa, ennen kuin se alkaa yleistymään. This thesis discusses the possible benefits of blockchain technology in the game industry. The thesis defines blockchain technology at a general level and defines the most important concepts related to blockchain technology from the perspective of the gaming industry. The thesis also reviews the history, development, current state, and future of the gaming industry. Microtransactions, which have been used for a long time in the gaming industry, will be examined more closely, as this feature can be changed to be more beneficial to players with the help of blockchains. The thesis answers the research question: how can blockchain technology be utilized in the gaming industry. The research shows that blockchain technology has several potential benefits for the gaming industry. The research was carried out as a literature review. Using and combining several different sources, the results of the study are presented as a synthesis table. The study found 8 major ways to utilize blockchain technology in the gaming industry. These features are especially useful from the point of view of the player, i.e. the end user. However, the use of blockchain technology in the gaming industry is still in its infancy and there are still many questions and research to be done before it becomes widespread.
first_indexed 2022-08-01T20:00:26Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Clements, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Paakkinen, Asla", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2022-08-01T05:16:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2022-08-01T05:16:09Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2022", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma k\u00e4sittelee lohkoketjuteknologian mahdollisia hy\u00f6tyj\u00e4 peliteollisuudessa. Tutkielmassa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n lohkoketjuteknologia yleisell\u00e4 tasolla ja m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n t\u00e4rkeimpi\u00e4 lohkoketjuteknologiaan liittyvi\u00e4 k\u00e4sitteit\u00e4 peliteollisuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkielmassa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n my\u00f6s l\u00e4pi peliteollisuuden historiaa, kehityst\u00e4, nykytilaa ja tulevaisuutta. Peliteollisuudessa pitk\u00e4\u00e4n hy\u00f6dynnettyj\u00e4 mikrotransaktioita tarkastellaan tarkemmin, sill\u00e4 t\u00e4t\u00e4 ominaisuutta voidaan lohkoketjujen avulla muuttaa pelaajia hy\u00f6dytt\u00e4v\u00e4mm\u00e4ksi. Tutkielmassa vastataan tutkimuskysymykseen: miten lohkoketjuteknologiaa voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 peliteollisuudessa. Tutkimuksessa k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 lohkoketjuteknologialla on useita potentiaalisia hy\u00f6tyj\u00e4 peliteollisuudelle. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Useita eri l\u00e4hteit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en ja yhdistellen tutkimuksen tulokset esitell\u00e4\u00e4n synteesitaulukkona. Tutkimuksessa l\u00f6ydettiin 8 isompaa tapaa lohkoketjuteknologian hy\u00f6dynt\u00e4miseen peliteollisuudessa. N\u00e4m\u00e4 ominaisuudet ovat hy\u00f6dyllisi\u00e4 etenkin pelaajan eli loppuk\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulmasta. Lohkoketjuteknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen peliteollisuudessa on kuitenkin aivan alkutaipaleella ja siihen liittyy viel\u00e4 paljon kysymyksi\u00e4 ja tutkittavaa, ennen kuin se alkaa yleistym\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This thesis discusses the possible benefits of blockchain technology in the game industry. The thesis defines blockchain technology at a general level and defines the most important concepts related to blockchain technology from the perspective of the gaming industry. The thesis also reviews the history, development, current state, and future of the gaming industry. Microtransactions, which have been used for a long time in the gaming industry, will be examined more closely, as this feature can be changed to be more beneficial to players with the help of blockchains. The thesis answers the research question: how can blockchain technology be utilized in the gaming industry. The research shows that blockchain technology has several potential benefits for the gaming industry. The research was carried out as a literature review. Using and combining several different sources, the results of the study are presented as a synthesis table. The study found 8 major ways to utilize blockchain technology in the gaming industry. These features are especially useful from the point of view of the player, i.e. the end user. However, the use of blockchain technology in the gaming industry is still in its infancy and there are still many questions and research to be done before it becomes widespread.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2022-08-01T05:16:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2022-08-01T05:16:09Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2022", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lohkoketjuteknologian hy\u00f6dynt\u00e4minen peliteollisuudessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202208013974", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peliteollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lohkoketjut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peliala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_82418
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2022-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2022
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2c95b014-e914-43b5-899e-7b322f0fa857\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202208013974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2022
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Paakkinen, Asla Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 peliteollisuus pelit lohkoketjut peliala
title Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa
title_full Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa
title_fullStr Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa
title_full_unstemmed Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa
title_short Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa
title_sort lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa
title_txtP Lohkoketjuteknologian hyödyntäminen peliteollisuudessa
topic Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 peliteollisuus pelit lohkoketjut peliala
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede lohkoketjut peliala pelit peliteollisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208013974
work_keys_str_mv AT paakkinenasla lohkoketjuteknologianhyödyntäminenpeliteollisuudessa